Parlamentarii USR din Moldova cer Guvernului ca în următorul buget de investiții de marea infrastructură să fie alocat un procent de 25 la sută pentru Moldova, în concordanță cu numărul populației.
De treizeci de ani, regiunea Moldovei a fost văduvită de către guvernele de la București de investiții serioase în infrastructură ceea ce a dus la o ruptură și mai accentuată între nivelul de trai de aici și din restul țării, în special Transilvania și București. Deși ar fi putut reprezenta un adevărat motor al economiei României, Moldova a fost lăsată în sărăcie, din această cauză apărând și exodul forței de muncă și depopularea localităților regiunii. Este momentul să se pună stop acestor politici păguboase ale Centrului.
„Nu cerem altceva decât ceea ce ni se cuvine. În anii trecuți, diferențele alocărilor bugetare între Moldova, Transilvania și București-Ilfov au fost imense. Sub cinci procente pentru marea infrastructură au fost direcționate aici, în vreme ce Ardealul, spre exemplu, a primit aproape 80 la sută. Este necesar ca și Moldova să se dezvolte pentru ca România să funcționeze unitar, nu cu mai multe viteze”, declară deputatul Lucian Daniel Stanciu-Viziteu, vicepreședinte al Camerei Deputaților și inițiator al demersului.
“Moldova a fost ignorată pentru prea mult timp. Deși avem un sfert din populația țării, alocările bugetare pentru infrastructura mare sunt infime. USR Moldova va continua lupta pentru autostrăzi, fără sa intre în capcana falsei competiții între Bacău și Iași. Ambele orașe au nevoie de dezvoltare. Ambele trasee trebuie construite. Iar Autostrada Iași – Tg Mureș trebuie începută cu tronsonul Iași – Tg Neamț, pentru a scoate Moldova din izolare și din situația absurdă de a avea 0 km de autostradă.” a declarat deputatul USR de Iași, Cosette Chichirău.
„A venit momentul să dăm un semnal de unitate pentru Moldova: toți parlamentarii, indiferent de culoarea politică, să lucrăm pentru dezvoltarea regiunii noastre. Personal, voi lupta în continuare ca să arăt importanța realizării de investiții în Moldova, primul loc fiind ocupat, fără echivoc, de Autostrada Iași – Târgu Mureș. Ieri, la solicitarea mea, a fost audiat ministrul fondurilor europene în Comisia pentru Afaceri Europene și i-am pus în vedere faptul că este foarte important ca din fondurile europene primite post-pandemie să fie alocați bani și pentru Autostrăzile A8 și A7. Aștept rezultate”, a declarat deputatul USR de Neamț, Iulian Bulai.
„Și oamenii din județul Vaslui au nevoie să să fie conectați cu România prin drumuri de mare viteză și autostrăzi. Cu acces la acest element de infrastructură mai mulți oameni vor râmâne în județul nostru și poate că unii se vor întoarce acasă”, a declarat deputatul USR de Vaslui, Mihai Botez.
„Până acum, conectarea Galaţiului cu restul ţării dar şi cu celelalte judeţe din Moldova a fost făcută doar pe hârtie. De mai bine de 10 ani, avem studii de fezabilitate pentru drumuri expres, unele neactualizate şi proiecte cu multe lacune, ceea ce a fost o scuză convenabilă pentru politicienii din vechile partide de a da vina unii pe alţii în timp ce şoselele naţionale se aglomerau din ce în ce mai mult iar călătoriile pe calea ferată durau din ce în ce mai mult. Întârzierea lucrărilor pentru infrastructura rutieră care va lega Galaţiul şi de Bucureşti şi de Constanţa şi de Suceava şi de frontiera cu Republica Moldova nu a luat sfârşit nici când proiectele au fost scoase la licitaţie. Au fost numeroase cereri de clarificări ceea ce a dus de mai multe ori la anularea licitaţiilor. Alocarea a 25% din fondurile pentru infrastructură pentru reţeaua de transport din zona Moldovei nu va rezolva lucrurile peste noapte. Dar va fi în primul rând un semn de respect pentru munca locuitorilor din judeţele Moldovei: nu doar contribuie ci şi beneficiază“, a declarat deputat USR de Galați Bogdan Rodeanu.
“Moldova trebuie să-și redescopere solidaritatea. Numai așa poate face proiecte mari, cu impact major în societate. Oamenii politici trebuie să fie un exemplu de cooperare și implicare, fix ceea ce încercăm să facem acum. Sunt sigur că rezultatele nu se vor lasă așteptate”, a declarat senatorul USR de Iași Dan Lungu.
„Moldova este singura provincie care nu a beneficiat de construcţia vreunui kilometru de autostradă. Consecinţele se pot vedea cu ochiul liber: izolare economică, pierdere de oportunităţi şi pierderi de vieţi pe şosele. Dezvoltarea unei regiuni înseamnă densitate – de oameni, de capital – şi conectivitate. Cu cât o regiune beneficiază de mai mult influx de oameni şi de capital, cu atât se dezvoltă mai bine şi mai repede. Măcar în al doisprezecelea ceas, haideţi să nu îi refuzăm Moldovei şansa de a se dezvolta! E momentul să transformăm în prioritate reală construcţia Autostrăzii Nordului (Suceava – Satu Mare) şi să deblocăm măcar acum progresul economic al Moldovei!”, a declarat deputatul sucevean Nicolae-Daniel Popescu.
Parlamentarii USR fac un apel și la ceilalți parlamentari din Moldova să se alăture inițiativei și să determine guvernul să aloce 25% din bugetul de infrastructură pentru Moldova. Demersul parlamentar va fi continuat de cel public, printr-o campanie on-line de strângere de semnături de la cetățenii din județele Moldovei.