Fiecare leu din taxe, în serviciul contribuabilului

●︎ Bani mai mulți pentru cei care muncesc ●︎ Eliminăm risipa pe banii statului ●︎ Mai puține localități, cu mai mulți bani ●︎ Libertatea de a lucra de unde vrei, protejat de lege ●︎ Energie mai ieftină pentru populație și companii prin investiții în producție și stocare ●︎ Rezolvăm cele 267 de puncte negre de pe șosele ●︎ Infrastructura, prioritate prezidențială ●︎ Standarde obligatorii de interconectare la proiectele de digitalizare ●︎ Încurajăm asocierea în agricultură​​

Fiecare leu din taxe, în serviciul contribuabilului

●︎ Bani mai mulți pentru cei care muncesc ●︎ Eliminăm risipa pe banii statului ●︎ Mai puține localități, cu mai mulți bani ●︎ Libertatea de a lucra de unde vrei, protejat de lege ●︎ Energie mai ieftină pentru populație și companii prin investiții în producție și stocare ●︎ Rezolvăm cele 267 de puncte negre de pe șosele ●︎ Infrastructura, prioritate prezidențială ●︎ Standarde obligatorii de interconectare la proiectele de digitalizare ●︎ Încurajăm asocierea în agricultură​​

Venituri mai mari prin reducerea taxării.

Vizunea noastră

USR va lăsa mai mulți bani în buzunarele angajaților. Oamenii știu mai bine cum să cheltuie banii lor decât statul.

Statul român este pe locul 1 în Europa la sărăcie în muncă, la taxarea muncii și la exodul populației. Toate acestea sunt legate, taxele mari generează sărăcie și gonesc românii din România. Iar banii se duc la o castă politică ce își dă pensii speciale și privilegii tot mai mari din banii contribuabililor.

Românii merită salarii decente. De aceea propunem reducerea taxării muncii prin unificarea deducerilor care există în prezent la salarii și extinderea lor la nivelul unui salariu minim. USR este un susținător ferm al cotei unice pe salariu. Munca trebuie încurajată, nu penalizată.

Propunem revenirea la sistemul anterior de taxare și pentru microîntreprinderi, și pentru activitățile independente.

Taxe pe salariu plătite de un angajat care câștigă 60.000 de lei/an

Taxe pe salariu

Rata de sărăcie printre cei care au locuri de muncă, în Europa/an

Saracia in munca in Europa

Reducerea taxării salariilor prin scutirea unei sume de la taxare

Reducerea taxării activităților independente

Reducerea taxării microîntreprinderilor

Reducerea taxării microîntreprinderilor

Reformăm pensiile speciale

Situația actuală

În prezent, 15,7 miliarde de lei de la bugetul de stat sunt vărsate pentru a acoperi pensiile speciale.

Pensiile militarilor au fost amestecate de vechii politicieni cu cele ale pensionarilor de lux ( magistrați, foștii angajați ai Curții de Conturi etc) pentru a fi folosite pentru a justifica existența lor. Este timpul să delimităm aceste categorii de pensii.

Pensiile militarilor vor fi calculate la sumele nete încasate prin solde și alte tipuri de plăți, reconstituind principiul contributivității în cazul lor (nu e vina lor că statul nu le-a oprit contribuții o lungă perioadă de timp). Dintre militari, șefii care și-au umflat veniturile din sporuri înainte de pensionare nu au de ce să primească pensii raportate la ultimele venituri – vor avea pensii raportate la veniturile de-a lungul carierei, ca toată lumea.

Ce se schimbă pentru tine

Vom raporta toate pensiile la veniturile reale obținute de către salariat. O autentică reformă în domeniul pensiilor speciale înseamnă pensie după contribuții și venituri.

Pentru cei din sistemul de apărare, legea, în viziunea USR, va reflecta mai bine principiul contributivității respectându-i pe cei care au făcut o carieră în sistem și care nu pot fi  tratați la fel cu cei care și-au asimilat perioade lucrate în civil. Pentru restul pensionarilor speciali (cei de la Curtea de Conturi, din Diplomație, din sistemul judiciar) vom susține să rămână cu pensia acordată pe criteriul contributivității pentru toată perioada de activitate. Prin reforma sistemului de numire la CCR, vom putea interveni inclusiv asupra abuzului de pensii speciale pentru magistrați (care sunt peste cele pe contributivitate).

Eliminarea risipei.

Vizunea noastră

România nu e săracă, este sărăcită. Clasa politică a funcționat după principiul „cine împarte parte își face”. Asta a dus România la dezastrul bugetar în care ne aflăm acum.

Vom reduce povara fiscală suportată de români prin reducerea cheltuielilor ieșite de sub control ale actualei clase politice.

Președintele Elena Lasconi va organiza o echipă de consilieri prezidențiali dedicați eficientizării statului, va cere rapoarte de performanță și schimbări / reorganizări la instituțiile care nu își îndeplinesc mandatul public.

Deficitul, o problemă de cheltuieli

Companii de stat.

Vizunea noastră

Companiile de stat reprezintă aproximativ 7-8% din economia României și angajează aproximativ 180.000 de oameni.

Filosofia că firmele de stat nu trebuie să facă profit ascunde de fapt premisele unei sifonări masive de bani publici. Toate firmele de stat care nu fac profit își compensează pierderile cu subvenții care vin în diverse feluri de la autoritățile tutelare.

USR a inclus în PNRR obiective ambițioase:

Management competent, recrutat după criterii profesionale,

Indicatori de performanță reali, care urmăresc reducerea risipei și a subvențiilor nejustificate,

Transparență a performanței economice și a numirilor în consiliile de administrație.

Conducerea companiilor de stat

Situația actuală

Consiliile de administrație ale companiilor de stat sunt bazin de distribuit joburi pentru rezerva de cadre a partidelor vechi plus amante și rude ale politicienilor.

Multe companii înregistrează pierderi masive, compensate cu subvenții venite ori de la bugetul local, ori de la bugetul central.

Ce se schimbă

Nu vei mai suporta din propriul buzunar incompetența sau fraudele unor conduceri numite politic. Companiile vor fi privatizate, listate pe bursă sau închise (cele care nu îndeplinesc un mandat public). Astfel, prin cumpărarea de acțiuni, companiile de stat chiar pot fi ale tale. Capitalismul popular este un obiectiv al guvernării USR.

Companiile care îndeplinesc un rol de utilități publice (metrou, de exemplu) vor fi auditate și depolitizate. Conducerea companiilor va fi recrutată pe baza experienței și a competenței. Noile conduceri vor primi indicatori de performanță astfel încât să își reducă pierderile.

Capitalismul popular – Companiile de stat vor fi cu adevărat ale tale

Situația actuală

Companiile de stat care fac profit (poziție dominantă pe piață, monopol natural etc.) sunt devalizate de către guvern. Astfel, le lipsesc fondurile de investiții, cu consecințe majore pentru români (vezi lipsa de investiții în rețelele electrice).

De exemplu, dacă Nuclearelectrica SA ar fi rămas măcar cu jumătate din profiturile realizate în ultimii 10 ani, am fi avut acum un al treilea reactor în funcțiune la Cernavodă, cu mai multă energie pe piață și cu prețuri mai mici.

„Companiile de stat” sunt, de fapt, ale oligarhiei politice.

Ce se schimbă pentru tine

Vom stabili un cadru predictibil pentru realizarea de investiții în companii. Prin extinderea listării la bursă a companiilor, le vom capitaliza și vom crea mecanisme de control al acționarilor investitori contra devalizării fondurilor de investiții.

Vom pune portofoliile de participație rămase în domeniul public într-un fond suveran de investiții care va distribui dividende direct românilor prin economisire în contul fiecăruia de la Pilonul 2 de pensii. Astfel, averea publică va fi a ta cu adevărat și te va ajuta să ai o pensie decentă, în ciuda crizei demografice care se profilează.

Reforma administrativă.

Vizunea noastră

USR vrea ca statul să coste mai puțin și să lucreze mai eficient pentru tine. USR vrea ca statul să muncească pentru tine, nu tu pentru stat.

Avem un stat organizat astfel încât să producă cât mai multe joburi pentru aparatul de partid PSD-PNL, preferabil fără muncă și deranj, și cât mai puține servicii publice pentru cetățeni. Avem județe prea mici pentru proiecte de anvergură, regiuni de dezvoltare prea slabe și fără atribuții. Avem funcționari mulți angajați și puțini care țin de fapt instituția funcțională, în rest pile de partid. Și avem inspectorate care sugrumă managementul școlar și lipsă de profesori.

Viziunea noastră pentru reforma administrației înseamnă o revoluție a bunului-simț: primării consolidate voluntar, cu servicii publice rămase aproape de cetățean. Profesionalizarea și depolitizarea funcției publice. Desființarea consiliilor județene și transferul de atribuții la localități și regiuni. Doar USR poate produce revoluția administrativă în România. Vrem și putem.

Localități mai puține, mai bine finanțate și mai autonome

Situația actuală

28% din localitățile României au mai puțin de 2.000 de locuitori. 651 de comune (23% din primăriile rurale) nu au avut în anul 2022 venituri proprii nici măcar pentru a plăti salariile.

Sunt structuri administrative complexe (pentru a fi primărie, ai nevoie de structuri standard) de care populația mică de acolo nu are cu adevărat nevoie. În schimb, servicii publice de bază nu există.

Oamenii nu vor primării mici, vor instituții aproape de ei.

Ce se schimbă

Vom oferi stimulente pentru comasarea localităților. Majorăm cotele defalcate din impozitele pe venit pentru noua comună înființată prin comasare. Treptat, vom face ca până în 2028 să nu mai existe primării mai mici de 3.000 de locuitori (sau rază maximă 25 km). Actualele primării vor rămâne puncte de lucru unice, cu structuri flexibile.

Niciun cetățean nu va rămâne fără servicii publice aproape de domiciliu. În schimb, primării mari, comasate, vor putea oferi servicii complexe (juridic, fonduri europene, urbanism) pentru mai mulți locuitori.

Desființarea consiliilor județene

Situația actuală

Clasa politică menține actuala structură administrativă a țării pentru a controla politic soarta românilor.

De aceea avem fenomenul baronizării, unde toate fondurile pleacă din pixul unui baron local.

Structurile care țin de consiliile județene sunt ineficiente și disfuncționale.

Ce se schimbă pentru tine

Vom desființa consiliile județene și vom redenumi actualele regiuni de dezvoltare „județe” (pentru a nu schimba Constituția).

Vom transfera acolo atribuții macro de la nivel județean.

Majoritatea atribuțiilor consiliilor județene vor merge la localitățile întărite și autonomizate.

Depolitizarea funcției publice

Situația actuală

Este o modă în toată țara să candidezi pentru primărie sau parlament sau să te angajezi tot la stat în funcții politizate și să blochezi posturi de titular în școli și spitale.

Copiii învață cu suplinitori, medicii nu pot veni pe posturile blocate.

Ce se schimbă

Această practică va înceta.

Cine intră în politică renunță automat la postul blocat în școală, spital și administrația publică.

Cine se angajează într-o poziție administrativă de conducere renunță la postul blocat.

Examen național pentru funcționarii publici

Situația actuală

Funcționarii publici cinstiți și performanți (și sunt mulți, i-am cunoscut în mandatele noastre locale și naționale) sunt sufocați de un sistem în care evaluarea este fie o glumă, fie un instrument de presiune politică.

Angajările politizate măresc schema de personal, dar munca rămâne tot doar pe umerii celor care duc greul.

Salariile diferă aberant pe criterii istorice, fără nicio legătură cu importanța muncii sau cu relevanța muncii pentru cetățean.

Ce se schimbă

Vei avea funcționari publici empatici și profesioniști. Angajăm și evaluăm în mod transparent, corect, astfel încât Administrația Publică să atragă oameni muncitori și performanți.

Examenul național pe model european (dai examen să intri în corp și apoi alegi poziția/ești recrutat) a fost introdus de USR prin PNRR și a rămas doar proiectul-pilot. Îl vom extinde la administrația națională.

Vom lega munca de performanța reală și de importanța obiectivă. Vom duce la capăt Legea Salarizării Unitare introdusă de USR în PNRR.

Dereglementare.

Vizunea noastră

Românii au dreptul să aibă un mediu economic mai liber și mai dinamic, în care antreprenorii să poată inova și dezvolta afaceri fără povara unei birocrații excesive.

Dereglementarea trebuie să urmărească eliminarea sau simplificarea reglementărilor inutile care îngreunează inițiativele economice și întârzie creșterea economică.

Susținem un stat mai eficient și mai transparent. Dereglementarea trebuie să aibă ca scop eliminarea corupției și asigurarea unui mediu competitiv echitabil, unde companiile mari și mici să poată concura pe picior de egalitate, fără favoritisme sau influențe politice.

TVA cu taxare inversă

Situația actuală

TVA-ul se colectează fragmentat de la toate companiile plătitoare de TVA. Asta naște o birocrație complexă la nivelul fiecărei firme și multiple posibilități de fraudare, deoarece ANAF-ul nu va avea niciodată posibilitatea de a verifica toate firmele.

Monstruozități birocratice precum e-TVA sau e-Factura n-au făcut decât să încurajeze mai mult evaziunea decât conformarea voluntară. Soluția nu este un stat mai intruziv și mai birocratic, dimpotrivă.

Ce se schimbă

Propunem colectarea TVA numai de la ultima companie care vinde consumatorului final. Astfel, se simplifică birocrația pentru sute de mii de firme, se elimină total posibilitatea de a face fraudă carusel de TVA, responsabilă pentru 35% din gap-ul de TVA și permite ANAF să se concentreze pe mai puține firme controlate.

Forme de angajare flexibile

Situația actuală

Legislația muncii din România este o ficțiune socialisto-birocratică. A crea un loc de muncă e un coșmar birocratic, iar a-l desființa e și mai rău.

Dacă ai loc de muncă, statul „are grijă” să completezi multe hârtii, să pontezi și să faci alte lucruri absurde.

Dacă vrei să muncești de la distanță sau temporar sau part time, statul socialisto-birocratic „are grijă” să nu cumva să poți face asta.

Ce se schimbă

Vom introduce în legislație noi forme de angajare, mai flexibile decât contractul de muncă clasic de 8 ore/zi la sediul angajatorului.

Angajatul va putea lucra de oriunde dorește (telemuncă), fară să fie nevoie de acte adiționale și complicate la contractul de muncă.

Vom reglementa cotractele de muncă cu perioadă determinată. Vom elimina interdicția de a presta ore suplimentare într-un contract de muncă cu timp parțial.

Statul e pus la treabă pentru locuri de muncă

Situația actuală

Avem o mulțime de agenții și comitete care ar trebui să ajute reconversia și angajarea și care în realitate sunt o uriașă mașinărie de frecat hârtii cu scopul de a împușca sporuri de fonduri europene pentru angajații lor.

Ce se schimbă

Vom pune statul să muncească pe bune pentru locul tău de muncă.

Vom reforma ANOFM și ITM. Vom externaliza  serviciile de consiliere și asistență în găsirea unui loc de muncă către operatori privați care vor fi plătiți la rezultat (la angajare persoană).

USR susține eficient românii care își caută un loc de muncă sau care doresc să se reorienteze profesional.

Energie.

Vizunea noastră

Sistemul energetic național este suprareglementat și supraaglomerat de interese obscure. USR are soluții pentru a schimba acest sistem.

România trebuie să depășească provocări capitale: reașezarea pieței de energie pentru a corespunde noii realități economice post-criză energetică; trecerea spre o economie preponderent electrificată și consum eficient; electrificarea proceselor tehnologice din industriile energo-intensive pentru a reduce impactul taxării CO2; dezvoltarea producției din surse regenerabile în paralel cu dezvoltarea sistemelor de stocare; valorificarea superioară a gazelor naturale din Marea Neagră în producția de energie electrică și în alte procese industriale cu valoare adăugată.

Politicile energetice pe care le propunem au la bază o condiție esențială: punerea în aplicare a unui cadru de reglementare stabil și predictibil, în dialog cu toate părțile interesate – consumatori, producători, distribuitori, furnizori etc.

Eliminarea politicilor anticonsumatori ale guvernării actuale

Situația actuală

Avantajele legislative acordate de actuala guvernare în detrimentul consumatorilor au dus la fenomenele speculative și au descurajat concurența reală pe piața de energie.

Avem în continuare în România sărăcie energetică, iar mecanismele de protecție sunt unele birocratice. Prețurile reglementate administrativ nu stimulează crearea unui cadru funcțional pentru protejarea consumatorului vulnerabil.

În momentul de față, din cauza legislației care a văduvit piața de energie, consumatorul nu mai este în centrul pieței de energie, ci decizia politică de stabilire a prețurilor. E nevoie de o regândire a întregii piețe, de respectarea principiilor pieței libere.

Ce se schimbă

Susținem o pregătire temeinică a eliminării tarifelor reglementate administrativ și adoptarea unor mecanisme de stabilire a prețurilor care să reflecte dinamica cerere-ofertă.

Susținem modificarea legii consumatorului vulnerabil astfel încât să existe mecanisme de protecție reale pentru cei care se regăsesc în situația de a nu-și putea plăti factura la energie.

Susținem centrarea pieței pe consumator, indiferent că este vorba de cel casnic, de IMM-uri sau de marii consumatori industriali, prin contorizare inteligentă, bonificarea consumului atunci când avem producție din surse regenerabile, informarea corectă a consumatorilor cu privire la rolul lor în sistemul energetic și transformarea acestora în jucători pe piața de energie.

Consolidarea burselor de energie și a concurenței pe piața de echilibrare

Situația actuală

Legislația adoptată în 2022 care reglementează piața de energie a afectat mecanismul concurențial de tranzacționare pe piață. Instituirea mecanismului de achiziție centralizată (MACEE) a dus la o situație de monopol pentru operatorul de stat.

Prețurile de pe piața de echilibrare au atins niveluri record din cauza lipsei de concurență și a limitării tehnologiilor de producție folosite. Bateriile de stocare nu au încă loc pe piața de echilibrare din cauza lipsei de stimulente.

Ce se schimbă

Asigurăm legislație predictibilă și funcționalizarea pieței de energie pentru a consolida bursele de energie.

Aliniem legislația națională cu normele UE și pregătim eliminarea restricțiilor din piața de energie, care s-au dovedit păguboase pentru consumatorul român.

Vom stimula concurența pe piața de echilibrare și dezvoltarea bateriilor de stocare, prin eliminarea unor taxe și tarife, pe care Transelectrica să le poată folosi pe postul de consumator dispecerizabil.

Stimulăm energia nucleară

Situația actuală

Sistemul energetic românesc are nevoie de capacități de producție care pot asigura flexibilitate în contextul unei producții variabile de energie electrică din surse regenerabile, dar și un consum de energie electrică în creștere în contextul electrificării.

De asemenea, reducerea producției de energie pe bază de cărbune și gaz va necesita energie electrică sigură care să echilibreze producția de energie regenerabilă.

Ce se schimbă

Energia nucleară va avea în continuare un rol esențial în asigurarea stabilității sistemului energetic național și reducerea emisiilor de CO2.

Considerăm că domeniul nuclear este vital pentru securitatea energetică a României și susținem investițiile în acest domeniu: retehnologizarea U1 conform termenului asumat (2029), precum și alte proiecte în domeniul nuclear. În cazul reactoarelor tip SMR este nevoie de o evaluare serioasă a costurilor și să ne asigurăm că fabricarea componentelor se va întâmpla în mare parte în România.

Politici smart pentru regenerabile și stocare

Situația actuală

România nu duce lipsă de proiecte, de potențial sau de finanțare. Cu toate acestea, deficitul de producție s-a adâncit în ultimii ani, în contextul închiderii unor capacități pe bază de cărbune și gaz fără a pune nimic în locul acestora.

Noile proiecte mari de energie regenerabilă se dezvoltă cu greutate din cauza piedicilor birocratice, neclarităților legislative în privința utilizării terenurilor, dar și îngreunării accesării de fonduri europene prin PNRR sau Fondul de Modernizare. România a stabilit deja reglementări pentru o parte a tehnologiilor emergente (hidrogen, eolian offshore etc.) și necesită un cadrul legislativ pentru dezvoltarea sectorului energiei geotermale de mare adâncime, precum și cel pentru captarea, transportul și stocarea CO2 pentru reducerea emisiilor în industria energo-intensivă. Creșterea ponderii capacităților bazate pe surse de energie regenerabilă (eoliană și fotovoltaică) creează provocări SEN din cauza naturii lor intermitente.

Ce se schimbă

Încurajăm dezvoltarea de proiecte de energie solară și eoliană onshore și offshore. Susținem simplificarea proceselor birocratice de evaluare și accesare a fondurilor europene, prin implicarea sistemului bancar. Propunem un proces simplificat de autorizare, prin crearea unui “one stop shop” la nivelul ANRE.  

Susținem finalizarea obiectivelor de retehnologizare a hidrocentralelor aflate în gestiunea Hidroelectrica. Susținem înscrierea rapidă a României în AIB pentru certificarea europeană a garanțiilor de origine.

Susținem completarea, clarificarea și extinderea reglementărilor pentru hidrogen și energie geotermală (deep drilling), precum și un cadru legislativ pentru investițiile în tehnologiile de captare, transport și stocare a CO2.  Stimulente pentru dezvoltarea de baterii “stand alone” prin exceptarea de la plata unor taxe și tarife atunci când energia este extrasă din rețea cu scopul de a fi stocată.

Gazul natural – element-cheie în tranziția energetică

Situația actuală

Gazele naturale vor juca în continuare un rol important pentru sistemul energetic național, dar și pentru economia românească.

Declinul producției de gaze naturale și creșterea importurilor au fost rezultatul unei legislații strâmbe care a blocat exploatările în cel mai mare zăcământ de gaze din Marea Neagră. De asemenea, zăcămintele onshore, precum cel de la Caragele, nu sunt exploatate la medie și mare adâncime, deși rezervele estimate ar putea asigura consumul României pentru cel puțin 3 ani.

Noile capacități de producție a energiei electrice pe bază de gaze naturale trenează, deși ele reprezintă soluția pentru producția de energie în bandă care să echilibreze sistemul.

Ce se schimbă pentru tine

Vom sprijini finalizarea la timp a investițiilor în centralele de producție de energie pe bază de gaz de la CE Oltenia, Iernut și Mintia, care sunt esențiale pentru echilibrul sistemului energetic. Este importantă respectarea principiului de a nu închide capacități pe cărbune înainte de a pune noi capacități pe gaz și regenerabil în loc.

Asigurăm un cadru predictibil și transparent care să faciliteze susținerea activităților de extracție a gazelor naturale în Marea Neagră, începerea exploatării cât mai rapide a zăcămintelor de gaze naturale onshore neutilizate.

Exploatarea acestor rezerve nu asigură doar nevoile energetice ale României, dar sprijină și sporirea securității energetice regionale, în special pentru Republica Moldova.

Susținem revoluția prosumatorilor și a comunităților de energie

Situația actuală

Sectorul prosumatorilor de energie s-a dezvoltat foarte mult în ultimii doi ani, odată cu criza energetică, în ciuda amenințărilor legislative care au venit din partea Parlamentului, precum „taxa pe soare” sau obligativitatea retroactivă a stocării pentru prosumatorii care și-au instalat deja capacități de producție.

Statul și ANRE par să își fi stabilit o nouă „victimă” căreia să îi impună tot felul de restricții în loc să meargă către o descentralizare mai accentuată a producției de energie, crearea cadrului pentru dezvoltarea și digitalizarea rețelelor și integrarea naturală a prosumatorilor în sistemul energetic în scopul creșterii producției totale de energie la nivel național.

Ce se schimbă pentru tine

Susținem descentralizarea producției de energie și menținerea unei legislații clare și predictibile.  Susținem menținerea cotei reduse de TVA (9% în prezent) pentru panourile fotovoltaice și sistemele de stocare și scutirea de la plata certificatelor verzi a prosumatorilor. Susținem decontarea lunară a surplusului dat de prosumatori în rețea, decontarea din surplus de către prosumatorul care este la același furnizor a facturii de gaze naturale. Susținem donarea surplusului de energie de către prosumatori.

Susținem încurajarea stocării la prosumatori. Suntem ferm împotriva obligativității stocării pentru prosumatorii care și-au instalat deja sisteme fotovoltaice. Alături de prosumatori, vom încuraja „Comunitățile de energie” să se dezvolte, urmând direcția generală de descentralizare și reformă a sistemului energetic. Susținem definirea unui cadru legislativ care să permită dezvoltarea comunităților de energie la nivel de bloc sau de cartier.

Stimulăm investițiile în rețelele de energie electrică

Situația actuală

Ne așteptăm la creșterea numărului prosumatorilor și la un consum casnic de energie mai ridicat, precum și la o utilizare mai extinsă a pompelor de căldură și a stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice.

Aceasta necesită o creștere substanțială a investițiilor anuale – estimată a fi de 3-4 ori mai mare decât cea din prezent.

Ce se schimbă pentru tine

Susținem investițiile operatorilor de distribuție în rețele prin recunoașterea corectă a costurilor și adaptarea rețelelor pentru noi tipuri de consumatori (transport electric, data centers, inteligență artificială etc.)

Pentru a reduce la minimum impactul în prețurile energiei plătite de consumatori, aceste investiții vor fi sprijinite din toate sursele de finanțare europene disponibile.

Susținem contorizarea inteligentă și digitalizarea rețelelor și modele tarifare care să țină cont de prețul energiei în funcție de intervalele orare.

Cuplarea piețelor de energie și gaze naturale din România și Republica Moldova

Situația actuală

Republica Moldova este în continuare afectată de interferențele rusești pe piața de energie, de aceea creșterea nivelului de investiții românești și interconexiune cu România vor permite exportul și importul de energie între cele două țări.

Darea în exploatare a liniei electrice de 400 kV Vulcănești – Chișinău este prevăzută pentru 2025, iar până în 2029 a altor două linii – Bălți – Suceava și Strășeni – Gutinaș.

Ce se schimbă

Vom sprijini prin investiții românești producția de energie din Republica Moldova și consolidarea interconexiunilor.

Acțiuni precum preluarea operării sistemului gazier din Moldova de către Transgaz sau prezența operatorilor bursieri români în Republica Moldova reprezintă pași înainte pentru o integrare mai ușoară în piața de energie comună la nivel european prin intermediul și cu sprijinul României.

Sprijinirea Republicii Moldova pentru îndeplinirea condițiilor de aderarea la UE, în special ceea ce privește introducerea regulilor pieței concurențiale, protejarea consumatorului vulnerabil și aplicarea unui model de piață compatibil cu regulile UE.

România, pol de securitate energetică și industrială în regiune

Situația actuală

România este cea mai importantă piață din regiune și este necesar să ne consolidăm.

Rezervele de gaz natural din Marea Neagră sunt o oportunitate pentru asigurarea securității energetice a României și pentru dezvoltarea industriei românești.

Ce se schimbă pentru tine

Susținem o piață de energie și gaze cât mai lichidă și transparentă. Vrem să devenim un pol de securitate în regiune astfel încât vecinii noștri să-și acopere nevoile de energie de pe piața de la București ca alternativă la piețele din Turcia sau de la Viena.

Susținem continuarea proiectelor de interconectare cu vecinii astfel încât să avem acces la energie suficientă la prețuri corecte.

Vom pune accent pe valorificarea gazului natural din Marea Neagră în industrie (de ex. industria chimică), prin facilități fiscale. Susținem valorificarea superioară a altor resurse, precum rezervele de grafit de la Baia de Fier (Gorj). România are potențialul să devină un jucător puternic în regiune în ceea ce privește produsele industriale rezultate din valorificarea resurselor naturale pe care le deține.

Infrastructură.

Vizunea noastră

Viitorul președinte al României trebuie să lucreze împreună cu toți actorii relevanți ai statului, ai mediului privat și ai societății la acest deziderat și să finalizeze în această decadă autostrăzile A1, A7 și A8, precum și căile ferate rapide care trec munții între provinciile istorice ale țării noastre.

Vom lansa un Task Force prezidențial care să susțină actul guvernamental în deblocarea proiectelor și atragerea tuturor fondurilor europene clasice sau din PNRR.

Este o tragedie că avem cea mai mare mortalitate pe șosele din Uniunea Europeană, o problemă ignorată de clasa politică veche. Vom pune bazele unui program național  care se va concentra pe punctele negre de pe șosele cu obiectiv înjumătățirea în următorii cinci ani a numărului de victime în accidentele rutiere.

Provincii istorice unite prin infrastructură modernă până în 2030

Situația actuală

La 35 de ani de la Revoluție, provinciile istorice ale României nu sunt unite cu adevărat prin infrastructură modernă.

Nu există nicio autostradă sau cale ferată rapidă completă care să treacă Munții Carpați și care să lege Bucureștiul sau Iașiul de Cluj și mai departe spre vestul Europei.

Ce se schimbă pentru tine

Autostrada Sibiu – Pitești trebuie finalizată în acest deceniu. La fel, și Autostrada Moldovei A7. Anul 2030 trebuie să ne găsească cu lucrări în stadiu final pe Autostrada Unirii A8, Autostrada Comarnic – Brașov sau drumul rapid Craiova – Lugoj dinspre Oltenia spre Banat.

Românii trebuie să poată călători într-un tren nou-nouț de la București la Iași, Suceava, Timișoara sau Cluj-Napoca în 4-5 ore.

Vom prioritiza centurile ocolitoare ale marilor orașe, ca soluții rapide pentru decongestionarea traficului.

Fonduri europene pentru marile proiecte de infrastructură

Situația actuală

De prea multe ori auzim că o autostradă, o cale ferată sau orice alt proiect de infrastructură e blocat de birocrația stufoasă a statului român.

Utilități care nu sunt mutate cu anii, terenuri  neexpropriate, autorizații întârziate, avize ținute la sertar și multă, multă nepăsare și incompetență.

Ce se schimbă pentru tine

Vom înființa un Task Force prezidențial care va funcționa ca o umbrelă de autoritate și profesionalism peste insulițele inerte, greoaie și necoordonate ale administrației românești.

Vom face astfel încât proiectele să iasă din negura birocrației în patru luni în loc de patru ani, constructorii să aibă front de lucru, iar România să atragă chiar și înainte de termen miliardele de euro venite de la Bruxelles.

România sigură pe șosele

Situația actuală

Peste 1.500 de persoane au murit în 2023 și alte 3.500 au rămas cu sechele grave pe viață în urma accidentelor rutiere din România.

Suntem codași în Uniunea Europeană la siguranță rutieră și asta o vedem zi de zi pe drumurile țării.

Vorbim despre copii spulberați pe treceri de pietoni prost semnalizate, bicicliști acroșați violent de mașini în lipsa pistelor dedicate, ciocniri frontale terifiante în lipsa drumurilor sigure și multe alte situații dramatice.

Ce se schimbă pentru tine

Vom rezolva cu prioritate cele 267 de puncte negre de pe rețeaua rutieră unde se întâmplă frecvent accidente mortale folosind inclusiv proiectele pe fonduri europene. Vom implementa radare fixe, presemnalizate, pe aceste sectoare sensibile, măsură de asemenea inclusă în PNRR.

Programul național de construit autostrăzi, drumuri expres sau centuri ocolitoare va avea un rol substanțial în îmbunătățirea siguranței pe drumuri și va trebui accelerat.

Digitalizare.

Vizunea noastră

USR vrea ca statul să nu îți mai ceară informațiile pe care deja le are.

Digitalizarea este o singură limbă, dar în România fiecare instituție vorbește limba ei în zona de digitalizare, ajungându-se la un haos în care se toacă bani, se ratează oportunități și se frânează economia.

Avem capacitatea în USR să construim autostrăzi digitale între instituțiile statului: conectăm bazele de date existente izolat în instituțiile statului pentru ca tehnologia existentă în soluțiile Platform as a Service (PaaS) să dezmorțească fluxurile birocratice și să ajute mediul economic în relația cu statul român.

Am pus în PNRR bani pentru cloud-ul guvernamental. Încă nu este funcțional și este prost gestionat. Deci, avem banii, doar vom promova în poziție de decizie specialiști care înțeleg acest domeniu și importanța oportunității de finanțare.

Vom crea cadrul legal astfel încât să nu mai poată fi achiziționate aplicații software nici cu funcționalități suprapuse, nici care să nu „se înțeleagă” cu cele ale altor instituții ale aceluiași stat.

Vom reduce numărul de instituții ale statului român cu atribuții în digitalizare.

Digitalizare

Situația actuală

În momentul de față, se toacă haotic bani pe proiecte de digitalizare care nu livrează mai nimic pentru cetățean: aplicații software proiectate să nu poată vorbi unele cu altele, echipamente hardware care devin vechi din punct de vedere al performanțelor până ajung să fie băgate în priză, decidenți care nu înțeleg consecințele digitale ale propriilor decizii.

Ce se schimbă pentru tine

Nu vei mai fi cărăușul de documente al statului. Toate proiectele de digitalizare ale statului vor conține obligatoriu standarde pentru interoperabilitate.

România este pe ultimul loc la gradul de digitalizare între țările membre UE. Digitalizarea înseamnă creștere economică și economii la buget. Asta ar însemna mai mulți bani pentru școli, spitale, autostrăzi.

Simplificare prin digitalizare în administrație

Situația actuală

Republica Moldova are 5-10 ani în fața noastră în ceea ce privește digitalizarea serviciilor publice.

Avem servicii publice de viață: crearea de certificat de naștere, buletin, certificat de deces etc., avem servicii publice curente: plata impozitelor sau a unor taxe locale, să comunici cu Administrația Fiscală sau să ai acces la dosarul tău medical etc.

Pentru unele s-au cheltuit extrem de mulți bani pentru soluții proaste. Unele au început să fie parțial digitalizate, dar fiecare instituție în bucățica ei.

Ce se schimbă pentru tine

România digitală, organizată profesionist. Vom crea un punct de acces unic al serviciilor publice electronice.

Vom crea birouri unice de relații cu clienții pentru toate serviciile publice, care deservesc toate departamentele dintr-o instituție, pe modelul lansat de Primăria Sectorului 2.

Feedback pe activitatea instituției/serviciului/direcției – proces de feedback al cetățenilor în urma interacțiunii cu instituțiile publice

Agricultură.

Vizunea noastră

Agricultura din România este împărțită în continuare în două lumi diferite: fermele foarte mari (peste media UE) și gospodăriile foarte mici, agricultura de subzistență. Politicile noastre agricole sunt gândite doar pentru fermele foarte mari. Inclusiv subvențiile europene și proiectele de investiții cu fonduri UE pentru dezvoltare rurală sunt deturnate doar pentru fermele mamut.

PSD și PNL au delegat decizia publică unui număr redus de mari latifundiari. Agricultorii mici sărăcesc.

Viziunea USR înseamnă o reorientare a deciziei publice spre un obiectiv strategic: dezvoltarea agriculturii de mijloc și a fermelor de familie.

Viziunea USR înseamnă asociere, acces la piață, subvenții mai mari pentru fermele mijlocii, de familie.

Viziunea USR pentru sate înseamnă dezvoltare comunitară la firul ierbii. În viziunea USR, satele se vor baza pe o clasă de mijloc – familii care din agricultură se pot întreține, pot plăti asigurări de pensii și sănătate, pot intra pe piață prin asociere. Vedem în Grupurile de Acțiune Locală factori de modernizare care pot prelua toate fondurile europene și naționale de dezvoltare comunitară în mediul rural.

Procesare, depozitare, vânzare pe lanțul scurt prin asocieri agricole

Situația actuală

Spre deosebire de Olanda, unde 100% din producție e procesată și vândută prin asocieri de fermieri, și de Franța, unde cifra este de 50%, în România doar o mică parte (sub 5%) din ce produc fermierii intră pe piață prin asocieri. Asta înseamnă că fermierii români fie pierd timpul în piețe, fie sunt la mâna samsarilor.

S-au făcut progrese în ultimii ani, după ce măsuri anterioare legiferate de USR sau luate de miniștrii USR au impulsionat asocierea.

În  anul 2021 s-au înființat 778 de cooperative agricole. Sunt încă firave – din cele 778 de cooperative înființate în 2021, 294 nu au depus bilanț contabil în anul următor.

Ce se schimbă pentru tine

Vom stimula înființarea de noi asocieri agricole care să poată asigura procesarea produselor și intrarea fermierilor în marile lanțuri comerciale.

Vom lansa măsuri cu fonduri europene pentru finanțarea asocierilor care vor să investească în depozitare și procesare.

Vom mări și îmbunătăți schemele de finanțare pe lanțul scurt (asocieri și fermieri care distribuie direct consumatorilor din orașe).

Vom sprijini „agregatoare” locale – food hubs – care să transporte, sorteze, eticheteze, prelucreze produsele și să le vândă în orașe.

Regim simplificat de vânzare directă fermier – consumator

Situația actuală

Statul român tratează micii producător și marile firme industriale la fel de obtuz și birocratic. Mulți producători mici sunt siliți să vândă informal sau să nu vândă pentru că procesul de avizare și control sanitar-veterinar este complicat, scump și imprevizibil.

Micile afaceri trebuie să respecte reguli complicate, la fel ca marile lanțuri comerciale.

Ce se schimbă pentru tine

Vom crea un cadru legal simplificat (în special din punct de vedere sanitar-veterinar) pentru valorificarea producției micilor fermieri. Pe modelul Punctelor Gastronomice Locale, micii fermieri vor putea să vândă cantități limitate de produse locale direct consumatorilor, fără calvar birocratic.

Schimbarea de generații în ferme

Situația actuală

Fermierii din România sunt printre cei mai îmbătrâniți din Europa. Trebuie să susținem reînnoirea generațiilor, iar tinerii care preiau trebuie să învețe meserie.

USR a finanțat prin PNRR cel mai mare program național de revitalizare a liceelor agricole, care au fost neglijate de clasa politică veche. 43 de milioane de euro pentru 57 de licee agricole, pentru materiale, curriculă, ferme model.

Ce se schimbă pentru tine

Vom susține educația agricolă și liceele agricole: program național de susținere a învățării la locul de muncă în agricultură. Vom acoperi costurile astfel încât fiecare elev de la specializări agricole să facă practica în ferme reale.

Vom continua politica USR de revitalizare a liceelor agricole. Vom face din acestea centre permanente de învățare, transfer tehnologic și de bune practici.

Irigații moderne și agricultură de precizie

Situația actuală

Clasa politică veche jelește sisteme de irigații mamut, consumatoare de energie și risipitoare de apă. Gândire de mici Ceaușești rămași în urmă.

Acele sisteme de irigații nu vor fi niciodată finanțate din fonduri europene din simplul motiv că nu mai există apă pentru ele – seceta din 2024 a lăsat deja orașele fără apă potabilă.

PSD și PNL au spus că vor introduce irigațiile în PNRR și au mințit: nu au făcut-o atunci când au schimbat PNRR. Instituțiile specializate ale statului – Agenția de Îmbunătățiri Funciare și Ministerul Agriculturii – sunt rămase în urmă. Trebuie reorganizate și aduse în secolul XXI.

Ce se schimbă pentru tine

USR va iniția un program național de irigații bazat pe transport acoperit al apei, puțuri de mare adâncime și transportul apei în aval, fără consum de energie.

Distribuția apei va ține cont de ultimele evoluții în agricultura digitală de precizie (sisteme GPS automatizate, senzori pentru sol, solutii inteligente pentru pulverizare, aplicații de managementul fermei, dar și sisteme de irigare inteligente care ajustează automat cantitatea și momentul de aplicare a apei în funcție de cerințele culturilor și ale condițiilor climatice).

Fermierii mici și mijlocii vor avea acces la irigații fără risipă de resurse și fără costuri astronomice.

Deblocăm piața de terenuri pentru a putea consolida fermele mijlocii

Situația actuală

Prin modificările legislative din 2020, PSD a reușit să creeze un labirint birocratic pentru a bloca vânzarea terenurilor agricole.

De ce?

Pentru ca doar marii latifundiari și arendași să își permită. Cine pierde? Fermierii mici si mijlocii și start-up-urile agricole care vor să cumpere sau să își consolideze suprafețele. Ca să cumperi, trebuie să recurgi la artificii, ceea ce face proprietatea instabilă și limitează creditul.

Ce se schimbă pentru tine

Vom simplifica procedurile, eliminăm barierele birocratice în procedura de vânzare a terenurilor, sprijinim în mod real fermierii pentru comasarea terenurilor și formarea unor loturi care pot fi exploatate eficient. Propunere de lege depusă deja de USR:

► Elimină barierele birocratice ridicate de modificările din 2020 prin simplificarea procedurilor și reducerea termenelor legale;

► Clarifică clasele de preemptori (cine poate cumpăra înaintea altora la același preț), ca să existe opțiuni clare și un comportament previzibil;

►Schimbă regimul de amenzi pentru a fi mai realist de aplicat.

Capitalism rural fără stabilitatea proprietății nu se poate: finalizăm Programul Național de Cadastru

Situația actuală

Programul Național de Cadastru și Carte Funciară demarat de câțiva ani e încă departe de rezultatele pe care le așteptam.

Din aproximativ 40 de milioane de imobile, au fost înregistrate în sistem 24,20 de milioane, în jur de 58%. Din acestea, doar 7,48 de milioane de imobile (aproximativ 18,5%) au fost măsurate în cadrul programului desfășurat de stat și pe speze publice, restul au fost plătite de către cetățeni.

Ce se schimbă pentru tine

Vom accelera finalizarea restituirii proprietăților, după 35 de ani, și a lucrărilor de cadastru.

Vom identifica noi surse de finanțare pentru acest program vital de infrastructură.

Vom accelera programul și vom pune capăt situației incerte a proprietății, va dispărea dificultatea identificării de soluții pentru investiții greenfield, dificultatea demarării de proiecte de infrastrucură etc.

Cercetare.

Vizunea noastră

România pierde în fiecare an minți strălucite, care iau calea Occidentului pentru a-și urma visul de a face cercetare. În consecință, România are cea mai mică pondere a cercetătorilor din întreaga Uniune Europeană.

Credem că resursele intelectuale ale țării trebuie să aibă suficiente motive să aibă cariere de succes în cercetare, în România. Pentru asta, este nevoie să reformăm domeniul, să finanțăm performanța reală, să reducem birocrația și să încurajăm competiția corectă, recunoscută internațional.

Trebuie să le asigurăm atât cadrul material de care au nevoie, dar și o cultură profesională care încurajează și recompensează în mod real imaginația, creativitatea și inovația.

Evaluare pe bune a muncii de cercetare

Situația actuală

Principalii indicatori de performanță în acest moment sunt de fapt maculatură: cereri de brevet, indiferent cât de important sau de util e rezultatul cercetării, sau publicarea de articole pe care nu le citește nimeni, multe în reviste open access, unde autorii sunt cei care plătesc pentru publicare.

Ce se schimbă pentru tine

Vom modifica actualul cadru legislativ, pentru a pune accent pe indicatori reali de performanță: brevete aplicate în mod real și articole acceptate în reviste de referință.

Vom stimula universitățile și institutele de cercetare să adopte strategia pentru știință deschisă, care descurajează publicarea de maculatură. Universitatea „Babeș-Bolyai” a pornit acest demers, vom condiționa finanțările de o asemenea abordare.

Bază de date pentru toți cercetătorii

Situația actuală

Rezultatele cercetării din România sunt greu de găsit. Sunt publicate pe mai multe site-uri, în formate diferite.

Cercetarea se bazează în mod fundamental pe alte cercetări prealabile, dar în România nu este încurajată o cultură a colaborării.

Ce se schimbă pentru tine

Vom constitui o bază centrală de date pentru cercetare, folosind un format comun de publicare, astfel încât rezultatele obținute în proiectele finanţate de stat să poată fi accesate, verificate şi utilizate de alți cercetători, contribuind la progresul științific național și internațional.

Finanțarea multianuală a cercetării

Situația actuală

Una dintre problemele majore ale cercetării în România este lipsa de predictibilitate a call-urilor de proiecte și finanțarea fragmentată. Cercetătorii nu pot face planuri pe termen lung, iar proiectele sunt deseori întrerupte din cauza finanțării instabile.

Acest lucru afectează grav eficiența și rezultatele cercetării, limitând inovația.

Ce se schimbă pentru tine

Vom stabili un calendar fix multianual pentru lansarea call-urilor de proiecte, pentru o perioadă de minimum 3 ani, astfel încât să existe o predictibilitate a finanțării pe perioade mai lungi.

Vom monitoriza evoluţia proiectelor multianuale, vom premia performanţele şi vom asigura continuitatea finanţării pentru proiectele de succes.

Cercetare de top în România pe domenii ale viitorului

Situația actuală

În România, aproape că sunt nesemnificative proiectele de cercetare în domenii emergente, precum inteligența artificială, energia verde sau biotehnologia.

Lipsa investițiilor și a fondurilor dedicate duce la un decalaj în creștere față de alte țări, afectând competitivitatea internațională a cercetării românești.

Ce se schimbă pentru tine

Vom crea programe dedicate de cercetare în domenii emergente. Aceste fonduri vor viza cu prioritate proiectele care aduc soluții concrete pentru provocările majore: schimbări climatice, tranziție energetică sau revoluția digitală.

Vom introduce stimulente fiscale pentru companiile care investesc în România în cercetare-dezvoltare în domenii emergente.

O Românie pentru toți,
nu doar pentru unii

O viziune pentru:

Lo