Într-un moment în care societatea civilă se mobilizează să strângă fonduri pentru susținerea spitalelor, a medicilor ori a persoanelor vulnerabile în lupta cu epidemia de COVID-19 și efectele negative ale acesteia, Compania publică de apă Arieș, controlată de primarul din Turda, Cristian Matei, și de ginerele acestuia, Bogdan Bobic, a achiziționat publicitate de zeci de mii de euro în presa locală.
Compania de Apă Arieș (CAA) și-a cumpărat publicitate, în ziarele locale din Turda și Cluj, în valoare de 130.000 de lei (27.000 de euro). Conform SEAP, contractele au fost încheiate, săptămâna trecută, prin încredințare directă.
CAA este condusă de Ionuț Bogdan Bobic, ginerele primarului din Turda, Cristian Matei, cel care l-a și promovat în funcție. CAA este în subordinea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Apa Văii Arieș, formată din municipiile Turda și Câmpia Turzii și 11 comune. Președintele ADI Apa Văii Arieș este socrul directorului CAA, același primar din Turda, Cristian Matei. Matei a fost ales primar, în 2016, din partea PSD, dar la sfârșitul anului trecut a fost transferat de PNL. Din „pachetul de transfer” la PNL a făcut parte și ginerele său, fost vice-președinte al organizației locale a PSD.
„Este un mod cât se poate de pervers de a cumpăra bunăvoința presei într-un an electoral, direcționând bani publici către diferite ziare, mai cunoscute ori obscure. Și ar fi fost imoral și dacă nu ne-am fi aflat în mijlocul epidemiei de coronavirus, cu atât mai mult acum când fiecare leu aruncat pe geam poate însemna moarte ori suferință pentru mulți din jurul nostru. Compania de Apă Arieș nu are vreun motiv să-și facă publicitate, nu are vreun competitor pe piață, nu vinde apă, ci oferă un serviciu public. Eventualele anunțuri de interes public pe care trebuie să le facă nu se ridică, nici pe departe, la asemenea sume”, a declarat senatorul USR de Cluj, Mihai Goțiu.
„Știu cât le e de greu jurnaliștilor onești într-o asemenea perioadă, pentru că am trăit pe propria piele, ca jurnalist, fosta criză. Dar, sper și cred că vor înțelege că asemenea cadouri sunt mai toxice și mai letale decât coronavirusul. Că de boală există șanse să scapi, dar coloana vertebrală nu ți-o mai îndreaptă cineva, vreodată”, mai declară senatorul clujean.
„Atâta timp cât presa locală trăiește în proporție covârșitoare din banii instituțiilor și companiilor cu capital public este greu de crezut că poate respecta principiul deontologic al obiectivității. Pe de altă parte, în plină pandemie, cu spitale văduvite de echipamente de protecție, să aloci asemenea sume către presă este o dovadă de lipsă de responsabilitate”, a precizat și Ciprian Rigman, președintele USR Turda.
„Trebuie să încheiem cu cumetriile astea care seacă bugetul public, cu gineri și nurori promovați și promovate în diferite instituții publice, de unde își întorc serviciile către tatăl primar, cheltuind resursele cetățenilor cu iresponsabilitate. Am intrat în politică pentru a schimba sistemul acesta clientelar și, la Turda, am format o echipă cu care sunt sigur că vom reuși deparazitarea instituțiilor publice”, a adăugat Andrei Suciu, candidatul desemnat al Alianței USR-PLUS la Primăria Turda.
Conform SEAP, pe 17 aprilie 2020, CAA a direcționat, prin achiziție directă, 133.557 de lei, prin nouă contracte. Cel mai mare contract, în valoare de 27.605 lei, s-a dus la Geflo Media SRL – botezată după numele proprietarului Gelu Florea, care editează site-ul TurdaNews. Trei contracte au ajuns la Monitorul de Cluj, prin trei firme diferite – SFG Press (20.700 lei), Monitorul Events (26.258 lei) și Monitorul de Cluj (6.000 lei). Toda Press (editor Ziarul 21) a primit 15.530 lei, Intpozitiv Publicity (inTurda) – 12.084 lei, SC Portaglia SRL (TurdaInfo) – 8.270 lei, BlackBelt Marketing SRL (Refleqtmedia) – 8.108 lei și Casa de Editură Napoca (Făclia de Cluj) – 6.000 lei.