
04.07.2022
Subiecte: Justiţie, Curtea Constituțională
USR a sesizat Curtea Constituțională pe legea avertizorilor de integritate
USR a sesizat CCR cu privire la legea avertizorilor de integritate, lege care, în forma impusă de Coaliția PSD-PNL-UDMR, slăbește considerabil protecția persoanelor ce vor să dezvăluie neregulile din instituțiile publice și ridică obstacole considerabile în obținerea fondurilor din PNRR. În sesizarea către CCR, sunt invocate patru argumente de neconstituționalitate, printre care încălcarea obligațiilor asumate în momentul aderării la Uniunea Europeană și lipsa de claritate și predictibilitate a unor prevederi.
USR consideră că legea avertizorilor de integritate, în
forma adoptată de majoritatea PSD-PNL-UDMR, contravine chiar Directivei UE pe
care avea scopul de a o transpune (Directiva 2019/1937 a Parlamentului European
și a Consiliului din 23 octombrie 2019 privind protecția persoanelor care
raportează încălcări ale dreptului Uniunii). Concret, Directiva UE interzice ca
prin transpunerea sa în legislația internă să se diminueze nivelul de protecție
acordat deja unui avertizor. Or, legea PSD-PNL-UDMR exact asta face, scade protecția
oferită persoanelor care vor să sesizeze nereguli.
În ceea ce privește lipsa de claritate, precizie și
predictibilitate a legii adoptate zilele trecute, observații și recomandări în
acest sens a formulat și Consiliul Legislativ, doar că ele au fost ignorate de
partidele aflate la putere. De exemplu, legea nu prevede concret, explicit,
clar și previzibil la art. 1 alin. (4) care dezvăluiri ale încălcărilor de
norme nu intră sub incidența legii avertizorilor.
„În acest sens, în raport de prevederile art. 346 din TFUE,
la care fac trimitere generic prevederile art. 1 alin. (4), rezultă că nu pot
face obiectul avertizărilor în interes public încălcări ale normelor în
materie de achiziții publice în domeniile apărării și securității naționale,
care sunt considerate de stat ca fiind esențiale pentru securitatea națională
și, în mod special, care privesc armament, muniție și material de război. Neconstituționalitatea
textului derivă din faptul că, este imposibil astfel pentru un avertizor să
cunoască care sunt interesele pe care statul le consideră, la un moment dat,
esențiale pentru securitatea națională sau cele privind dotarea de război. Un astfel
de exemplu îl constituie achiziționarea de fier vechi pe post de tehnică
militară. Având în față textul de lege votat, este imposibil de stabilit dacă
se încadrează sau nu, la un moment dat, în noțiunea de chestiune esențială
pentru securitatea națională, care nu va putea fi dezvăluită de un avertizor”,
argumentează USR în sesizarea depusă la CCR.
De asemenea, USR invocă încălcarea prevederilor art. 15 din
Constituția României, referitoare la teoria „dreptului câștigat”, dat fiind că prin
forma impusă de Coaliția PSD-PNL este diminuată protecția oferită avertizorilor
de integritate sub nivelul actual, conferit de Legea nr. 571/2004 privind
protecția personalului din autoritățile publice, instituțiile publice și din
alte unități care semnalează încălcări ale legii.
Nu în ultimul rând, în sesizarea USR este invocată
încălcarea principiului bicameralismului, în condițiile în care, în cadrul
dezbaterilor din Camera Deputaților, Coaliția PSD-PNL a adoptat „numeroase
amendamente care au denaturat semnificativ consimțământul exprimat de Senat cu
privire la adoptarea respectivului act”. Printre modificările semnificative
aduse de deputații Coaliției sărăciei se numără eliminarea raportărilor anonime,
scăderea până la trei ori a amenzilor civile aplicabile pentru represalii la
adresa avertizorilor și impunerea unui termen minim între momentul raportării
și divulgarea publică.
Tag-uri: sesizare ccr, lege avertizori de integritate