USR și Forța Dreptei sesizează CCR pe legea prin care statul ia impozit de două ori pe unele terenuri agricole

USR și Forța Dreptei sesizează CCR pe legea prin care statul ia impozit de două ori pe unele terenuri agricole

Deputații USR și Forța Dreptei sesizează Curtea Constituțională pe legea prin care PSD și PNL îi obligă pe români să plătească un impozit suplimentar de 80% pentru terenurile agricole din extravilan pe care le vând mai repede de 8 ani de la momentul dobândirii.

Este o mizerie, PSD și PNL îi obligă pe oameni să plătească de două ori impozit pentru același lucru, pentru că acest impozit de 80% dublează impozitul din Codul fiscal de 3%. E unul din proiectele prin care marii arendași și latifundiari, precum Paul Stănescu de la PSD, țin blocată piața terenurilor din România. Tot promovează astfel de legi pentru a concentra, prin hiperbirocrație și impozitare excesivă, terenurile în mâna unui grup mic de oameni, cu încălcarea principiului liberei circulații a terenurilor și capitalurilor”, declară deputatul USR Silviu Dehelean, membru în Comisia juridică a Camerei Deputaților.

Sesizarea depusă la CCR vizează legea de aprobare a OUG 104/2022, adoptată pe 12 decembrie, prin votul PSD, PNL, UDMR și al minorităților naționale.

Legea încalcă mai multe prevederi din Constituție, inclusiv cele referitoare la egalitatea în drepturi și dreptul la proprietate privată.

Concret, legea afectează dreptul de proprietate privată prin crearea unei diferențe de tratament între terenurile agricole în funcție de caracteristicile lor specifice, ceea ce conduce la o aplicare inegală a legii și la o restricționare sau discriminare indirectă a drepturilor de proprietate privată ale unor proprietari de terenuri.

De asemenea, legea este neconstituțională din cauza introducerii unei duble impuneri fiscale, pe lângă impozitul pe venitul din transferul proprietăţilor imobiliare. Practic, sunt impuse două taxe distincte pentru același procedeu sau activitate economică.

Nu în ultimul rând, legea operează modificări în ceea ce privește regimul general al proprietății, pentru care Senatul este Cameră decizională, nu Camera Deputaților. Or, atunci când o lege este adoptată de o Cameră care nu este desemnată ca fiind decizională pentru acea materie, se încalcă principiile de bază ale separării și echilibrului puterilor în stat, așa cum sunt ele prevăzute în Constituție.

Cât despre ordonanța de urgență aprobată prin lege, dincolo de faptul că nu exista vreo situație excepțională care să justifice adoptarea ei de către Guvern, în momentul adoptării exista deja în dezbaterea Parlamentului un proiect pentru reglementarea vânzării terenurilor agricole situate în extravilan.