Imagine stire

15.09.2022

Subiecte: Transporturi

Cătălin Drulă: Cum au fost Grindeanu și Câciu complici la țeapa luată de mii de români cu biletele Blue Air

Cătălin Drulă, președintele USR și fost ministru al Transporturilor, arată cum miniștrii PSD Sorin Grindeanu și Adrian Câciu sunt complici la țeapa dată românilor și bugetului de stat în scandalul Blue Air. Din ianuarie 2022 încoace, Ministerul Finanțelor plătește ratele la împrumut în locul Blue Air și nu s-a grăbit să execute vreuna din garanțiile puse de liberalul Sebastian Burduja pentru împrumut. Curtea de Conturi și Ministerul Public ar trebui să facă lumină în acest caz.

Cătălin Drulă: „S-a vorbit mult zilele acestea despre
împrumutul de 300 de milioane de lei dat de Bode și Burduja, prin Eximbank,
către Blue Air.

Ceea ce știe mai puțină lume este că, din ianuarie 2022,
Ministerul Finanțelor plătește ratele la împrumut în locul Blue Air care nu
le-a mai plătit.

Până azi, Câciu a plătit circa 50 de milioane de lei din
bani publici în locul Blue Air.

Pentru o astfel de situație erau garanțiile (ipotecile)
faimoase puse de Burduja pentru împrumut. Dar surpriză: de 8 luni, Câciu nu a
executat niciuna dintre ipoteci ca să-și recupereze banii.

Și nici ipoteca pe acțiunile Blue Air. Statul trebuia să fie
din ianuarie 2022 proprietar pe companie, dacă ipoteca era executată.

Așa se putea evita țepuirea românilor. Câciu nu s-a atins de
garanții, prejudiciind statul. Grindeanu s-a pus la adăpost pe el cu amendament
în Parlament. De români nu i-a păsat.

Acum, e rândul procurorilor să investigheze ce s-a
întâmplat. Și al Curții de Conturi - care, coincidență sau nu, este fix zilele
astea în control la ministerul lui Câciu.

Pe lung.

Sorin Grindeanu este ministrul Transporturilor din 25
noiembrie 2021. Pe 29 noiembrie 2021, Blue Air trebuia să plătească prima rată
din împrumutul de 300 de milioane dat de Eximbank în 2020 când ministru era
Lucian Bode, cu garanție de stat.

Mai precis, Blue Air trebuia să ​​ramburseze împrumutul pe
parcursul a 60 de rate, cuprinse în intervalul 29 noiembrie 2021 – 16 octombrie
2026. Un an fusese perioada de grație.

Blue Air n-a plătit nicio rată și în decembrie 2021 i-a
informat pe Grindeanu și Câciu că statul, ca garant, trebuie să plătească
ratele în locul Blue Air.

Ceea ce s-a și întâmplat și în 2022 statul român, a plătit
prin ministerul Finanțelor, peste 50 de milioane de lei în locul Blue Air.
Ratele la credit.

Ceea ce nu s-a întâmplat este executarea garanțiilor
(ipotecilor) constituite de Blue Air exact pentru cazul în care datoria lor
ajungea să fie preluată de stat. Garanții prevăzute în OUG dată de Bode și
Burduja în 2020 (OUG 139/2020, art. 4).

Neexecutarea ipotecilor de către colegii pesediști Câciu și
Grindeanu trebuie investigată de Curtea de Conturi care înțeleg că este în
control chiar acum la ministerul Finanțelor. Dar și de Ministerul Public.

Este pe de-o parte un prejudiciu adus bugetului de stat. Nu
se recuperează nici măcar ce se putea recupera de pe acel teren plus aeronavele
puse gaj. E totuși vorba de niște milioane bune de lei. În acest timp, lunar se
dau milioane de lei pe ratele Blue Air pe care le plătește acum statul.

Dar, mult mai grav, una din ipoteci era chiar pachetul
majoritar de acțiuni (75%) la Blue Air. Prin executarea ei, statul ar fi
devenit proprietar. Momentul în care această executare putea (și TREBUIA)
făcută este cel al primei rate plătite de stat în locul Blue Air. Adică în
ianuarie 2022. Acum 8 luni.

Statul trebuia să devină proprietar al Blue Air acum 8 luni.
Proprietarul, prin consiliul de administrație în care are majoritate, decide ce
se întâmplă cu compania.

În primul rând ar fi putut opri politica de finanțare din
bilete vândute și călătorii anulate. Ar fi putut preveni sute de mii de români
păgubiți. Ar fi oprit Caritas-ul de care vorbea Ciolacu.

Ar fi putut face o fuziune cu TAROM și să prezinte un plan
comun de restructurare la Comisia Europeană. Apropo, planul TAROM nu e aprobat
nici astăzi și îmi doresc să nu discutăm peste ceva timp și despre cazul TAROM
și același iresponsabil Grindeanu să arunce pisica.

În loc să respecte legea, să execute ipotecile, să preia
compania și să lucreze în interesul public, ce-au făcut Grindeanu și Câciu? Au
băgat capul în nisip. S-au făcut că plouă. Nici azi nu sunt executate
ipotecile.

Ba mai mult, Grindeanu în mai și-a băgat amendament la OUG
prin Parlament, ca dacă se execută cumva ipoteca pe acțiunile Blue Air,
compania să nu meargă la ministerul Transporturilor, ci la AAAS (fost AVAS),
adică la fiare vechi.

Doi miniștri lipsiți de responsabilitate, Grindeanu și
Câciu. S-au gândit la ei, nu la românii păgubiți. Au refuzat să-și facă
datoria.

Autoritățile statului trebuie să facă lumină în acest caz.”

Filtrează știrile
Caută
Loading...

Avem nevoie de ajutorul tău!

Mulțumim! Fiecare donație ne duce cu un pas mai departe.

Abonare la newsletter

Abonează-te la noutățile USR

Vrei să fii întotdeauna la curent cu activitatea partidului USR?

colorGroup
logo

USR este un partid liberal, afiliat familiei democrat-liberale europene, care luptă pentru reformarea statului, egalitate în fața legii, apărarea libertăților individuale, un sistem performant de educație, un mediu sănătos și un parteneriat corect între stat și mediul privat.

Partidul ALDE

Copyright © 2025 Uniunea Salvați România

Cătălin Drulă: Cum au fost Grindeanu și Câciu complici la țeapa luată de mii de români cu biletele Blue Air - Uniunea Salvați România