La capătul a peste trei luni de dezbatere publică și consultări cu reprezentanți ai Guvernului și ai opoziției parlamentare, ai organizațiilor nonguvernamentele din domeniul Educației și ai instituțiilor cu atribuții în asistența și protecția copilului, deputatul USR PLUS Alin Apostol a depus în Parlament inițiativa legislativă pentru instituirea profesiei de asistent în educație timpurie.
„Această profesie există de foarte mulți ani în statele din Europa de vest și chiar în unele state din apropierea noastră, cum ar fi Slovenia sau Cipru. Cei mai cunoscuți asistenți în educație timpurie sunt cei din Germania și Austria, denumiți «mame de zi» sau «tați de zi». Studiile și experiențele din aceste state ne arată că asistenții în educație timpurie se bucură de încrederea părinților, sunt apreciați și își fac bine treaba. Cu legea asistentului în educație timpurie votată de Parlament, inclusiv angajatorii din firme cu multe birouri vor putea să pună la dispoziție un spațiu adecvat (definit conform legii, cu avize și inspecție periodică), iar părinții vor putea veni la birou cu copiii, pe care să-i lase în grija asistentului în educație timpurie”, declară deputatul USR PLUS Alin Apostol.
Asistent în educație timpurie va putea fi persoana cu domiciliul ori reședința legală în România, care îndeplinește anumite condiții, care este calificată să desfășoare servicii de îngrijire și educație și este înscrisă într-un Registru național gestionat de Ministerul Educației. Asistentul în educație timpurie va fi un educator pentru maximum 5 copii la domiciliul său ori într-un spațiu adecvat. El va putea lucra ca PFA sau ca angajat al unei creșe/grădinițe ori al unui centru de zi.
Propunerea legislativă, inspirată în principal din modelul francez și modelul german, reprezintă o soluție pentru criza locurilor în creșe la copiii sub 3 ani. În acest moment, din cei 550.000 de copii între 0-3 ani aproximativ 22.000 merg la creșe (3,5%) și 15.000 la grădiniță (de la 2 ani și jumătate). Sunt aproximativ 355 de creșe publice și private la nivel național, față de 11.000 de grădinițe.
Totodată, instituirea acestei noi profesii va crea noi locuri de muncă, ceea ce va stimula creșterea economică. Nu în ultimul rând, odată creată posibilitatea ca părinții să-și lase copiii în grija unui asistent în educație timpurie, este stimulată reinserția pe piața muncii a mamelor care stau acasă cu copiii, ceea ce înseamnă că statul va plăti mai puține concedii de creștere a copilului și, implicit, un impact bugetar pozitiv.
State membre UE care au asistenți în educație timpurie și denumirea acestora: Austria – Tagesmütter/Tagesväter, Belgia, comunitatea francofonă: Accueillantes d’enfants, Belgia, comunitatea germană: Tagesmutter/Tagesvater, Belgia, comunitatea flamandă: Onthaalouders, Cipru – Kat’oikon paidokomoi, Danemarca – Dagpleje, Finlanda – Perhepaivahoito/familjedagvard, Franța – Assistantes maternelles, Germania – Tagespflegpersonen, Irlanda – Childmining, Italia – Asilo familiare, Portugalia – Amas, Slovenia – Varstvo predsolskih otrok, Suedia – Pedagogisk omsorg, Ungaria – Csaladi napkozi / Csaladi gyermekfelugyelet.