Pentru stimularea turismului în România pe tot timpul anului, deputatul USR PLUS Alin Apostol a depus o inițiativă legislativă pentru decalarea vacanțelor școlare pe zone geografice, respectiv pe ani de studiu. Proiectul, având la bază bune practici ale statelor europene, nu doar că va stimula creșterea turismului și a industriei HoReCa și va crea noi locuri de muncă, dar va contribui și la confortul celor care merg în vacanță prin decongestionarea traficului din zonele cu grad ridicat de vizitare.
„Susțin adoptarea unui ‘nou model de vacanță’ pentru elevii României. Un model, ce s-a dovedit de succes în multe țări europene, poate fi și o soluție cu impact pozitiv asupra economiei naționale. Și în România, putem implementa împărțirea teritoriului pe zone geografice. Fiecare macroregiune intră în vacanța intersemestrială cu durata de 1 săptămână pe rând și fără suprapunere. O simplă succesiune poate avea un impact major: stimulează creșterea turismului intern, aduce un impact pozitiv asupra domeniului hotelier și a celorlalte segmente HoReCa, elimină blocajele din traficul rutier, dar și aglomerația din stațiuni. Putem dubla această stimulare a economiei cu susținerea educației printr-o succesiune a datei de debut al anului școlar în septembrie”, declară deputatul USR PLUS Alin Apostol.
Propunerea legislativă modifică Legea Educației Naționale nr. 1/2011 prin adăugarea următoarelor prevederi la art. 94:
„a) Acordarea vacanței intersemestriale, în baza ordinului Ministrului Educației și Cercetării, pe o perioadă de minimum o săptămână, în fiecare macroregiune, în mod succesiv și fără suprapunere. Cele patru macroregiuni sunt definite în conformitate cu regulamentul (CE) nr. 1059/2003 privind instituirea unui nomenclator comun al unităților teritoriale de statistică (NUTS).
b) Începerea anului școlar pentru clasele 0 până la clasa a IV-a inclusiv, a VIII-a și a XII-a în prima zi de luni a lunii septembrie, iar pentru clasele a V-a până la a VII-a inclusiv și a IX-a până la a XI-a inclusiv în a treia zi de luni a lunii septembrie.”
În ceea ce privește impactul bugetar al măsurii propuse, inițiatorul proiectului estimează că, în termen de doi ani de la intrarea în vigoare a acesteia, se pot dubla veniturile operatorilor din sectorul turism, în principal ale celor din industria hotelieră și a serviciilor alimentare. De asemenea, se vor majora încasările agențiilor de turism și turoperatorilor, precum și ale firmelor care activează în domeniul organizării de târguri și evenimente.
Totodată, posibilitatea desfășurării taberelor de schi va antrena stimularea antreprenoriatului în zonele turistice montane, care mai departe vor contribui la energizarea forței de muncă locală în hoteluri și restaurante prin crearea de noi locuri de muncă și contribuții la bugetul de stat.
Modele de calendare de vacanțe în Europa, ce țin cont de descentralizare și regionalizare:
● Cehia – vacanța de primăvară/Paște pentru învățământul primar este de o săptămână între 1 februarie și 14 martie 2021, în funcție de regiune, iar pentru învățământul secundar general este de o săptămână între 1 februarie și 14 martie 2021, în funcție de regiune.
● Franța – Vacanța de iarnă/carnaval se extinde la două săptămâni între 8-21 februarie 2021 (zona A), 22 februarie – 7 martie 2021 (zona B) și 15-28 februarie 2021 (zona C), iar vacanța de primăvară/Paște se extinde la două săptămâni după cum urmează: 12-25 aprilie 2021 (zona A), 26 aprilie – 9 mai 2021 (zona B), 19 aprilie – 2 mai 2021 (zona C).
● Germania – în conformitate cu Acordul de la Hamburg dintre landuri privind armonizarea în sistemul școlar, anul școlar începe la 1 august și se încheie la 31 iulie. Începutul și sfârșitul efectiv depind de datele sărbătorilor de vară care variază de la un an la altul. De asemenea, în Germania, deși există o dată oficială de începere la 1 august, în realitate, școlile din diferite landuri încep între 3 august și 14 septembrie, astfel oferindu-se o independență decizionale land-urilor.
● Italia – școlile pot adapta calendarul școlar, stabilit de regiuni, la cerințele PTOF (documentul de bază al identității culturale și de planificare a fiecărei școli; definește la fiecare trei ani programul curricular, extra-curricular, educațional și proiecte organizaționale ale fiecărei școli). Anul școlar începe între săptămânile 1 și 3 din septembrie și se termină între săptămânile 1 și 3 din iunie.
● Polonia – sărbătorile de iarnă pentru școlile primare și secundare sunt de 2 săptămâni, după cum se specifică pentru regiunile deja stabilite.
● Suedia – conform Ordonanței școlare și Ordonanței școlii gimnaziale superioare, un an școlar constă în cel puțin 178 zile școlare și cel puțin 12 sărbători, datele exacte variază la nivel regional și municipal.
● Elveția – conform structurii federale a Elveției, data de începere/sfârșitul anului școlar al elevilor și vacanțele școlare variază între cantoane, în unele cantoane, chiar și între municipalități. De Crăciun / An Nou pot fi eșalonate două săptămâni între 19 decembrie 2020 și 10 ianuarie 2021.