Autostrada A1 Sibiu-Pitești avansează într-un ritm susținut, iar în 2022 vom putea circula pe primii săi kilometri.
Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat recent începerea lucrărilor de la 1 septembrie pe lotul 5.
Întregul proiect beneficiază de finanțare europeană: numai în primele 6 luni ale anului a absorbit 117 milioane de lei.
Lungimea autostrăzii va fi de 122,11 kilometri și este împărțită în cinci loturi: Sibiu – Boiţa, Boiţa – Cornetu, Cornetu – Tigveni, Tigveni – Curtea de Argeş și Curtea de Argeș – Pitești.
În ce stadiu se găsește fiecare lot:
Lot 1 (Sibiu – Boița)
Lungime: 13,1 km.
Stadiu: lucrările au ajuns la 46%.
Lucrările vor fi încheiate în avans în 2022.
Cea mai amplă lucrare de pe tronsonul dintre Sibiu și Boița este viaductul Tălmăcel. Cu o lungime de 650 de metri și cu o înălțime a picioarelor de până la 30 de metri, acest pod casetat și executat în consolă, cu 8 deschideri, este construit după cele mai noi standarde în domeniu.
Segmentul Sibiu-Boița mai cuprinde:
- încă un viaduct, la Tălmaciu, cu 10 deschideri și lung de 400 de metri
- 2 noduri rutiere
- 2 spații de servicii
- 27 de poduri și pasaje
- tot atâtea podețe.
Lot 2 (Boița – Cornetu)
Această secțiune este cea mai dificilă a acestei autostrăzi, în Valea Oltului.
Lungime: 31 de km.
Stadiu: urmează depunerea ofertelor finale.
Valoare: 1 miliard de euro.
Cuprinde:
- 7 tuneluri cu o lungime de circa 4,9 km
- 27 de viaducte
- 22 de poduri
- 1 ecoduct
Lot 3 (Cornetu – Tigveni)
Tot o secțiune în relief dificil.
Lungime: 37,4 km.
Stadiu: există o contestație acceptată în primă instanță. Dacă nu se va face apel la decizie, va urma procesul de reevaluare și dată din nou lista scurtă de ofertanți care trec în etapa 2 în toamna aceasta.
Valoare: peste 1 miliard de euro.
Cuprinde:
- 95 de poduri și pasaje
- tunel cu două galerii independente în lungime de 1.7 km/ galerie
- nod rutier Cornetu și Nod rutier Văleni
- ecoduct în zona localității Călinești
Lot 4 (Tigveni-Curtea de Argeș)
Lungime: 10 km.
Stadiu: noul raport al procedurii este în curs de evaluare de către ANAP. Dacă se dă undă verde, la început de septembrie va fi anunțat din nou câștigătorul.
Valoare: 2 miliarde de lei.
Cuprinde:
- un tunel de 1,3 km
- un nod rutier la Tigveni
- 9 poduri
- 3 pasaje
Lot 5 (Curtea de Argeș – Pitești)
Lungime: 30,35 km.
Stadiu: tocmai a fost emis ordinul de începere a lucrărilor de la 1 septembrie. Proiectarea a fost încheiată, urmează faza de execuție.
Valoare: 1,7 miliarde de lei.
Cuprinde:
- 13 poduri
- trei pasaje
- un viaduct
- trei noduri rutiere
- două spaţii de servicii
- două parcări de scurtă durată
- două centre de coordonare şi întreţinere.