Dreapta Unită cere Avocatului Poporului să atace, de urgență, la CCR ordonanța comasării alegerilor

Dreapta Unită cere Avocatului Poporului să atace, de urgență, la CCR ordonanța comasării alegerilor

Liderii alianței Dreapta Unită, Cătălin Drulă, Ludovic Orban și Eugen Tomac, sesizează Avocatul Poporului pe ordonanța de urgență privind comasarea alegerilor europarlamentare și locale, ordonanță prin care Guvernul Ciolacu încalcă numeroase principii democratice și constituționale doar pentru ca PSD și PNL să-și asigure supraviețuirea la putere și la robinetul banilor publici. Solicităm Avocatului Poporului să atace, fără întârziere, ordonanța adoptată vineri de Guvernul PSD-PNL, dat fiind că Avocatul Poporului este singura instituție care poate întreprinde, în acest moment, demersul la Curtea Constituțională.

Peste 30 de pagini de argumente de neconstituționalitate, asta am adus, astăzi, Avocatului Poporului pe ordonanța dată de Guvernul Ciolacu pentru comasarea alegerilor. Sunt încălcate articole din Constituție, decizii mai vechi ale Curții Constituționale și recomandările Comisiei de la Veneția privind legislația electorală. Ciolacu, Ciucă și Iohannis calcă în picioare democrația românească și drepturile cetățenilor, doar pentru a rămâne la putere, ei și oamenii lor, mufați la banul public. Cer Avocatului Poporului să atace, de urgență, la CCR ordonanța comasării alegerilor, nu are nicio scuză să nu o facă. Practic, i-am scris noi întreaga sesizare, trebuie doar să o depună”, declară Cătălin Drulă, președintele USR.

OUG 21/2024 pentru comasarea alegerilor europarlamentare și locale modifică elemente esențiale în ceea ce privește desfășurarea alegerilor și mandatele aleșilor locali, cu doar trei luni înainte de data propriu-zisă a scrutinului, ceea ce contravine flagrant standardelor constituționale, dar și internaționale. Mai mult, perioada electorală (în care se încadrează strângerea de semnături de susținere) începe pe 12 martie, ceea ce înseamnă că ordonanța a fost adoptată de Guvernul PSD-PNL cu doar trei zile înainte.

Trebuie să readucem aminte oamenilor, totuși, că Partidul Național Liberal este cel care a interzis traseismul politic pentru aleșii locali, în 2006, nu când era în opoziție, ci când era la putere. Iar, astăzi, a ajuns să relegalizeze traseismul politic, deși, în 2014, când Guvernul Ponta a emis OUG 55 pentru a permite migrația politică în pragul alegerilor prezidențiale, PNL-iștii au fost cei care au atacat la CCR OUG 55, pe cale parlamentară, iar aceasta a fost declarată neconstituțională. Este bezna minții ceea ce se întâmplă cu cei care poartă ilegitim acest nobil blazon al PNL, au ajuns cârpe de șters pantofii pentru PSD-iști, au ajuns culegători de scame de pe sacourile lui Ciolacu și ale baronilor roșii. Cerem sesizarea CCR de către Avocatul Poporului acum asupra acestei ordonanțe de urgență, pentru ca să nu producă efecte neconstituționale iremediabile asupra scrutinului electoral din 9 iunie”, afirmă Ludovic Orban, președintele Forța Dreptei.

PSD și PNL au pus în aplicare un sistem discriminatoriu, care îngrădește procesul electoral. A scoate din secțiile de votare un partid cu reprezentare europeană pentru a pune în loc organizațiile aparținând minorităților naționale, care nu au participat la alegerile europarlamentare și nu au reprezentanți de drept în legislativul european, este un atac la adresa democrației. Considerăm că partidele politice parlamentare europene trebuie să beneficieze de condiții egale în procesul electoral, fără nicio îngrădire sau interferență. Este încă o dovadă a faptului că PMP este cel mai hărțuit partid de către Partidul Comasat Român. Vom sesiza toate instituțiile internaționale cu privire la acest abuz fără precedent. Au ciuntit democrația pentru propriul interes”, precizează Eugen Tomac, preşedintele PMP.

OUG-ul privind comasarea alegerilor încalcă mai multe prevederi constituționale, printre care cele referitoare la egalitatea în drepturi, dreptul de vot și dreptul de a fi ales, dar și mai multe decizii precedente ale Curții Constituționale.

Elaborarea unei ordonanțe de urgență pentru comasarea alegerilor și modificarea unor aspecte esențiale, precum mandatul aleșilor locali, nu este justificată, în conformitate cu art. 115 din Constituția României. Calendarul electoral era cunoscut de mult timp, era predictibil, iar comasarea nu este rezultatul unei situații neprevăzute, care nu a fost în controlul decidenților, ci este rezultatul unor negocieri politice care au fost începute târziu și s-au prelungit foarte mult, riscând să pericliteze desfășurarea în condiții bune a alegerilor.

De altfel, Curtea Constituțională a arătat, în repetate rânduri, inclusiv în Decizia nr. 426/2023, faptul că, cu cât este mai apropiat de data alegerilor momentul modificărilor legislative, cu atât „este mai puternică prezumţia că modificările respective au ca scop crearea unui beneficiu/avantaj pentru partidul politic care le-a adoptat, fiind dictate de interesele sale iminente, şi pot avea ca rezultat manipularea electoratului”.

Totodată, schimbarea regulilor privind compoziția birourilor electorale, inclusiv a birourilor secțiilor de vot, poate influența în mod semnificativ echitatea și corectitudinea procesului electoral. Or, OUG-ul privind comasarea a eliminat, pe ultima sută de metri și în mod arbitrar, partide din componența birourilor secțiilor de votare.

Nu în ultimul rând, prin devansarea alegerilor locale pentru ca ele să fie organizate la aceeași dată cu cele europarlamentare, sunt privați de dreptul de a vota tinerii care ar fi împlinit vârsta de 18 ani între noua dată a alegerilor locale și data inițială (în luna septembrie). Mai mult de atât, prin instituirea unui termen de 60 zile, respectiv reducerea propusă a perioadei pentru înregistrarea unui vot pe baza reședinței (vizei de flotant) chiar înainte de alegeri, se vor limita semnificativ drepturile de vot ale multor tineri, lucrători și persoane care se bazau pe legislația existentă.