Ministrul Ligia Deca și Guvernul Ciolacu au lăsat în aer funcționarea unor instituții cheie din Educație și, implicit, întreg sistemul de învățământ. Au desființat inspectoratele școlare, Casele Corpului Didactic și Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, dar nu au mai pus nimic în loc, deși aveau obligația legală. Senatorul USR Ștefan Pălărie sesizează Avocatul Poporului și Curtea de Conturi pe funcționarea fără bază legală a acestor instituții, situație cu impact și asupra cheltuirii banilor publici. Totodată, USR solicită ministrului Deca și Guvernului să ia măsuri, de urgență, pentru înlăturarea haosului creat, încă o dată, în sistemul de educație.
„Legile Educației, în loc să producă o schimbare, au produs un vid, o gaură neagră. Astăzi, întreg sistemul de educație preuniversitar stă să facă implozie, pentru că baza legală de funcționare a inspectoratelor județene și a ARACIP a fost desființată la 3 septembrie, dar Ministerul Educației nu a pus încă nimic în loc, la centru și în județe. Doamna Deca aplică haotic părți din legea veche și din legea nouă, după cum îi convine. În lipsa clarificării de urgență, toate actele emise de aceste instituții riscă să fie lovite de nulitate, dacă sunt atacate în instanță”, declară senatorul USR Ștefan Pălărie.
Legea învățământului preuniversitar, intrată în vigoare la data de 3 septembrie 2023, a modificat substanțial arhitectura instituțională a sistemului de educație. Concret, inspectoratele școlare județene au fost desființate și, în locul lor, trebuia să fie create Direcții Județene de Învățământ Preuniversitar, iar Casele Corpului Didactic trebuia să fie reorganizate în Centre pentru Carieră Didactică. Nu în ultimul rând, ARACIP a fost desființată și trebuia reorganizată în Agenția Română de Asigurare a Calității și Inspecției în Învățământul Preuniversitar. Doar că Ministerul Educației și Guvernul Ciolacu nu și-au îndeplinit la termen obligațiile legale de natură să asigure corecta funcționare și organizare a noilor instituții.
Funcționarea fără bază legală a instituțiilor menționate este cu atât mai gravă cu cât acestea se ocupă de aspecte esențiale pentru buna funcționare a sistemului de educație. Spre exemplificare, ARACIP are în atribuții autorizarea și acreditarea școlilor, iar inspectoratele școlare se ocupă nu doar de organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante și de evaluarea cadrelor didactice, dar și de fluxul banilor direcționați de Ministerul Educației către școli.
Totodată, funcționarea fără bază legală poate afecta major și gestionarea și cheltuirea fondurilor publice de către aceste instituții.