Departamentul de Politici Publice al USR a fost înființat în anul 2022, prin decizia Biroului Național și face parte din Secretariatul General.
Departamentul de Politici Publice elaborează informări, note, documente de poziție și analize care sunt adresate, în funcție de subiect și decizie de diseminare:
a) membrilor Biroului Național și/sau președintelui USR;
b) tuturor membrilor USR (membrii USR pot găsi materialele DPP în platforma e-usr.ro, secțiunea DPP);
c) presei și publicului larg.
În cadrul Departamentului de Politici Publice se derulează un program de asistență pentru dezvoltare locală cu fonduri europene dedicat aleșilor locali ai USR.
Departamentul de Politici Publice derulează și proiectul MonitorPNRR.ro, proiect prin care foști membri ai echipei care a coordonat și negociat Planul Național de Redresare și Reziliență urmăresc pas cu pas punerea acestuia în practică.
Departamentul de Politici Publice al USR este coordonat de Cristian Ghinea și de Victor Giosan, coordonator-adjunct.
Departamentul de Politici Publice al USR poate fi contactat la adresa de email politicipublice[@]usr.ro
Raportul de activitate al DPP pe anul 2022 poate fi accesat aici.
Primăvara de foc pentru PNRR: Ce înseamnă plățile parțiale? Cum se schimbă PNRR în aprilie? Ce se adaugă la PNRR prin REPowerEU?
Într-un sondaj realizat pentru USR la final de februarie, la întrebarea ”Ce părere aveți despre PNRR, este un lucru bun sau un lucru rău”, 87% dintre români au spus că este un lucru bun.
Demonizarea PNRR nu a reușit. Mașinăria de propagandă s-a chinuit să atingă două obiective contrarii: să spună că USR e rău din cauza PNRR și în același timp guvernul PNL – PSD să se laude cu alte investiții din PNRR.
Efectul acestei campanii a fost unul contrar. Proiectele și jaloanele din PNRR au împânzit comunicarea guvernamentală, exact acel PNRR pe care s-au chinuit să îl lege de USR.
PNRR devine o marcă în care românii au încredere. Este asta o explicație pentru schimbarea de atitudine politică a Coaliției de guvernare din ultimele două luni? S-ar putea. Dar mai este ceva: se aproprie funia de par când e vorba de bani.
O chestiune nelămurită până acum la nivelul UE – Cum se va interpreta Regulamentul 241/2021 pentru implementarea PNRR în cazul neîndeplinirii tuturor jaloanelor dintr-o Cerere de plată.
Modul în care Comisia putea opri parțial, dar și elibera parțial banii dintr-o tranșă nu era lămurit. Chestiunea a fost lămurită de Comisie printr-o comunicare din 21 februarie 2023. Sub un limbaj foarte tehnic, Comisia a lămurit cum va interpreta acel ”în mod proporțional” din Regulament, care e un punct cheie în cazul statelor care nu îndeplinesc toate jaloanele aferente unei Cereri de plată. Pe scurt: Comisia împarte tot bugetul PNRR la numărul de jaloane.
Guvernul PNL – PSD propune legea de salvare a pensiilor speciale. Detalii pentru fiecare categorie de pensii
USR a avertizat că, foarte probabil, Guvernul va încerca o reformă de fațadă a pensiilor speciale care mai apoi să fie răsturnată fie la Curtea Constituțională a României, fie în instanțele de drept comun sau poate chiar în ambele.
USR consideră că proiectul de lege propus de PSD – PNL, ce conține doar o cosmetizare a pensiilor speciale, urmărește în mod intenționat salvarea pensiilor speciale, pentru că acesta conține probleme evidente de constituționalitate dar și de concepție, ce pot fi combătute inclusiv în instanțele de judecată.
Deși pensiile speciale pot fi eliminate în mod constituțional, cu excepția celor ale magistraților – conform deciziilor CCR, proiectul de lege al Guvernului referitor la pensiile speciale nu desființează nicio categorie de pensii speciale. De asemenea, proiectul ratează chiar obiectivul din PNRR – alinierea la contributivitate a pensiilor speciale -, nicio categorie de pensii speciale nefiind trecută pe contributivitate.
Opriți taxa pe Soare!
După ce a sabotat activitatea cetățenilor și companiilor care au investit în energia solară, Guvernul PNL – PSD inventează o nouă taxă: pe energia produsă de oameni și consumată tot de ei.
Nu, nu glumim în subtitlu. Chiar asta se întâmplă. Prin OUG, dat în seara de dinaintea mini-vacanței de ziua națională, guvernul Nicu – Marcel a atins noi culmi ale proastei guvernări: taxa pe soare.
Deși ne aflăm în plină criză a energiei, statul român rămâne la fel de obtuz în modul în care caută soluții. Statul român e obsedat să finanțeze doar marile companii de stat. Statul român a blocat investițiile din fonduri europene în energie verde. Tot statul român pune acum piedici și taxe pentru românii care au investit din banii lor în energie verde.
Până acum, acest guvern securisto-socialist ignora complet potențialul cetățenilor de a contribui la reducerea crizei. Acum face un pas mai departe: le pune piedică.
Propunerile USR pentru noua Strategie Forestieră Națională
Avem o serioasă problemă cu lipsa și dispariția necontrolată a zonelor împădurite. Adică avem mai puține păduri decât am avea nevoie și din acestea pe care le avem se fură. România (29,52%) este încă departe de media UE (43%) în ceea ce privește suprafața împădurită. Iar în ceea ce privește zonele împădurite de la câmpie, situația este mult mai îngrijorătoare: doar 5,28 % împădurire, potrivit cifrelor din Inventarul Forestier Național.
(Re)Împădurirea României și înființarea unui DNA al pădurilor a fost unul dintre cele 40 de angajamente ale USR la guvernare din 2020. Am demarat finanțarea acestui angajament, în 2021, în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta Păduri și protecția biodiversității. Pentru reîmpăduriri și păduri noi – inclusiv păduri urbane – am alocat 730 de milioane de euro.
Pentru a obține cele peste 56.000 ha de păduri noi, România trebuie să pună în aplicare coerent reformele cerute de Comisia Europeană și asumate prin PNRR. Una dintre aceste reforme este adoptarea Strategiei Forestiere Naționale 2020-2030 (T3 2022), urmată, la mijlocul anului viitor, de adoptarea noului Cod Silvic.
„Reforma” brejnevistă a educației
România Educată – simbolul ratării unui Președinte în care toți ne-am pus speranța pentru o Românie modernă.
„România Educată” trebuia să fie noul proiect politic de reașezare a viitorului României – proiectul reprezentativ al lui Klaus Iohannis. Sfârșește ridicol în mici ciupeli ale oamenilor bine plasați în sistemul de Educație care vor să își prelungească controlul sau chiar să își aducă la nivel de lege niște pârghii până acum informale.
Eșecul e cu atât mai vizibil cu cât exista un precedent mai bun al ciclului analiză – legiferare în zona de educație. Un alt președinte – Traian Băsescu – a creat o comisie prezidențială credibilă care a produs un raport diagnostic bun al domeniului. A avut inspirația de a aduce o echipă reformatoare la conducerea Ministerului Educației, care a apucat să dea un cadru legislativ nou. Dar nu a apucat să îl aplice.
De atunci, acele legi au fost ciuntite permanent, mai ales când era PSD la butoane, adică cea mai mare parte a timpului. Marele proiect al președintelui Iohannis – „România Educată” – devine reprezentativ pentru ratarea sa. Distanța dintre legea veche reformistă, ciuntită și ignorată și realitatea mizeră a Educației centraliste, corupte și interesată doar de menținerea status-quo-ului este împăcată pe principiul: ”s-a rezolvat, nu se poate”.
Propunerile USR pentru control civil puternic asupra serviciilor de informații
Pachetul de legi pentru siguranța națională, care profită de invazia Rusiei în Ucraina, legalizează puterile informale pe care SRI în special, dar și alte servicii de informații, le-au dobândit deja, în ultimii ani, prin pârghii de control și influență netransparente asupra clasei politice, instituțiilor statului și a unor segmente din societate. Asistăm deja la o captură a statului, de către SRI în special, pentru folosirea instituțiilor în favoarea agendei serviciilor secrete, nevalidată prin vot și total ascunsă cetățenilor.
Va consolida, de asemenea, verticala puterii Președinte-servicii, după model rusesc, prin acordarea pentru ofițerii SRI și SIE a unei imunități speciale în fața justiției, pe care nu o poate ridica decât președintele României. De asemenea, în cazul SRI doar președintele are dreptul să-l demită pe director, drept care până acum era al Parlamentului.
Strategie pe bune în domeniul siguranței rutiere.
Guvernul trebuie să refacă Strategia de siguranță rutieră
abia adoptată. Iată de ce
Până la finalul trimestrului al II-lea 2022, Guvernul are obligația de a adopta Strategia Națională privind siguranța rutieră, strategie care constituie un jalon al Măsurii ”Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră” din PNRR.
În acest scop, Departamentul de Politici Publice al USR vă propune în cele ce urmează unele principii spre a fi promovate și integrate în această Strategie.