În acest moment interacțiunea cetățenilor cu instituțiile statului este specifică secolului 20: cozi peste cozi, hârtii peste hârtii, ștampile peste ștampile (chiar dacă ștampilele au fost, teoretic, eliminate dpdv legal). Din punct de vedere digital, România se află pe penultimul loc (27) din Uniunea Europeană, depășind doar vecinul Bulgaria.
Problema nu este faptul că România nu a demarat digitalizarea statului. Într-un fel, e rău: a început-o prost, haotic și contraproductiv. E mai greu de reparat decât de luat de la zero. Dar știm cum și o vom face.
În teorie, România oferă diverse metode pentru a completa formularele online. Există servicii precum Punctul de Contact Unic Electronic, Ghiseul.ro, Spațiul Privat Virtual, servicii electronice la diverse primării (Cluj, Oradea, Sectorului 3).
În practică, rata de adopție a acestor instrumente este foarte mică, din mai multe motive:
1. Chiar dacă unele instituții emit documente electronice, alte instituții nu le acceptă/nu știu să le utilizeze. De exemplu, degeaba emite primăria sectorului 3 certificat de urbanism electronic, dacă Ministerul Culturii nu acceptă acest format de certificat de urbanism și îl cere ”pe hârtie”.
Deși am instituit prin OUG în 2016 obligația instituțiilor de a accepta documente electronice emise de alte instituții, practica continuă (multe reglementări în materie rămân ignorate și situația va continua până nu construim infrastructura reală de ”autostrăzi” digitale între instituții).
2. Pentru ca un document electronic să aibă valoare legală, de cele mai multe ori are nevoie de semnătură. Deși Regulamentul European 910/2014 spune că semnătura digitală calificată este echivalentă cu semnătura olografă, o semnătură digitală calificată are un cost semnificativ (40 de euro) și prea puțini cetățeni sau funcționari dețin o astfel de semnătură. Există pe circuit legislativ o inițiativă care permite tuturor deținătorilor de cărți de identitate electronice să le folosească pe acestea pentru semnarea electronică, dar această lege nu este încă în vigoare. Intrarea ei în vigoare ar fi un pas major pentru digitalizarea României, USR va promova această lege, ca o condiție în acordul de intrare la guvernare.
3. Doar 10% din formularele pe care le pot completa cetățenii au date precompletate. De asemenea, mare parte din formularele electronice sunt greu de înțeles de către cetățeni, și aceștia se găsesc în situația de a merge la ghișeu numai pentru a putea întreba pe cineva cum se completează formularele. Majoritatea covârșitoare a formularelor puse la dispoziție de statul român sunt făcute pentru a fi ușor înțelese de către funcționari, nu de către cetățeni.
4. Diverse instituții au diverse baze de date care nu comunică între ele. Avem, practic, de-a face cu adevărate ”cetăți informaționale”. Și în loc ca aceste cetăți să comunice între ele rapid, electronic, statul român obligă cetățenii să facă ei pe curierii hârtiilor între aceste instituții.