Camera Deputaților a adoptat, vineri, o inițiativa legislativă susținută și de USR care își propune ca fiecare copil din România să ajungă la grădiniță și să aibă acces la educație, mai ales dacă provine dintr-o familie defavorizată.

Proiectul prevede modificarea Legii nr. 248/2015, privind stimularea înscrierii la grădiniță, și vizează trei modificări esențiale, printre care creșterea valorii stimulentului acordat, a cărui valoare nu a mai fost actualizată din 2015.

“Să nu uităm că orice copil lăsat în urmă înseamnă un lung șir de probleme. Înseamnă, în primul rând, o copilărie furată de sărăcie și lipsuri. Un copil care rămâne în afara sistemului de educație va fi un tânăr cu puține șanse de reușită. Altfel spus, o abordare contabilicească cu ochii strict pe cheltuielile de azi ignoră o notă de plată infinit mai mare pe termen lung, în condițiile în care în România rata abandonului școlar timpuriu este de 16,8% și doar 1 din 3 copii provenind din mediile defavorizate ajunge la grădiniță”, a declarat deputatul USR Tudor Pop, co-inițiator al proiectului, membru în Comisia pentru sănătate și familie.

”Aș vrea să mai menționez ajutorul pe care societatea civilă îl oferă acestei țări ori de câte ori este nevoie. Vedem acest ajutor astăzi peste tot în jurul nostru. Este și cazul acestui proiect pornit de la firul ierbii acum mulți ani de Asociația Ovidiu RO, promulgat sub formă de lege în 2015, monitorizat și revizuit în ultimii ani de Asociația Reality Check a cărei muncă se regăsește integral în proiectul de azi. Aș vrea să le mulțumim, în special lor, pentru că în cazul ăsta ne deschid ochii și ne ajută să asigurăm un viitor mai bun copiilor României.”, a adăugat deputatul USR Tudor Pop.

Conform datelor Institutului Național de Statistică și Eurostat, sărăcia este una dintre principalele cauze de părăsire timpurie a școlii. În prezent, mai puțin de 30.000 de copii beneficiază de legea care prevede stimularea înscrierii la grădiniță, însă cu actualele reglementări, peste 80.000 de copii ar urma să beneficieze de educație. Datele arată că odată ce copiii sunt înscriși în program, rata lor de prezență este mare (65% – 76%), în consecință legea își atinge obiectivele. Costul proiectului ar însemna aproximativ 8 milioane de lei pe an.

Concret, proiectul adoptat prevede:

1. Creșterea pragului de venit pentru copiii eligibili (de la 284 de lei la 530 de lei/membru de familie/lună) și simplificarea metodologiei de solicitare a stimulentului pentru copiii de vârstă preșcolară din familii defavorizate. Pragul de eligibilitate pentru Legea 248/2015 a rămas neschimbat din 2015, deși, de la data stabilirii pragului de venit al familiilor eligibile, salariul minim a crescut de mai multe ori și mulți copii din familii în sărăcie sau în risc de sărăcie și excluziune socială, care ar avea în continuare nevoie de stimulent, nu mai sunt eligibili.

2. Dublarea valorii stimulentului (de la 50 la 100 lei/ copil/ lună).

3. Adăugarea în lege a unor responsabilități clare pentru primari și manageri școlari cu privire la informarea și consilierea părinților, înscrierea la grădiniță a copiilor săraci și sprijin pentru părinți în întocmirea dosarului de solicitare a stimulentului, pentru a crește numărul copiilor din familii defavorizate înscriși la grădiniță și a reduce situațiile în care copiii nu beneficiază de lege pentru că părinții nu au știut cum să solicite stimulentul.

USR își exprimă încrederea că legea adoptată va schimba datele Eurostat, potrivit cărora România este pe locul trei în Uniunea Europeană în ceea ce privește părăsirea timpurie a şcolii. Foarte îngrijorător este și că abandonul şcolar în ţara noastră este în creştere, în vreme ce la nivelul întregii Uniuni Europene, tendinţa generală, inclusiv în Bulgaria, este de scădere.

Propunerea legislativă și parcursul său parlamentar pot fi consultate aici: bit.ly/2UXExKD

Sari la conținut