Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, îl acuză pe ministrul Sorin Grindeanu că nu a făcut nimic în ultimii doi ani în ceea ce privește transportul feroviar, deși USR a obținut aproape 4 miliarde de euro în PNRR Feroviar. Anul 2026, când ar trebui finalizate proiectele, se apropie cu pași repezi. La fel ca în alți ani, unica „soluție” pe care CFR SA și șefii din Ministerul Transporturilor o văd pentru zilele de caniculă este reducerea vitezei de circulație a trenurilor, ceea ce înseamnă călătorii de coșmar pentru românii care vor să meargă cu trenul sau nu au altă soluție de transport.
„Într-o Românie în care, în 2023, trenurile au circulat cu o viteză medie de doar 45,6 km/oră, CFR îi anunță pe călători că reduce viteza de circulație cu 20-30 km/oră ca urmare a avertizărilor de temperaturi extreme. USR a obținut pentru modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare și pentru trenuri moderne 3,8 miliarde de euro, din care Guvernul Ciolacu a tăiat 240 de milioane de euro. Chiar și așa, au rămas mai bine de 3,6 miliarde de euro care s-ar fi putut folosi pentru a avea în România, în sfârșit, un transport civilizat pe calea ferată. În schimb, din cauza incompetenței ministrului Grindeanu, avem întârzieri la întârzieri, trenuri defectate în câmp cu orele, locomotive care ard, aer condiționat doar pe hârtie, linii pline cu mii și mii de restricții de viteză”, declară Horațiu Cosma.
Premisele pentru viitor sunt la fel de sumbre. Modernizările magistralelor Cluj – Oradea sau Arad – Timișoara – Caransebeș băltesc la 5-10% stadiu în teren, departe de calendarul PNRR care cere finalizarea lucrărilor în 2026.
„România riscă să piardă miliardele de euro din bani europeni dacă șantierele nu prind viață. Reînnoirea a 1.000 km de linii în toată țara, care să elimine acele restricții și să ridice viteza la 100-120 km/h, bate pasul pe loc, deși este o oportunitate grozavă de a scurta durata călătoriilor cu mii de minute în toată țara. Trenurile noi sau cele modernizate care să aducă materialul rulant al CFR în secolul XXI sunt blocate în contracte prelungite la nesfârșit, licitații blocate sau reluate. Ca un făcut, a venit în țară un singur tren nou, dar și acela s-a stricat încă de la teste”, adaugă fostul secretar de stat USR în Ministerul Transporturilor.
În mandatul PSD-PNL, sistemul feroviar românesc suferă și stă să se prăbușească, asemenea altor domenii esențiale. Dar liderilor partidelor la guvernare nu le pasă cât negru sub unghie, așa cum nu le pasă nici de cum o duc românii în mod real, în viața de zi cu zi. Pe Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă îi interesează doar conservarea pârghiilor de putere, protejarea specialilor și devalizarea bugetului țării.