Amânarea de către Guvern a adoptării ordonanței de urgență care permitea Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) să furnizeze gratuit semnătură electronică personalului autorizat din instituții și autorități publice reprezintă o frână puternică în procesul de digitalizare a statului, proces de care oamenii au nevoie mare în această perioadă. Degeaba permiți oamenilor să depună solicitări online, cu semnătură electronică, dacă nu facilitezi și primirea răspunsului de către aceștia.
Proiectul de ordonanță neadoptat luni de Guvernul Orban ar fi permis STS să furnizeze gratuit semnătură electronică pentru instituțiile publice și autoritățile centrale. În lipsa acestuia, toți directorii, secretarii de stat, șefii de serviciu, etc. vor trebui să-și cumpere cu circa 50 euro/an semnătură electronică, ceea ce înseamnă automat costuri mai mari, necesitatea organizării de licitații, timp pierdut, etc.
Or, oamenii cărora li s-a permis, printr-o altă ordonanță adoptată de Guvern, să depună solicitări online, semnate electronic, către toate instituțiile publice, au nevoie de răspunsuri într-un termen rezonabil, nu peste câteva luni sau, și mai rău, deloc.
În contextul actualei pandemii de coronavirus, digitalizarea a devenit cu atât mai importantă, o prioritate chiar.
Uniunea Salvați România a formulat, prin intermediul parlamentarilor săi, mai multe propuneri în acest sens.
Deputatul USR Tudor Benga a depus, de exemplu, un proiect de lege de modificare a ordonanței de urgență privitoare la declararea stării de urgență (OUG 1/1999) astfel încât, în această perioadă, solicitările de orice fel, precum și documentele care le însoțesc, adresate instituțiilor statului de la nivel central și local, unităților medicale din sistemul de stat și privat și unităților farmaceutice să poată fi comunicate și în format electronic, iar copia scanată sau fotografiată să aibă valoare de original.
Senatorul USR Cristian Ghica a depus, la rândul său, un proiect de lege pentru ca cetățenii, instituțiile și companiile să fie nevoite să furnizeze autorităților și administrațiilor o singură dată anumite informații, scopul final fiind ca nicio administrație publică din România să nu mai ceară informații deținute deja de altă administrație publică sau organizație a statului român.
Aceste două proiecte depuse recent se adaugă celui depus, încă din decembrie 2018, de deputatul USR Cătălin Drulă, proiect care vizează, printre altele, facilitarea semnăturii electronice în rândul populației, mai ales în ceea ce privește interacțiunea cu administrația publică și accesarea serviciilor publice, și posibilitatea identificării persoanei la distanță.
Într-o perioadă în care oamenii se confruntă deja cu suficiente probleme, digitalizarea, adică inovația și simplificarea, nu trebuie să fie blocată de birocrați și juriști prăfuiți din ministere.