Parlamentarii USR de Diaspora, Radu Mihail și Iulian Lorincz, alături de mai mulți membri ai Comisiei de politică externă din Senat, au depus o inițiativă legislativă pentru creșterea gradului de digitalizare a serviciilor consulare, astfel încât cetățenii să poată accesa servicii consulare online, fără a fi nevoiți să se prezinte la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular.
Inițiativa legislativă prevede ca documentele să poată fi transmise beneficiarilor în format electronic sau să li se expedieze prin servicii de curierat. Acestea vor putea fi ridicate și personal de la reprezentanțele diplomatice sau cele consulare. De asemenea, personalul consular va putea utiliza semnături electronice.
Radu Mihail consideră că a venit timpul ca românii din Diaspora să nu mai piardă ore în șir cu drumuri la consulate.
Radu Mihail: „Am propus aceste măsuri simple în urma discuțiilor cu românii din Diaspora și ca urmare a unor ample consultări cu responsabili din Ministerul de Externe și Ministerul de Interne și cu membrii Comisiei pentru politică externă a Senatului. Ele vor putea fi implementate doar prin extinderea uneltelor digitale aflate deja la dispoziția Ministerului și nu necesită cheltuieli suplimentare din partea statului român, ba din contră, se vor putea face economii. Această practică, de a călători sute de kilometri pentru a obține un act, trebuie să rămână de domeniul trecutului. Relația românilor cu administrația poate fi mai clară și mai simplă, mai ales cu ajutorul tehnologiei și al digitalizării”.
În prezent, românii din afara granițelor țării care au nevoie de diverse documente și acte sunt nevoiți să se deplaseze la sediile consulatelor, indiferent de distanțele pe care le au de parcurs – zeci, uneori chiar sute de kilometri.