Inițiativa legislativă a deputatei USR Cristina Iurișniți care are ca scop creșterea numărului de consilieri școlari a fost votată, marți, în Senat cu 103 voturi pentru, 0 voturi împotrivă și 26 de abțineri. Legea merge la promulgare, Senatul a fost cameră decizională.
Deși legislația actuală prevede că unui consilier școlar îi este alocat un număr de 800 de elevi, în practică există situații în care există un post de consilier școlar la 1.500 de elevi.
”Timpul pe care un consilier școlar îl poate aloca unui copil este prețios. Este important atât pentru copil, pentru a înțelege anumite probleme emoționale cu care se confruntă, este important pentru societate căci același consilier îl poate ajuta să-și descopere talentele și vocațiile profesionale. Statul nu mai trebuie să plătească studii universitare pentru copiii care au ajuns la facultăți alese de părinți, fără niciun fel de legătură nici cu aspirațiile copiilor și nici cu abilitățile lor. Învățământul românesc se confruntă cu o lipsă acută de psihologi școlari, iar această inițiativă cu siguranță va avea un impact pozitiv asupra procesului educațional.”, a transmis senatorul USR Mihai Goțiu, membru în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport.
După promulgare, inițiativa legislativă USR, care completează articolul 83 din Legea educației naționale 1/2011, ar urma să se aplice în instituțiile de învățământ la începutul anului școlar 2021-2022.
“Prin asistența psihologică, preșcolarul/elevul va învăța, prin metode corespunzătoare și adaptate nivelului de vârstă, cum să gestioneze eventualele violențe psihologice, cum să treacă peste eventualele dificultăți de învățare și cum să își dezvolte inteligența emoțională pentru ca fiecare copil să-și atingă potențialul. La fel de important este și rolul de orientare școlară și profesională care ar putea ameliora rata de abandon școlar și ar putea preveni alegerea unor trasee educaționale care nu rezonează cu aptitudinile și competențele lor. În acest sens, orientarea școlară și profesională are rolul de a interveni încă de la cele mai fragede vârste, având ca obiectiv să îl determine pe elev să își conștientizeze calitățile și să își atingă potențialul.”, transmite deputatul USR Cristina Iurișniți, inițiatoarea inițiativei legislative.
Printre efectele pozitive ale amendamentului, enumerăm:
- Asigurarea desfășurării optime a asistenței psihopedagogice și a consilierii profesionale a elevilor;
- Asigurarea mijloacelor necesare preșcolarilor și a elevilor de a opta pentru un parcurs educațional care să răspundă nevoilor și intereselor lor;
- Orientarea optimă în ceea ce privește alegerea parcursului profesional/ academic după finalizarea studiilor preuniversitare.
Parcursul legislativ poate fi urmărit aici: https://senat.ro/Legis/lista.aspx?nr_cls=L243&an_cls=2020