USR cere comisie de anchetă în Parlament privind intervenția ministrului Educației, Ligia Deca, în subiectele de la BAC. O anchetă credibilă de presă a arătat că ministrul ar fi trimis „emisari” în Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație pentru a vedea subiectele secretizate, iar autorilor li s-ar fi cerut să-și prezinte subiectele „pentru verificare” astfel încât „situația de la evaluarea națională să nu se mai întâmple”.
Este prima dată când unui ministru al Educației i se aduc asemenea acuzații, de implicare directă și de sabotaj în legătură cu examenul de Bacalaureat. Cei care trebuie să asigure integritatea, securitatea și conformitatea subiectelor sunt acuzați că fac blaturi pentru a da bine în cifrele de la sfârșit de an școlar.
Cererea USR a fost depusă la Comisia pentru Învățământ din Senat, care urmează să o discute și să o transmită Biroului Permanent al Camerei superioare a Parlamentului.
Senatorul USR Ștefan Pălărie, membru al Comisiei pentru învățământ, spune că este firesc ca Senatul, camera decizională în domeniul Educației, să se asigure că Executivul nu și-a încălcat atribuțiile privind asigurarea regimului secret al procedurii de elaborare a subiectelor unice naționale pentru examenul de Bacalaureat 2024.
„Ne dorim ca rezultatul acestei comisii să fie unul negativ și să descoperim că nicio lege nu a fost încălcată. Dar pentru a scoate în afara oricărei suspiciuni organizarea Bacalaureatului, este nevoie de această comisie de anchetă. Îi cer public doamnei Deca să spună clar și fără ambiguități dacă a cerut cuiva, direct sau indirect, să intervină asupra subiectelor la bacalaureat sau dacă știe de asemenea încercări. Va putea face asta în fața membrilor comisiei”, afirmă senatorul USR Ștefan Pălărie.
O astfel de intervenție a ministrului Educației, Ligia Deca, nu reprezintă doar o dovadă de politizare a domeniului, ci o bătaie de joc la adresa actului educațional.
„Când ministrul Educației vine și dă ordine profesorilor care compun subiectele de la examenele naționale, acest fapt reprezintă o jignire la adresa educației și a inteligenței elevilor. Elevii vor reformă în educație, să li se testeze competențele, nu capacitatea de memorare. Vor să fie respectați – iar respectul se traduce prin integritate, bani alocați învățământului, metode corecte de evaluare. Ne-am săturat de generații care să învețe pe de rost «Moara cu noroc»”, afirmă deputatul USR Filip Havârneanu.
USR reamintește că doamna Ligia Deca a demonstrat în mai multe rânduri rea-credință în prezentarea realității academice, fie când a fost vorba de rezultatele PISA, când din raportul de țară „s-au pierdut în traducere” exact datele care demonstrau că performanțele sistemului de învățământ românesc au scăzut, fie când au fost prezentare rezultatele la simulările naționale sau la evaluarea națională de la finalul gimnaziului.