Sesizare la CCR pe legea care amână liberalizarea transportului interjudețean și apără interesele mafiei protejate politic

Sesizare la CCR pe legea care amână liberalizarea transportului interjudețean și apără interesele mafiei protejate politic

Parlamentarii USR și Forța Dreptei au atacat la Curtea Constituțională legea PSD-PNL prin care este amânată, încă o dată, liberalizarea reală a transportului rutier de persoane și sunt apărate interesele mafiei protejate politic. De peste 10 ani, PSD și PNL au tot prelungit programul de transport și licențele „băieților deștepți” care oferă românilor autobuze vechi, poluante, adevărate sicrie pe roți.

Ultima prelungire, dată în 2019 de Ministerul Transporturilor condus de Răzvan Cuc de la PSD, a fost desființată de Consiliul Concurenței în 2021. Atunci, Consiliul Concurenței a stabilit și pașii concreți pe care trebuia să-i facă Ministerul Transporturilor pentru a deschide complet piața, cu interdicție fermă ca programul de transport să fie prelungit după data de 30 iunie 2023.

PSD și PNL au ignorat, însă, decizia Consiliului Concurenței și au prelungit, din nou, până la finalul anului 2024, programul de transport și licențele „băieților deștepți”, cu foarte mici cosmetizări, care nu se pot numi în niciun caz liberalizare a transportului județean, astfel încât să există concurență adevărată pe piață, iar călătorii să beneficieze de servicii moderne, de secol XXI.

În 2019, sub bagheta lui Liviu Dragnea, au fost prelungite licenţele de transport nu cu jumătate de an, nu cu un an, ci până în 30 iunie 2023, pentru a proteja nişte şmecheri. O mafie a transportului public protejată politic, căreia i se mai dă acum o prelungire. PSD și PNL ignoră, ca de obicei, interesul public, acela al unui transport sigur, al unui transport decent, predictibil, previzibil, în condiţii civilizate şi la un preţ bun. Da, asta ar fi adus liberalizarea pieţei de transport. Iar consiliile judeţene au obligația să se asigure că în fiecare cătun şi în fiecare zonă ajung autobuze, să ducă la şcoală copiii, să ducă oamenii la muncă”, declară Ionuț Moșteanu, liderul deputaților USR și membru în Comisia pentru administrație.

Parlamentarii USR și Forța Dreptei au atacat la Curtea Constituțională legea PSD-PNL privind transporturile rutiere, invocând cinci încălcări ale prevederilor constituționale. Printre acestea încălcarea principiului libertății economice, încălcarea principiului egalității în drepturi și încălcarea obligației statului de protecție a libertății comerțului și a concurenței loiale.

Dacă am fi liberalizat aşa cum trebuie, aşa cum au făcut cei din Franţa și din Germania, am fi avut autobuze de o altă calitate, preţul biletelor ar fi fost mult mai mic și am fi avut mai mulţi bani la buget. În Germania, concret, au liberalizat piața în 2012 și până în 2015 a crescut numărul călătorilor de la 3 milioane la 23 de milioane. În Franţa, au liberalizat piaţa în 2015 şi numărul călătorilor a crescut de la 0,8 milioane la 11,3 milioane de persoane. Liberalizarea ar fi însemnat bani la buget și în România. Din păcate, sectorul transportului de călători terestru aduce, în momentul de față, doar 710 milioane de lei, foarte puțin față de ceea ce ar fi putut să aducă”, precizează deputatul USR Viorel Băltărețu.