Imagine stire

07.06.2022

Subiecte: Declarații

Cătălin Drulă: “Cei care au scris legile securității nu înțeleg democrația și drepturile cetățenilor. Demisia!”

Președintele interimar al USR, Cătălin Drulă, cere demisia persoanelor care au scris noile proiecte privind legile securității. În cadrul unei conferințe de presă, la Parlament, Cătălin Drulă a criticat dur noul pachet de legi și l-a acuzat pe președintele Iohannis că a trădat societatea civilă.

În acest context, Cătălin Drulă a prezentat propunerile USR pentru întărirea controlului civil real asupra serviciilor secrete.

Redăm integral discursul susținut de Cătălin Drulă:

“Mă
adresez astăzi tuturor autorilor necunoscuți ai pachetului de legi care crește
puterea serviciilor secrete asupra profesorilor, asupra medicilor, asupra
oricărui cetățean al acestei țări.

Niciun om din această țară nu-și dorește să trăiască sub supravegherea
serviciilor sau să trăiască într-o permanentă stare de urgență mascată, sau să
ajungă, obligat, colaborator al serviciilor secrete.  

Nimeni nu mai vrea categorii speciale și noi imunități în fața justiției, dar
fix asta vedem că dorește sistemul prin fantomaticul pachet de legi pentru
siguranța națională.

Oamenii ăștia trebuie să înțeleagă ceva: nu contează cine ești sau unde lucrezi, dacă ai furat, dacă ai deturnat, dacă
ai abuzat sau ai primit mită, plătești ca orice cetățean, conform legii, și nu trebuie
pentru asta aprobare directă de la președintele Iohannis.

Dacă vorbim de Klaus Iohannis, Klaus Iohannis a
trădat societatea civilă.

Vedem că vrea o militarizare a guvernării
și a administrației, vedem că apără serviciile secrete chiar și când sunt
suspecte că au deturnat fonduri operative. 

Și aici mă refer la celebrul caz al fostului șef al serviciului secret din
MAI, care a fost cercetat pentru deturnare de fonduri și care a primit un NUP,
care s-a bazat și pe o opinie a administrației prezidențiale. 

Și spunem foarte clar: serviciile secrete nu au
voie să fie deasupra legii. 

Până acum nu am văzut pe cineva, am văzut că nimeni nu și-a asumat acest
pachet de legi care este o trădare a libertății pentru care românii au luptat
și au murit în 1989.

Nu avem voie să ne uităm impasibili la subordonarea totală a României față
de serviciile secrete. 

Românii nu au votat SRI și SIE, românii au votat un Parlament și un
președinte, așa că haideți, asumați-vă, ieșiți în față cu legile dacă asta este
ce vreți pentru România.  

Asumați-vă că vreți să-i interceptați pe profesori și pe medici, spuneți-le
de unde a răsărit, așa ca o floricică din pădure, legea asta.

Legile trebuie să fie făcute de oameni politici, asta este esența
democrației, ești votat, ajungi parlamentar, faci legi și răspunzi, oamenii te trag
de mânecă când greșești. Nu putem avea legi făcute prin sertare, care cad din
serviete, nu înțelegem exact cum au apărut.

USR vine astăzi cu un set de propuneri care are ca esență întărirea controlului civil real asupra serviciilor secrete. Avem un raport integral realizat de Departamentul de Politici Publice al USR, un studiu comparativ cu alte țări, vedem bune practici din Europa, un raport pe care îl veți primi imediat după această conferință.

O să spicuiesc câteva dintre propunerile de acolo:

1.Control parlamentar după model german, asta înseamnă:

  • Reorganizarea comisiilor
    parlamentare de supraveghere cu includerea comisiilor pentru drepturile omului
    care să investigheze utilizarea mijloacelor tehnice speciale prin care se
    restrâng drepturi constituționale ale cetățenilor români.    
  • Dreptul comisiilor parlamentare prevăzut explicit de a verifica
    activitățile serviciilor pe tot parcursul operațiunilor și înainte, și când
    sunt în curs și post, potrivit tuturor recomandărilor internaționale.
  • Audierea anuală în ședințe publice, nu ședințe secrete cum se întâmplă la Comisia
    SRI, a directorilor serviciilor de informații, a prim-ministrului, care este și
    vicepreședinte CSAT, a miniștrilor care au în subordine servicii secrete,
    respectiv cei ai Internelor și Apărării.
  • Președinție rotativă a comisiei de supraveghere între partidele aflate la
    putere și cele din opoziție, așa fac Germania, Grecia, Ungaria, Italia,
    Slovacia, Slovenia, printre altele. În prezent, controlul SRI/SIE este asupra
    comisiilor din partea lor prin capturarea președinților de comisie pentru că nicio
    activitate de control nu poate fi realizată fără aprobarea acestora, iar ei, de
    regulă, nu avizează controlul. Practic activitățile comisiilor sunt blocate de
    președinții lor.
  • Paritate între putere și opoziție în comisiile speciale de supraveghere.

Mai propunem, tot așa bazat pe bune practici, crearea unei subcomisii
comune Senat - Camera Deputaților, formată din membri ai comisiilor de buget și
finanțe, care să aibă acces la execuțiile bugetare detaliate ale serviciilor
secrete, inclusiv la cheltuielile operative.

E normal ca cheltuirea banilor de către serviciile secrete să fie urmărită
de către Parlament, în mod real.

3. Crearea funcției de Avocat al Poporului în relația cu
serviciile secrete
(cu aparat propriu format din experți independenți și din societatea
civilă, experți în securitate națională, tehnologia informației și asta se
poate crea în cadrul Comisiei pentru abuzuri a Camerei Deputaților sau în
cadrul instituției Avocatului Poporului generală care deja există.

Aici e nevoie și de protejarea legală a avertizorilor de integritate din
serviciile secrete. Atribuțiile sunt verificarea, la sesizarea cetățenilor, a
mandatelor de interceptare pe siguranța națională.

4. Interdicția legală de a folosi în
operațiuni desfășurate pe teritoriul României firme sub acoperire și
acoperiri în politică, justiție, presă sau în societatea civilă. Nu au ce căuta
securiști în aceste domenii. Reglementarea tuturor activităților sub acoperire,
inclusiv externe, astfel încât ˝acoperirile¨să fie identități și activități
simulate, adică false.

5. Un sistem de control intern în Comunitatea Națională de Informații despre a cărui activitate nu știm nimic.

Am fi venit în procesul de elaborare cu aceste propuneri, dar legile nu sunt publice, nu sunt dezbătute și nu sunt asumate de nimeni.

Alături de mine sunt
colegii care vor face parte din această comisie, special înființată pentru
legile siguranței naționale, și ne vom lupta ca la Verdun cu ei, și acolo, și
în plen, și la instituțiile europene, peste tot, ca o asemenea nenorocire, cum
sunt aceste legi, să nu se întâmple României.

Pentru că aceste
inițiative legislative, de fapt, legalizează unele puteri pe care serviciile
le-au dobândit deja, prin pârghii de control și influență netransparente asupra
clasei politice, dar acum vor și acoperirea legală. 

Asistăm deja la o
captură a statului, de către SRI în special, prin folosirea instituțiilor în
favoarea agendei serviciilor secrete, o agendă nevalidată prin vot democratic și
complet ascunsă cetățenilor. 

Vedem cum astăzi
Parlamentul și Guvernul sunt pline de absolvenți ai școlilor serviciilor
secrete, de tot felul de mediocri cu diplome de la servicii care iau decizii,
care influențează viața a milioane de oameni. Asta numai democrație nu mai
e.

Controlul civil asupra
serviciilor secrete trebuie întărit și cu și fără acest pachet de legi.

Vă mai dau două exemple: CSAT nu a mai publicat un raport din 2015, iar hotărârile
lor sunt secrete.

Nu am văzut niciodată un raport despre cum cheltuiesc bugetele serviciile secrete și, așa cum spuneam, activitatea comisiilor este grav viciată de politizare.

Știu că suntem într-o perioadă grea, iar cetățenii sunt atenți la principala problemă a României care este criza economică și că problema asta a serviciilor și a puterii lor pare abstractă, dar asta, puterea serviciilor este calea către sărăcie, sunt statele autoritare, sunt cele în care cetățenii trăiesc mai prost, nu sunt liberi, nu se dezvoltă activități economice libere, economia nu crește, oamenii emigrează. Și nu este în regulă într-o democrație ca oamenii care iau decizii și influențează viața de zi cu zi să nu fie la vedere și să răspundă politic.

În numele USR cer ca
numele persoanelor care au scris aceste proiecte fantomă să fie făcute publice
și să demisioneze din funcțiile pe care le dețin. 

Nu este suficient ca
aceste proiecte să fie ajustate pe ici pe colo, nu suntem cobai să fim testați
cu o variantă a proiectelor și apoi să fie adusă alta, cine a putut gândi așa
ceva are reflexe profund antidemocratice și dacă este director de serviciu secret,
trebuie să plece de acolo.

Sunt oameni nepotriviți pentru aceste funcții, care nu înțeleg democrația
și drepturile cetățenilor.

Nu pot încheia fără să comentez declarația președintelui Iohannis despre
acest pachet de legi, este halucinant cum problema sa este că cineva a dat proiectul
pe surse în presă și amenință această persoană care, în contextul actual, funcționează
exact ca un avertizor de integritate.

Asta arată încă o dată că lui Iohannis îi este frică de dezbatere și
transparență și marele lui proiect pentru România este liniștea peste furăciune,
pe care i-o asigură și această militarizare a societății”.

Filtrează știrile
Caută
Loading...

Avem nevoie de ajutorul tău!

Mulțumim! Fiecare donație ne duce cu un pas mai departe.

Abonare la newsletter

Abonează-te la noutățile USR

Vrei să fii întotdeauna la curent cu activitatea partidului USR?

colorGroup
logo

USR este un partid liberal, afiliat familiei democrat-liberale europene, care luptă pentru reformarea statului, egalitate în fața legii, apărarea libertăților individuale, un sistem performant de educație, un mediu sănătos și un parteneriat corect între stat și mediul privat.

Partidul ALDE

Copyright © 2025 Uniunea Salvați România

Cătălin Drulă: “Cei care au scris legile securității nu înțeleg democrația și drepturile cetățenilor. Demisia!” - Uniunea Salvați România