
30.04.2020
Subiecte: Generale
Dan Lungu: Elevii din satele Moldovei sunt astăzi victimele sistemului de învățământ românesc
Adaptarea școlilor din mediul rural la noile metode de
predare trebuie să fie una dintre prioritățile autorităților. Dan Lungu, senator USR de Iași, a trimis o întrebare
Ministrului Educației, Cristina Monica Anisie, referitoare la numărul
profesorilor din județul Iași care au reușit să susțină cursuri online și la
numărul elevilor care au participat activ la acestea, în perioada aferentă
închiderii școlilor, în contextul pandemiei de coronavirus. Totodată, acesta a
solicitat date despre situația copiilor care nu au acces la un calculator sau o
tabletă și la internet. Informațiile au fost solicitate atât la nivel
național, cât și la nivel local, cu mențiunea ca ele să fie defalcate pe
categorii, în funcție de domiciliul elevului – în municipiul Iași, orașele
și satele din județ.
Solicitarea vine în urma declarațiilor făcute de
Ministrul Educației, care a menționat faptul că până la finalul săptămânii
trecute, Inspectoratele Școlare vor contabiliza câți elevi beneficiază în mod
real de cursuri și câți profesori și-au mutat în mediul online clasele și în
contextul în care luni, pe 27 aprilie, în urma Ședinței de la Palatul Cotroceni
pentru măsurile privind pandemia de COVID-19, decizia autorităților a fost
aceea ca în acest an școlar, grădinițele, școlile și universitățile să nu se
mai deschidă până în luna septembrie.
Un raport realizat de cadre didactice ale Școlii
Naționale de Studii Politice și Administrative, intitulat „Educația în timpul
pandemiei. Răspunsuri la criza nesfârșită a sistemului educațional românesc”
prezintă date despre inegalitatea de șanse din România. Conform cifrelor
menționate, există „un decalaj evident între elevii care merg la școală în
mediul rural și cei localizați în mediul urban”. Acesta este oglindit în
statistici referitoare la rata ridicată a părăsirii timpurii a școlii
(15.3% în anul 2019 la nivel național și 22.4% în mediul rural), la faptul că peste
60% dintre absolvenții de bacalaureat domiciliați în mediul rural nu s-au înscris
la o universitate în anul universitar 2017 – 2018 și la faptul că România
are cea mai scăzută pondere a populației tinere cu studii universitare din
întreaga Uniune Europeană (în 2019, doar 26% din populația cu vârste
cuprinse între 30-34 de ani deținea un nivel de calificare corespunzător
studiilor de licență).
Problemei inegalității de șanse din sistemul de
învățământ românesc, arată raportul, i se adaugă și cea a lipsei
competențelor digitale și a resurselor - precum laptop, tabletă, telefon
mobil și conexiune la internet – și vechea problemă a lipsei condițiilor
sanitare din școlile noastre. „În total, 2.220 de școli din România nu
dispun de grupuri sanitare în incinta școlii, iar diferența dintre mediul
urban și cel rural este evidentă: 38% în rural și 7% în urban.”
„Nu e un secret pentru nimeni, avem mari probleme în
mediul rural. Dacă nici acum, în această perioadă, când elevii și profesorii
trebuie să se folosească de propriile lor resurse pentru a participa activ la
procesul de învățare, nu ne-am convins că trebuie să începem reformarea
sistemului, acoperind nevoile de bază, nu știu când altcândva o vom putea
realiza. Nu trebuie să revenim la normalul de dinaintea pandemiei, ci să
accedem la normalitatea egalității de șanse.
Trebuie să ne asigurăm că, după acest episod
nefericit, toate școlile din România vor avea măcar grupuri sanitare și vor
putea oferi condiții minime de igienă elevilor și profesorilor. Totodată, în
ceea ce privește procesul de învățare – ni s-a dovedit încă o dată că avem
de suferit de pe urma amânării și respingerii repetate a digitalizării. Avem
nevoie de măsuri realiste pentru ca elevii din satele Moldovei să nu rămână
victimele sistemului de învățământ românesc. Ele trebuie să poată fi puse
în aplicare atât în marile orașe, cât și la sat, unde sărăcia ține în
continuare mii de copii și de tineri pe loc, la periferia jocului social”, a
menționat Dan Lungu.
--
Raportul menționat poate fi consultat aici:
http://snspa.ro/policy-note-educatia-in-timpul-pandemiei-raspunsuri-la-criza-nesfarsita-a-sistemului-educational-romanesc/?fbclid=IwAR2QWBbVGNoWZm4xklDbWobpykcL-hoclyyqi8ZcpH4byWDTWEMoQMTSWH0
Întrebarea senatorului USR poate fi citită aici:
https://www.senat.ro/PDFIntrebari/b%20in%20Lungu%203261%20b.pdf