USR cere președintelui Klaus Iohannis, prim-ministrului Ludovic Orban și Avocatului Poporului Renate Weber să atace la Curtea Constituțională modificările aduse structurii organizatorice a ANCOM. Faptul că 4 din cei 7 membri ai așa-zisului Comitet de Reglementare pot fi și membri de partid compromite independența acestei instituții.
Modificările aduse Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naționale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii sunt de natură să politizeze iremediabil instituția, slăbind independența ANCOM și abilitatea acesteia de a controla eficient și imparțial modul în care funcționează piața de comunicații din România, o piață în valoare de peste 4 miliarde de euro.
Radu Mihail, liderul grupului USR din Senat: ”Prin modificările aduse structurii de conducere a ANCOM nu avem doar încă o încercare de politizare a unei instituții de reglementare a pieței din România sau o tentativă de a mai crea încă patru sinecuri extrem de bănoase pentru clientela de partid, ci un atac direct la siguranța națională. Suntem înainte de lansarea licitației pentru tehnologia 5G, o licitație de aproape un milliard de euro, și am văzut eforturile financiare extraordinare și PR-ul agresiv din partea unei anumite companii de a demonstra că nu reprezintă un pericol direct la siguranța națională. Ori exact în acest moment, PSD promovează pe foarte-repede-înainte o lege care să-I confere controlul asupra autorității care va organiza licitația și care va desemna câștigătoarea ei”.
Senatoarea USR Silvia Dinică, membru în Comisia pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei: ”Fără nicio justificare reală se înființează un Comitet de reglementare, practic se extinde conducerea ANCOM de la 3 la 7 membri. Cei 4 membri adăugați în noua conducere vor putea fi membri de partid. Prin acest artificiu, politicul ajunge sa conducă o instituție care ar trebui sa fie independentă. Vorbim de posturi cu dedicație pentru parlamentarii care nu vor mai prinde un alt mandat și vorbim de 6 ani în conducerea ANCOM plătiți din bani publici. Remunerarea membrilor de partid din Comitetul de reglementare se stabilește în cuantum de 4 salarii medii la nivelul instituției, aferente lunii ianuarie a fiecărui an.”
Modificările propuse contravin codului european al comunicațiilor, care prevede o serie de garanții pentru a asigura independența autorităților de reglementare în domeniul comunicațiilor. Astfel, contrar directivei europene, noua lege permite membrilor Consiliului de reglementare să fie membri ai unui partid politic, expunându-i pe aceștia unor influențe externe.
În preambului la Directiva 2009/140/CE se precizează că „Independența autorităților naționale de reglementare ar trebui întărită pentru a asigura o aplicare mai eficientă a cadrului de reglementare și pentru a spori autoritatea și gradul de previzibilitate al deciziilor acestora. În acest scop, ar trebui prevăzute dispoziții exprese în dreptul național pentru a se asigura faptul că, în exercitarea atribuțiilor sale, o autoritate națională de reglementare responsabilă pentru reglementarea ex ante a pieței sau pentru soluționarea diferendelor dintre întreprinderi este protejată de intervenții externe sau de presiuni politice de natură să pună în pericol evaluarea independentă a chestiunilor înaintate acesteia. O astfel de influență din exterior face ca un organism național legislativ să fie nepotrivit pentru a acționa în calitate de autoritate națională de reglementare în temeiul cadrului de reglementare.”
Mai mult, modificările ar presupune încetarea prematură a mandatelor prezentelor organe de conducere, lucru interzis expres de cadrul normativ comunitar.
Parlamentarii USR atrag atenția asupra încălcării principiului bicameralismului prin introducerea, în cadrul procedurii parlamentare din cadrul Senatului, a unor amendamente de conținut juridic care nu au fost supuse și dezbaterii Camerei deputaților.
De asemenea, modificările substanțiale operate în cadrul comisiilor parlamentare depășesc intenția inițiatorilor exprimată prin expunerea de motive și forma inițială a propunerii legislative, ceea ce este contrar prevederilor constituționale.
Nu în ultimul rând, dovadă a urgenței nejustificate cu care a fost promovat acest proiect este încălcarea termenelor prevăzute de regulamentele parlamentare, care prevăd garanții minimale ca parlamentarii să se documenteze și să voteze proiectele supuse dezbaterii plenului în cunoștință de cauză.
Atașat transmitem scrisoarea adresată de Senatorul Radu Mihail în numele grupurilor parlamentare aleUniunii Salvați România.