Școală bună lângă casă
●︎ Le dăm părinților și copiilor dreptul de a-și alege școala ●︎ Desființăm inspectoratele ●︎ Curriculum-ul adaptat realităților actuale ●︎ Extindem programele „Școală după școală” ●︎ Masă caldă și sănătoasă în toate școlile ●︎ Atragem tinerii profesori în sistem ●︎ Punem la dispoziția școlilor un fond de stimulare a performanței profesorilor ●︎ Extindem actualul Program Național de Creșe din PNRR ●︎ Simplificăm procedurile pentru a înființa creșe private
Vizunea noastră
Ne dorim o școală pentru elevi, profesori și părinți.
Ne dorim pentru elevi o educație relevantă și captivantă, care să le ofere abilități practice, digitale și sociale de care au nevoie într-o lume în schimbare rapidă, cu mai puțină încărcare teoretică și mai multe activități care să stimuleze creativitatea și gândirea critică, evitând astfel plictiseala, demotivarea și abandonul școlar.
Părinții își doresc o educație de calitate, care să le ofere tuturor copiilor șanse egale, indiferent de mediul din care provin.
Nu lăsăm pe nimeni în urmă, am inițiat prin PNRR și vom continua prin lege națională cel mai amplu program național de reducere a abandonului școlar din istoria României.
Viziunea noastră pleacă de la o întrebare simplă: a cui este școala? Vechea clasă politică crede că școala este a ministerului, adică a lor, în fond. Noi spunem invers: școala este a comunității, a părinților, a elevilor, a profesorilor, a autorităților locale. Ei trebuie să o administreze.
Desființarea inspectoratelor, pe bune.
Situația actuală
Inspectoratele școlare nu sunt doar inutile, sunt chiar nocive. Inspecția școlară este doar un exercițiu absurd în care profesorii, inspectorii și chiar și copiii sunt puși să joace o piesă de teatru menită doar să bifeze câteva condiții birocratice ca statul să poată clama că oferă educație de calitate. Adevărul se vede în testele PISA și în ratele-record de analfabetism funcțional.
Inspectoratele sunt o sursă de politizare și de corupție pentru sistemul de învățământ. Le este schimbată doar numele acum, în direcții județene. Pe fond, sistemul rămâne la fel.
Ce se schimbă pentru tine
Tu vei putea fi direct implicat în deciziile importante pentru copilul tău. Vom desființa pe bune inspectoratele și vom muta cele mai multe dintre atribuțiile lor la nivelul consiliilor de administrație ale școlilor, care vor fi compuse din o treime profesori, o treime părinți, o treime reprezentanți ai autorităților locale.
CA-urile vor decide bugete, investiții, suplimentări de salarii pentru performanță – comunitatea școlară se va putea dezvolta și înflori. Funcțiile de mentorat, verificare a calității și combatere a abuzurilor, exercitate acum prost de către inspectorate, vor fi transferate către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), care va fi reorganizată și reformată.
Nu birocrații numiți politic, ci profesorii, împreună cu părinții și elevii, vor avea cel mai greu cuvânt de spus în educație. Și vom elimina politicul de acolo.
Dreptul de a alege în Educație
Situația actuală
În prezent, părinții și copiii sunt prizonierii unui monopol de stat care le promite educație mai bună, dar care, dacă nu o oferă, nu suportă nicio consecință.
Dacă educația primită la școală nu este bună, părinții nu au decât opțiunea de a se văita, de a încerca să găsească pile pentru a ameliora ceva sau de a plăti meditații. De aceea sistemul meditațiilor s-a extins enorm în România.
Ce se schimbă pentru tine
Părinții și copiii vor avea dreptul de a-și alege școala. Banii alocați total de stat pentru educație (aprox. 3000 euro / an / elev) vor urma cu adevărat copilul, la orice școală, publică sau privată. Vom crea o competiție reală între școli, administrate local, pentru opțiunile părinților. Veți fi tratați ca parteneri de către școală. Statul va simplifica, debirocratiza și ușura înființarea de creșe, grădinițe, școli și licee noi (și private, și publice sau extinderea celor performante deja existente, prin decizia CA).
ARACIP se va asigura că noul sistem descentralizat și autonomizat nu va discrimina, nu va abuza copilul, mai ales cei vulnerabili. Statul devine din micromanager inept, garant al calității și oportunităților egale. Așa funcționează sistemele de educație performante: redus rolul birocrației centrale, creată o comunitate în jurul fiecărei școli, competiție liberă, inițiativă.
Simplificarea arhitecturii curriculare complicate
– cât învață, de fapt, copiii noștri
Situația actuală
Nu există reglementări clare care să abordeze structura curriculumului. Modelul actual este fragmentat, tratând disciplinele separat, ceea ce nu răspunde nevoilor elevilor din secolul XXI. Principala motivație pentru orar este: cum putem plasa profesorii disponibili astfel încât să le facem normele didactice.
În loc să dezvolte competențele esențiale, acest sistem se bazează pe teme care sunt adesea introduse dezorganizat, suprasolicitând inutil elevii. Abordarea tradițională nu integrează eficient abilitățile necesare pentru viitor, reducând astfel relevanța educației.
Ce se schimbă pentru tine
Vom regândi curriculumul plecând de la întrebarea: de ce are nevoie copilul pentru viitor?
Vom avea o structură simplă, axată pe dezvoltarea competențelor esențiale, colaborare și învățare personalizată.
Astfel, elevii vor avea mai multă flexibilitate în alegerea disciplinelor din diverse arii curriculare, fie că vorbim de Limbă și comunicare, Matematică și științe, Consiliere și orientare sau Educație interdisciplinară și tematică.
Importantă este dezvoltarea abilităților practice, a gândirii critice și a creativității elevilor.
Învățarea pentru viitor – copiii noștri trebuie să fie pregătiți să lucreze cu Inteligența Artificială
Situația actuală
Lumea se schimbă, dar școlile noastre rămân la fel. Elevii nu sunt pregătiți pentru un viitor dominat de inteligența artificială.
Învățarea bazată pe memorie le dezvoltă capacități de care nu va mai fi nevoie.
Va fi însă nevoie de baze etice pentru utilizarea AI și de capacități de integrare a acesteia în viața de zi cu zi.
Ce se schimbă pentru tine
Vom prioritiza tehnologiile viitorului prin introducerea AI și a competențelor digitale avansate în curriculum, cu un accent deosebit pe utilizarea etică și responsabilă.
Profesorii vor fi instruiți pentru a fi la curent cu noile metode pedagogice, astfel încât să îndrume elevii să gestioneze corect interacțiunile virtuale și să își dezvolte reziliența emoțională. Educația va îmbina competențele tehnice cu dezvoltarea personală.
Nu mai lăsăm copii în urmă
Situația actuală
Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS) a fost un angajament al USR la alegerile trecute. L-am inclus în PNRR, acum există, e funcțional. Dar se va termina în 2026.
Peste 2.000 de școli beneficiază acum de granturi pentru a ține copiii la școală. Din păcate, se confruntă cu birocrație excesivă impusă de inspectoratele politizate. În loc să primească sprijin real, școlile trăiesc procese administrative complicate, iar Ministerul nu se concentrează pe nevoile reale ale elevilor.
Ce se schimbă pentru tine
Vom legifera continuarea și bugetarea PNRAS după 2026 prin lege națională. Vom elimina birocrația inutilă și vom crea mecanisme de sprijin eficiente.
Vom extinde programele de tip „Școală după școală” și activitățile extracurriculare, implicând părinții și comunitatea în procesul educațional.
Vom asigura accesul facil la resurse educaționale și echipamente moderne, mai ales în mediul rural, ceea ce va contribui la reducerea decalajelor dintre școli.
Masă caldă în toate școlile
Situația actuală
Extinderea Programului Național de Masă Caldă, redenumit „Masă sănătoasă”, în toate școlile din România este blocată de lipsa cronică a unui buget adecvat. Discrepanțele economice și logistice între regiuni, județe sau localități fac dificilă distribuția uniformă a hranei, în special în zonele rurale.
Lipsa bucătăriilor și/sau a cantinelor adecvate și a personalului calificat complică gestionarea meselor, calitatea hranei este insuficient monitorizată. Aceste dificultăți împiedică accesul elevilor defavorizați la o masă caldă zilnică, ceea ce încurajează abandonul.
Ce se schimbă pentru tine
Ne angajăm să alocăm un buget consistent, adaptat nevoilor fiecărei școli, pentru a oferi o masă sănătoasă fiecărui elev.
Vom stabili parteneriate cu producători locali pentru a reduce costurile și a asigura prospețimea alimentelor, sprijinind totodată economia locală.
Vom monitoriza constant calitatea nutrițională și vom implica comunitatea și autoritățile locale pentru a adapta programul la specificul fiecărei zone.
Atragerea tinerilor profesori și creșterea statutului profesorilor
Situația actuală
Sistemul educațional din România este strâmb, iar profesorii tineri sunt printre cei mai vulnerabili.
În loc să primească sprijin și motivație pentru a rămâne în sistem, profesorii tineri aleg să plece din cauza lipsei de sprijin și de resurse și a condițiilor de muncă nesatisfăcătoare. Această situație nu doar că descurajează tinerii profesori, dar pune în pericol viitorul educației.
Fără o intervenție rapidă, există riscul de a pierde întregi generații de dascăli, afectând negativ învățământul și viitorul copiilor.
Ce se schimbă pentru tine
Profesorii vor avea salarii competitive care să reflecte importanța profesiei de educator, programe de mentorat și formare continuă.
Vom implementa un fond de stimulare a performanței la decizia școlii. Metodologia de acordare va include sisteme de colectare de feedback de la elevi și părinți și criterii obiective care să țină de evoluția elevilor.
Programul Național de Creșe
Situația actuală
Nu ai unde să îți lași copilul sub 2 ani dacă dorești să te întorci la lucru.
Ce se schimbă pentru tine
Vom extinde și permanentiza Programul Național de Creșe pe care l-am introdus și finanțat prin PNRR.
Vei putea să te întorci la lucru atunci când îți dorești și când e necesar pentru a-ți continua cariera profesională, fără să îți faci griji că nu ai cu cine lăsa copilul.
Inițiativa privată acoperă nevoia de creșe
Situația actuală
Legislația actuală sugrumă orice inițiativă privată de a deschide creșe, inclusiv pentru companii pentru propriii angajați.
Ce se schimbă pentru tine
Debirocratizarea pieței pentru creșele private și creșele de întreprindere.
Copiii cu Cerințe Educaționale Speciale vor avea școala mai aproape și mai potrivită pentru ei
Situația actuală
Cea mai mare provocare în educația copiilor cu Cerințe Educaționale Speciale (CES) este lipsa personalului specializat care să le ofere sprijinul necesar. În multe cazuri, părinții sunt nevoiți să preia rolul de „shadow”, sprijinind copiii în activitățile școlare, ceea ce poate fi extrem de solicitant.
Centrele școlare pentru educație incluzivă funcționează în mare măsură în orașele mari. Copiii cu CES sunt obligați să trăiască prin internate, departe de familiile lor. Adesea, părinții sunt nevoiți să-și ducă copiii la școala aflată la zeci de kilometri de casă. Zilnic.
Ce se schimbă pentru tine
Vom recruta personal specializat pentru a prelua rolul de shadow, oferind suport personalizat, atât pedagogic, cât și psihologic, pentru fiecare elev cu CES. Acest sprijin profesional va permite elevilor să se dezvolte corespunzător, iar părinții vor fi eliberați de povara suplimentară, concentrându-se pe sprijinul emoțional.
Înființăm grupe speciale în școlile aproape de casă pentru copiii cu CES care vor câștiga timp în siguranța căminelor lor. Aceasta ar permite copiilor să rămână în cadrul comunității lor, să interacționeze mai ușor cu ceilalți copii și să beneficieze de sprijin educațional personalizat. Principiul „banii urmează elevul” va bonifica semnificativ copiii cu CES.