Au trecut aproape 11 luni de la prima decizie de trecere în online a cursurilor școlare pe motiv de pandemie și, de atunci încoace, s-a văzut foarte clar că nu puține cadre didactice întâmpină dificultăți majore în ceea ce privește folosirea instrumentelor online și adaptarea conținutului educațional la noua realitate. Ce fac inspectoratele școlare pentru a veni în ajutorul dascălilor și, implicit, al elevilor? Ei bine, le recomandă profesorilor lecții de numerologie.
Episodul de la Galați – a cărui protagonistă este o doamnă numită inspector școlar general în decembrie 2020, în locul inspectorului șef care tocmai câștigase un mandat de deputat – ar putea fi doar ilar, dacă nu ar veni în completarea unui lung șir de decizii aberante și gafe ale șefilor inspectoratelor școlare județene.
Vă mai amintiți de șefa ISJ Gorj care, în septembrie 2019, povestea ce grijă are Inspectoratul pentru o școală care, de fapt, fusese închisă în urmă cu șapte ani? Sau de situația de la ISJ Iași, din noiembrie anul trecut, când au comunicat o dată greșită pentru suspendarea cursurilor față în față?
Astfel de situații se vor tot repeta atâta vreme cât inspectoratele școlare sunt văzute de liderii politici doar ca sursă de sinecuri.
În programul de guvernare negociat cu partenerii de coaliție, USR PLUS a insistat să fie introdus ca obiectiv clarificarea atribuțiilor și responsabilităților inspectoratelor școlare, în vederea reducerii birocrației, a eficientizării acestora și a limitării suprapunerilor de responsabilități cu alte instituții.
Acest pas este necesar a fi făcut în paralel cu altele, cum ar fi creșterea autonomiei unităților de învățământ, întărirea consiliilor de administrație ale școlilor și profesionalizarea managementului școlar. Doar așa vom putea trece la desființarea inspectoratelor școlare, una dintre principalele surse de influență politică în sistemul de educație și una dintre cele mai mari frâne în calea modernizării acestuia.