Uniunea Salvați România contestă OUG nr.76/2018 privind mecanismul de investiții în domeniul culturii. Documentul care prevede alocarea sumei de un miliard de euro, timp de șapte ani, este de fapt o sifonare mascată pentru a răsplăti clientela de partid.
“Alocarea acestor bani este o sifonare mascată de bani pentru clientela de partid. Pentru gresie și faianță la prețuri fictive în căminele culturale, spectacole la preț triplu și „reabilitare” prin termopane a monumentelor. Motivul acestui miliard de euro nu este patriotismul Guvernului reînviat în anul Centenarului, nici vreo pasiune nou-născută a Vioricăi Dăncilă pentru Cultură. Motivul îl reprezintă presiunea tot mai mare a clientelei politice pentru profit. Setea fără saț de înavuțire a firmelor de casă, ce se vor improviza peste noapte firme de restaurare a monumentelor istorice!”, precizează senatorul Vlad Alexandrescu, vicepreședinte USR și membru în Comisia pentru cultură și media a Senatului.
Această ordonanță nu prevede norme de aplicare, criterii de alocare sau condiții pentru restaurare, iar rolul Institutului Național al Patrimoniului nici măcar nu este menționat în document. Mai mult decât atât, ordonanța modifică legea de funcționare a Administrației Fondului Cultural Național și legea cinematografiei astfel încât să creeze pârghiile unui control politic asupra finanţărilor culturale și a finanțărilor pentru proiecte cinematografice în România.
USR menționează că este prima dată când Ministerul Culturii face un asemenea gest de ingerință în modul de finanțare al proiectelor și programelor culturale, și atrage atenția că lipsa unor criterii clare de alocare a contractelor poate duce la distrugerea patrimoniului. Așa cum a fost cazul Capidavei, când din cauza restaurării făcute după ureche, a fost compromisă eligibilitatea acesteia de includere pe lista UNESCO, deoarece nu mai întrunea criteriile autenticității și integrității.
“O restaurare are regulile ei, e făcută de experți și specialiști, este avizată de Comisia Națională a Monumentelor Istorice sau de Comisiile zonale. Lăsând la o parte faptul că restauratorii români sunt din ce în ce mai puțini și mai nepregătiți. În forma aceasta, OUG e mai mult distructivă, decât benefică în vreun fel”, a adăugat senatorul USR Vlad Alexandrescu.
Ordonanța adoptată pe 19 iulie este mai mult distructivă decât benefică, motiv pentru care USR solicită Avocatului Poporului să o conteste la Curtea Constituțională sens în care arată că, atât potrivit Constituției (art. 115, alin. 4) cât și jurisprudenţei Curții Constituționale, Guvernul poate adopta ordonanțe de urgenţă numai în atunci când există o situație extraordinară, a cărei reglementare nu mai poate fi amânată, cu condiția motivării corespunzătoare a urgenței măsurilor adoptate.
În acest context, motivele enunțate în preambulul ordonanței de urgență, privite atât în mod individual, cât şi în ansamblu, reprezintă aspecte de oportunitate a măsurilor care urmează a fi luate, respectiv asigurarea fondurilor pentru protejarea monumentelor istorice, proprietate publică a statului sau a unităților administrativ-teritoriale, care se află într-o avansată stare de degradare.
Acestea nu exprimă un grad mare de abatere de la obișnuit sau comun, ci o situație de continuitate, de durată, lipsită de noutate, atât în privința lipsei de fonduri cu care se confruntă Ministerul Culturii şi Identității Naționale, cât și a situației precare în care monumentele istorice au ajuns din cauza ignorării lor de către Parlament, Guvern și autoritățile administrației publice locale în ultimii 28 de ani. Aşadar, cu toate că Guvernul demonstrează rațiunea, necesitatea, oportunitatea şi utilitatea reglementării, motivarea nu dovedește şi existenţa unei situaţii extraordinare, pe care doar o proclamă.