USR propune un “MCV european” pentru infrastructură de transport

USR propune un “MCV european” pentru infrastructură de transport

Vicepreședintele USR Cătălin Drulă propune, în contextul numirii Adinei Vălean comisar european pentru Transporturilor, crearea unui MCV pentru infrastructură de transport la nivelul țărilor din Europa. 

În opinia USR, DG MOVE, directoratul pe care l-ar conduce Adina Vălean, trebuie să devină un actor implicat în dezvoltarea rețelei transeuropene de transport (TEN-T), să certe statele membre când nu-și fac treaba, dar să le și ajute să-și construiască infrastructură.

Obiectivul major al Uniunii Europene pentru Transporturi este dezvoltarea rețelei TEN-T. Încă din anii ’90 s-a desenat o rețea propusă pe toată Europa de autostrăzi, căi ferate și navale și aeroporturi. Ulterior i s-a dat numele TEN-T și a fost setată ca obiectiv pentru anul 2050.

DG MOVE gestionează această hartă, dar nu și bugetul pentru investițiile aferente, adică fondurile de coeziune ( aproximativ 350 mld. de euro), care sunt gestionate de DG REGIO la Comisarul pt Politică Regională (fostul portofoliu deținut de Corina Crețu).

”Ceea ce face DG MOVE de ani de zile în privința TEN-T este să urmărească cu atenție și îngrijorare ce fac statele membre în privința TEN-T. Adică constată că nu se construiesc autostrăzile și căile ferate propuse în plan… și atât. Are un rol mult prea pasiv”, explică vicepreședintele USR Cătălin Drulă.

”Bugetul pentru rețelele TEN-T ar trebui să se mute de la DG REGIO la DG MOVE. Dacă ai responsabilitatea să faci ceva, îți trebuie și banii. Este aberant ca DG REGIO să gestioneze și rețele de apă, și gropi de gunoi, și programe anti-sărăcie, și dezvoltarea de resurse umane și autostrăzi. Dacă avem un Comisar pentru Transporturi, hai să aibă și bugetul cu care să-și facă treaba”, susține Cătălin Drulă.

USR îi cere Adinei Vălean, dacă va deveni comisar european, să propună crearea unui MCV pentru infrastructură de transport la nivelul țărilor din Europa, dar și să facă toate eforturile pentru a evita pierderea de către România a 1,2 mld de euro din Connecting Europe Facility (CEF). 

”România a avut o șansă enormă și a câștigat acum 4 ani apeluri de proiecte de 1,2 mld € din cele aproximativ 11 mld € destinate legăturilor lipsă de pe coridoarele majore de transport transeuropene. Deci în jur de 10% din bugetul pentru toată UE a fost câștigat de România. Cele 1,2 mld € sunt destinate modernizării căii ferate între Brașov și Sighișoara (cu viteză de până la 160km/h) pe coridorul principal de transport feroviar al României: Constanța-București-Arad-Curtici. Din păcate, deși licitațiile pentru contractarea unor constructori au fost demarate în 2016 și 2017, nici astăzi nu s-au încheiat și nu avem contracte semnate”, 

Apelul USR merge și către ministrul Transporturilor Lucian Bode să se asigure că aceste contracte se vor semna în cel mai scurt timp și că proiectele chiar încep.