A intrat în vigoare Legea prevenirii

A intrat în vigoare Legea prevenirii

Miercuri, 17 ianuarie, a intrat în vigoare Legea Prevenirii. La dezbaterile pe acest proiect de lege din Senat și din Camera Deputaților, parlamentarii USR au reușit să introducă o serie de amendamente importante.

De exemplu, deputatul Silviu Dehelean a propus un amendament prin care toate organele de control sunt obligate să facă mențiune expresă în Procesul-verbal de control despre toate sfaturile și orientările pe care le-au oferit în cadrul acțiunii. Scopul acestui amendament este unificarea practicii, transparentizarea acțiunilor de control, profesionalizarea organelor de control ale statului și protejarea mediului privat de abuzurile sau neprofesionalismul funcționarilor publici.

Amendamentul este similar cu cel propus de deputatul Cristian Seidler la Legea salarizării unitare, în sensul publicării semestriale a tuturor salariilor din sectorul public, ceea ce impune o mai mare transparență a administrației publice.

În ciuda faptul că parlamentarii USR au adus mai multe amendamente proiectului de lege, care au fost acceptate de majoritatea parlamentară, USR a votat împotriva proiectului legii prevenirii în întregul său, în Camera Deputaților.

”Deși a pornit de la o idee bună și care putea să aducă beneficii evidente mediului privat, acest proiect a fost deturnat în bine cunoscutul stil PSD, spre beneficiul activului și a clientelei de partid”, a explicat deputatul USR Silviu Dehelean.

Criticile punctuale ale USR la adresa formei adoptate și rațiunile pentru care am votat împotrivă sunt următoarele:

Această lege nu se va aplica numai mediului privat, ci și instituțiilor centrale sau locale ale statului. Adică și primăriile sau diversele instituții vor beneficia de o amânare a sancțiunilor pe care le-ar merita pentru nerespectarea legii. Consider că statul, cu o administrație și așa greoaie, neprofesionistă și în care deciziile se iau de multe ori în funcție de hatârul funcționarilor, nu ar trebui să beneficieze de clemență vis-à-vis de regulile pe care el însuși le stabilește. În niciun caz cei care vor avea de câștigat nu vor fi cetățenii.

Această lege se va aplica și în cazul în care fapta care constituie contravenție se va săvârși dintr-o dată, fără să se întindă în timp, deși natura proiectului propus ne ducea cu gândul exact la acest tip de fapte. Scopul urmărit de proiect era exact conformarea voluntară la reguli și sancționarea doar după o prealabilă avertizare. Or în cazul în care contravenția este săvârșită dintr-o dată, aplicarea legii va duce doar la nepedepsire, fără un scop ulterior de intrare în legalitate.

Lista de contravenții cărora să li se aplice prevederile acestei legi, care a fost propusă de guvern, cuprindea o serie de fapte pentru care USR nu consideră că ar fi oportună aplicarea oricărei forme de clemență: în materia reconstituirii proprietăților, a braconajului, a protecției împotriva cutremurelor, a contravențiilor silvice (defrișări, marcaje, transport), a protecției mediului etc. Mai mult, pe parcursul circuitului legislativ proiectul inițial a fost amendat, în sensul în care stabilirea contravențiilor care să facă obiectul legii prevenirii se va face prin Hotărâre de Guvern. USR consideră că lista contravențiilor trebuia să fie stabilită prin procedură parlamentară, transparent și cu dezbatere publică, în așa fel încât să se asigure că scopul declarat este respectat și urmărit, nu interesele private, de moment, ale unora sau altora dintre baronii PSD, ALDE sau UDMR.

Nu în ultimul rând, USR a votat împotrivă întrucât toate obligațiile impuse autorităților de control ale statului prin Legea prevenirii sunt lipsite de sancțiuni, ori o obligație lipsită de sancțiune înseamnă că ea nu există în fapt. Autoritățile statului vor putea manifesta clemență față de diverși contravenienți (persoane fizice sau juridice) fără posibilitatea sancționării lor atunci când această clemență va fi oferită dincolo de limitele legii.