Transportul maritim și fluvial

România are o poziție geostrategică privilegiată de care trebuie să profităm.

Portul Constanța este o resursă subfolosită și subdezvoltată. La momentul actual, majoritatea mărfurilor provenind din Asia şi Orientul Mijlociu și destinate Europei de Est ocolesc tot continentul european și intră în Europa prin porturi vestice cu infrastructură ultra-modernă (Rotterdam, Hamburg) sau prin porturile de la Marea Adriatică (Koper, Rijeka, Trieste).

Porturile bulgărești (Burgas, Varna) sunt mai agresive comercial însă sunt limitate de adâncimile mici la dane. Locația portului Constanţa oferă posibilitatea de a redirecţiona parţial aceste fluxuri de bunuri prin România, creșterea fiind estimată până la 2,5 milioane containere pe an (sau 20 milioane de tone de mărfuri vrac pe an).

Gestionarea logistică a acestor mărfuri ar avea un impact economic important, incluzând crearea de valoare cu dezvoltarea de parcuri de asamblare și logistice. Impactul economic a fost evaluat la o creștere a PIB-ului de peste 10 miliarde de euro și la o creare de 175.000 de noi locuri de muncă.

Deschiderea unei legături de ferryboat cu Georgia (Batoumi) și Turcia (Samsun), completând astfel Coridorul Mătăsii (TRACECA) va scurta cu câteva zile traseul mărfurilor trimise din China spre centrul Europei.

Un factor critic pentru dezvoltarea portului este amendarea cadrului legislativ care reglementează activitățile portuare. Acesta trebuie să asigure un control mai bun asupra activităților de administrare portuară, să stimuleze investițiile operatorilor oferind stabilitate, predictibilitate și termene rezonabile care să ajute bancabilitatea proiectelor de investiții. De asemenea, investițiile in infrastructura portuară trebuie să fie o prioritate în următorii ani: terminale noi în partea de sud și pe insula artificială, și infrastructură rutieră și feroviară.

Dunărea oferă României un avantaj competitiv ce nu a fost folosit la adevăratul potențial până acum, fiind o variantă de transport ieftină și puțin poluantă. Ne vom concentra pe investițiile în măsurare, semnalizare și dragaj cu obiectivul de a asigura navigabilitatea 365 de zile pe an. Dezvoltarea de terminale intermodale în porturile dunărene Galați și Giurgiu va oferi o alternativă logistică la transportul rutier si feroviar.