Coaliția PSD-PNL-UDMR a refuzat astăzi să voteze în procedură de urgență modificarea de urgență a Codului Penal în acord cu deciziile CCR.
În urma unei decizii a CCR pronunțată săptămâna trecută, care urmează să fie motivată și publicată din clipă în clipă, este foarte posibil să se întâmple ceea ce nici OUG13 nu a reușit, și anume foarte mulți infractori să scape de dosarele penale, și nu doar pentru infracțiunile comise de gulerele albe, adică infracțiuni de corupție, dar și pentru infractiuni cu violență, infracțiuni dintre cele mai grave, din zona criminalității organizate, trafic de persoane, trafic de arme.
”Este o situație extrem de gravă și din păcate coalitia de guvernare nu își asumă rezolvarea imediată a acestei situații. Avem proiect de lege în Parlament, am depus unul saptamana trecuta, dar era unul mai vechi semnat de colegii mei care a trecut de Senat si care este in camera decizionala in Camera Deputaților, care așteaptă doar o voința politica, așteaptă un semn din partea Coalitiei pentru a trecut. Acel proiect se poate trece într-o singura zi. Astăzi, dacă era vointa politica se intrunea Comisia juridica a Camerei Deputaților, se dădea raport si puteam avea si un vot tot astazi”, explică deputatul Stelian Ion.
”Din pacate, nu se dorește acest lucru. Nu stim care sunt motivele. Bănuim ca este vorba de acelasi interes de a-i scapa pe infractori si celor care au putere de decizie, le e cumva convenabila aceasta situatie. Dar repet, pe langa unii politicieni cu dosare penale, pot scapa infractori deosebit de periculosi. Este bizară si este condamnabila atitudinea ministrului Justiției Catalin Predoiu, care din discuțiile Comitetul liderilor, inteleg ca pregateste o OUG, cel putin asta se discuta. Ar fi foarte grav pentru ca nu s-ar face decat sa se vulnerabilizeze proiectul. Daca se adopta o modificare, o punere in acord a acelui articol 155 cin Codul Penal cu Constitutia prin OUG, este un risc foarte mare ca acea OUG sa fie declarata neconstitutionala”, adaugă Stelian Ion.
Fostul ministru USR al Justiției susține că nu exista motivatia pentru care a recurge la OUG si s-ar incarca principiile delegarii legislative, cata vreme in Parlament ai un proiect pe care il poti trece intr-o singura zi.
”Nu putem sta la mica intelegere si spera ca nu se va publica MOF decizia CCR doar pe niste promisiuni si discutii de culise purtate de unii reprezentanti ai CCR cu oamenii politici, pentru ca pana la urma acea decizie se poate publica din moment in moment. Si nu se fac decat jocurile celor certati cu legea daca se adopta astfel de acte normative”, spune Stelian Ion.
Întrebări și răspunsuri:
Reporter: În momentul în care se publică în MOF motivarea deciziei, ce se întâmplă mai departe concret?
Stelian Ion: Se intampla următorul lucru: aplicare acelui art 155, alin 1 care reglementează întreruperea prescripției răspunderii penale este suspendată de drept. Pana la punerea in acord. Dar cum stiti deja, au mai existat unele decizii ale CCR care spune ca deciziile Curții sunt asimilate cumva legii penale mai favorabile, articolul acest referitor la prescriptia instinctiva, la intreruperea prescriptiei instinctive este un articol care este de drept substanțial, nu de procedura. Ca atare, s-ar putea aplica retroactiv. Deci, din acel moment si o singura zi daca este suspendata aplicarea acelui articol, se va aplica retroactiv tuturor cauzelor incare s-a aplicat aceasta institutie si care daca nu s-ar fi aplicat întreruperea prescripției răspunderii penale s-ar fi ajuns la o clasare a dosarului. Despre o achitare.
Reporter: Concret, vorbim și de persoane care au fost condamnate definitiv de instanță?
Stelian Ion: Nu, nu referim la aceste dosare, ci la cele in curs de cercetare, chiar si la dosarele care sunt in stadiu de judecata in prima instanta sau in caile de atac, caile care pot fi ordinare.
Reporter: Inclusiv caile extraordinare?
Stelian Ion: Nu, e vorba de recurs daca ne referim la situația atipica. Insa, asa cum spuneam sunt foarte multe dosare. Chiar Parchetul de pe Înalta Curte de Casație si Justitie a tras un semnal de alarma care vad ca nu este luat in seama de către Coalitie, de PNL, PSD. Păcat ca PNL care lupta…mai multi simula…din ce vedem in ultima perioada alături de noi, in perioada 2017-2018 de aceeasi parte a baricadei, acuma s-a contaminat de la PSD si are fix aceeasi conduita. Este raspunderea integrala din acest moment in care le-am adus la cunostinta, am solicitat si in Comisia juridica dar mai ales la nivel de decizie de lideri ai partidelor si ai liderilor de grup din Parlament, am solicitat trecerea acestui proiect. Daca nu o fac din acest moment, se fac culpabili si se fac pana la urma complici ai celor care vor beneficia de aceste poticneli legislative.
Din pacate, anul trecut in 27 iulie am lăsat încheiat finalizat un proiect la MJ, din păcate Ministrul Predoiu nici pana in momentul acesta au trecut 9 luni de zile de cand vechea Coaliție s-a destramat. A avut 9 luni sa trimita spre avizare si proiectul in Parlament nu a facut acest lucru. Lucrurile se leaga. Inseamna ca nu exista vointa politica sa se corecteze acest inconvenient.
Repet, efectele sunt cel putin devastatoare, mai nefaste daca mi-e permisa aceasta exprimare decat OUG13. Lumea stiu, este preocupată de alte subiecte care afectează viata de zi cu zi a oamenilor, preocupata de inflatie, de situatia economica pe buna dreptate. De chestiuni legate de conflictul din Ucraina, pe buna dreptate. Insa daca lasam aceste derapaje sa se produca acum este foarte probabil ca tot ce s-a acumulat si s-a facut bine in ultimii ani sa fie aruncat pe apa Sambetei si sa ne trezim intr-un stat in care infractorii sunt liberi, de la cele mai mici infracțiuni, gainarii sa spun asa pana la infracțiunile cu prejudicii imense pentru statul roman si pana la infracțiunile cu violenta. Premierul Ciuca nu trebuie sa permita un asemenea derapaj. Este seful Guvernului, fost militar de cariera si este acea onoarea si responsabilitate ar trebui sa fie regasita in actiunile acestea guvernamentale.
Sa se intereseze, sa consulte mai multi juristi, sa se consulte cu PICCJ si sa găsească soluția cea mai potrivita. Si este solutia potrivita este sa trecem un proiect de lege care este matur si care este la vot final in Cdep.
Reporter: Dvs în lunile in care ati fost la guvernare, ati indicat aceasta problema în coalitie si în ședințele de guvernare? Cu cei din PNL ati discutat sa corectati sa puneti in acord decizia Curții in legislatie?
Stelian Ion: Nu doar ca am discutat, am pus un proiect în dezbatere publică de pe 27 iulie 2021. Proiectul era finalizat, era mingea ridicata la fileu, practic, in septembrie trimis proiectul spre avizare si trimis către Parlament. Lucrurile s-au discutat.
Reporter: Dacă era asa important de ce nu ati urgentat aceasta procedura?
Stelian Ion: A fost urgentata aceasta procedura, a fost urgentata aceasta procedura, strict acest articol a devenit critic in momentul de fata dupa ultima decizie de saptamana trecuta a CCR. Am mai avut o astfel de situatie in momentul in care CCR a declarat neconst unele articole referitoare la publicarea motivarii deciziilor in hotararile judecatoresti in penal, ne-am mobilizat am trimis` proiectul de lege in Parlament ca ministru si a trecut rapid. Deci, exista solutii, acuma aveam aceasta posibilitate dupa decizia de saptamana trecuta cand repet situația a devenit critică, trebuiau luate măsuri!
Reporter: Ministrul spune ca așteaptă practic un acord de la Comisia de Veneția cu privire la legile justitiei pentru a putea fi trimis in Parlament!
Stelian Ion: Legile justitiei sunt un subiect separat. In situația aceasta proiectul era finalizat, putea avea aceste discuții pana acum. E foarte bine ca sunt discutate. Ele pot continua si pe parcursul derularii procedurii parlamentare pentru ca tot intervin de multe ori amendamente. Important este ca avem o situatie critica in acest moment. Din clipa in clipa daca azi se publica in MOF acea decizie a CCR, din punctul nostru de vedere si al specialistilor de drept penal, este un pericol foarte mare sa se inchida mii de dosare de cele mai variate spete, tipuri. Si infractiuni usoare, si infractiuni ff grave.
Reporter: Cum va explicati ca actuala majoritate parlamentara nu doreste sa faca acest lucru? Pentru ca daca ne uitam vedem de exemplu dosare sunt vechi politicieni: Liviu Dragnea ar putea beneficia in dosarul Teldrum, Elena Udrea, Ioana Basescu. Nu sunt politicieni care sa mai aiba putere!
Stelian Ion: Eu de la PSD si de la UDMR, corifeii acelor modificări si încercări de mutilare, unele reusite altele esuate, a legislației penale de anii trecuti, nu aveam mari asteptari de la ei. Aveam unele așteptări de la colegii din PNL, mai ales ca acum PNL deține funcția de Premier extrem de importanta, detine MJ si niste ministere foarte importante si o oarecare responsabilitate trebuia sa existe. Nu se intampla altceva decat o contaminare a celor din PNL de catre PSD, o contaminare de interese politice. Le este convenabil ca scapa probabil si unii membri ai lor. Este o chestiune deja de o gravitate foarte mare. Si nu ai cum sa te duci cu gandul la altceva decat la acest lucru. Au acelasi interes. Unii membri politicieni care sunt vizati de anumite dosare vor scapa prin aceasta metoda.
Problema este că sunt mii de dosare, nu a fost în atenția mea să fac liste cu nume și să țin astfel de evidente, dar o altă explicație logică, de bun-simț, nu există. Avem proiect de lege, putem corecta intr-o zi, nu se doreste acest lucru. Riscul de a scapa mii, pe langa politicieni, infractori periculoși mult mai periculoși poate este major. Astfel încât întreaga responsabilitate le aparține în exclusivitate și cred că va trebui să dea răspunsuri la unele întrebări pe această temă. Eu sper să nu se ajungă acolo, dar dacă se va OUG și va fi declarată neconstituțională si datorita acestei neglijențe sau din cauza acestei rele-credinte, vom vedea, vor scăpa foarte multi infractori va trebui să dea socoteală, atât ministrul Justiției și premierul si întreaga coaliție de guvernământ.