Coaliția PSD-PNL stabilește un nou record negativ: proiecte rutiere de aproape 900 km, reziliate sau anulate în ultimul an

Coaliția PSD-PNL stabilește un nou record negativ: proiecte rutiere de aproape 900 km, reziliate sau anulate în ultimul an

După ce a stabilit recorduri negative în ceea ce privește inflația și sinecurile create pe bandă rulantă, Coaliția sărăciei își mai trece unul în „palmares”: 15 proiecte rutiere au fost reziliate sau anulate în ultimul an. Adică, însumat, aproape 900 km de drumuri de care românii nu beneficiază din cauza incompetenței actualului ministru al Transporturilor și a indiferenței celor care îl țin în funcție. Între timp, România continuă să fie pe primul loc în UE la decesele produse în accidente rutiere.

Este un record negru greu de egalat de licitații anulate sau contracte reziliate pentru proiecte lungi de aproape 900 km. Cu mici excepții, aceste proiecte sunt în continuare blocate și extrem de întârziate, cu premise pesimiste în noul an în lipsa unei implicări profesioniste din partea decidenților de la Ministerul Transporturilor și Compania de Drumuri. Sorin Grindeanu nu e în stare să facă progrese pe proiectele lăsate pe tavă de Cătălin Drulă în 2021. Ba dimpotrivă, pe multe dintre ele a făcut pași înapoi cu aceste rezilieri și licitații anulate”, declară Horațiu Cosma, specialist în infrastructură și fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor în mandatul de ministru al lui Cătălin Drulă.

Lista proiectelor rutiere reziliate/anulate în ultimul an:

  1. Autostrada A3 Transilvania, tronsonul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău. Licitație lansată în noiembrie 2020 și anulată în ianuarie 2023, pe motiv că valoarea estimată inițial nu mai este suficientă.
  2. Autostrada A3 Transilvania, tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș. Licitație lansată în decembrie 2020 și anulată în toamna lui 2022, după ce câștigătorul inițial din 2021 a fost contestat cu succes, iar contestatarul a fost descalificat ulterior; a fost depusă o contestație împotriva anulării licitației, respinsă la CNSC, care se judecă la CAB; între timp CNAIR a relansat licitația.
  3. Autostrada A3 Transilvania, tronsonul Chiribiș – Biharia. CNAIR a reziliat contractul de execuție cu constructorul bihorean Trameco în mai 2022, a relicitat lucrările în august 2022, însă licitația este suspendată, fiindcă CNAIR nu este în stare sa raspundă solicitarilor de clarificare ale potențialilor ofertanți.
  4. Autostrada A1 Lugoj – Deva, tronsonul 2 Marginea – Holdea. Prima licitație pentru realizarea tunelurilor lipsă de pe Autostrada Lugoj – Deva a fost anulată în martie 2022 fiindcă singura ofertă depusă a depășit prețul estimat în 2019; între timp licitația a fost relansată și adjudecată de UMB în octombrie 2022.
  5. Drumul expres Craiova – Pitești, tronsonul 1 Craiova – Balș. Contractul de execuție a fost reziliat în decembrie 2022 la circa 60% stadiu fizic, încă nu a fost reluată licitația.
  6. Drumul de mare viteză Craiova – Lugoj. Licitația de proiectare a fost anulată în martie 2022, deși câștigătorul era desemnat și contestațiile în etapă finală, fiind lansată o nouă licitație în aprilie; ulterior, CNSC a decis că anularea a fost ilegală; CNAIR a mers înainte cu licitațiile noi și a ignorat licitația inițială reînviată de instanță; până în prezent nu s-a semnat niciun contract de proiectare, fiind anunțați noi câștigători, contestați, cu contestații admise.
  7. Autostrada Brașov – Bacău. Contractul de proiectare a fost reziliat în iunie 2022 ca urmare a imposibilității proiectantului de a continua proiectul; licitația a fost reluată în noiembrie 2022.
  8. Drumul expres Pitești – Mioveni. Contractul de proiectare a fost reziliat în octombrie 2022 ca urmare a imposibilității proiectantului de a continua proiectul; proiectul a fost descentralizat de la MTI la CJ Argeș.
  9. Drumul expres Vatra Dornei – Suceava. Contractul de proiectare a fost reziliat în noiembrie 2022 ca urmare a imposibilității proiectantului de a continua proiectul; licitația nu a fost relansată.
  10. Centura București, sectorul DN2 – A2. Contractul de execuție a fost reziliat în decembrie 2022 la circa 20% stadiu fizic, încă nu a fost reluată licitația.
  11. Centura Timișoara Sud. Contractul de execuție a fost reziliat în decembrie 2022 la circa 60% stadiu fizic, încă nu a fost reluată licitația.
  12. Centura Pitești Vest. Contractul de proiectare a fost reziliat în octombrie 2022 ca urmare a imposibilității proiectantului de a continua proiectul; licitația nu a fost relansată.
  13. Modernizarea DN71 Târgoviște – Sinaia. În martie 2022, s-a anulat licitația pentru modernizarea acestui sector de drum național; în iulie s-a relansat licitația, în septembrie s-a depus o singură ofertă (același constructor cu legături în Rusia care a fost desemnat câștigător tot în septembrie pe dublarea DN71 Bâldana – Târgoviște, dar cu care, din motive necunoscute, nu s-a semnat contractul nici până astăzi).
  14. Modernizarea DN67B Scoarța – Pitești. După rezilierea din toamna lui 2021 a contractului istoric semnat în 2010, neînceput niciodată din lipsă de finanțare pentru modernizarea acestui drum, au fost anulate 2 licitații succesive în decembrie 2021 și ianuarie 2022 pentru actualizarea proiectului tehnic; de atunci nu s-a mai întâmplat nimic.
  15. Drum de legătură de la uzina Ford la drumul expres Craiova – Pitești. 3 licitații au fost anulate pentru proiectarea acestui drum, în ianuarie 2022, mai 2022, august 2022; a 4-a licitație (același preț estimat ca și la primele trei) este în desfășurare din octombrie 2022, fiind depusă o singură ofertă în decembrie 2022.