Cu o întârziere inacceptabilă și numai după ce USR a făcut solicitări repetate și presiuni publice, noii membri ai Consiliului Național de Integritate au fost avizați favorabil de Comisia juridică a Senatului condusă de senatorul PSD Șerban Nicolae. Pentru ca CNI, organismul care supraveghează activitatea Agenției Naționale de Integritate, să-și reia activitatea este nevoie și de votul plenului Senatului.
Agenția Națională de Integritate, altădată o instituție a cărei activitate era constant lăudată de partenerii europeni ai României, nu mai are președinte de la începutul lunii decembrie 2019.
Concursul pentru stabilirea noului șef nu a putut fi organizat deoarece Consiliul Național de Integritate (CNI), instituția care are atribuția legală de aprobare a regulamentului de desfășurare a concursului, nu funcționa la rândul său. De ce? Pentru că instituțiile care aveau obligația legală să-și desemneze membri în CNI nu au făcut acest lucru. Ultima ședință a Consiliului Național de Integritate a avut loc în data de 6 decembrie 2018.
Deși Legea nr. 144/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Integritate prevede (art. 37 alin. 6) că membrii viitorului Consiliu se desemnează „între a 90-a și a 30-a zi înaintea expirării mandatului Consiliului”, legea a fost ignorată pentru că, în ultimii ani de guvernare PSD, s-a încercat blocarea tuturor instituțiilor cu atribuții legate de integritate și lupta împotriva corupției.
În noiembrie 2019, adică înainte de expirarea mandatului fostului președinte al ANI, USR a solicitat conducerii Senatului numirea de urgență a membrilor CNI. Raportul favorabil din partea Comisiei juridice a Senatului a venit de abia în ședința din 25 februarie.
„Blocarea activității CNI de către Senatul României unde PSD are încă majoritatea reprezintă un nou act de iresponsabilitate politică, dar și de protejare a unor interese de partid care nu au legătură cu integritatea. Miza politică a întârzierii numirii membrilor CNI cu mai mult de un an este de a trimite activitatea și rolul Agenției Naționale de Integritate într-o zonă de obediență și nefuncționalitate deplină. Mai mult, mandatul fostului președinte al ANI, Bogdan Stan, a expirat din luna decembrie a anului trecut, nu înainte de a încerca promovarea unei ordonanțe de urgență care să modifice actuala Lege nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea ANI prin care Președintele ANI putea să obțină un al doilea mandat. În fond, voința politică stă la baza activității ANI, iar performanța acestei instituții importante este direct proporțională cu voința politică. Dacă ne dorim o instituție puternică care să nu răspundă comenzilor politice și să monitorizeze într-un mod obiectiv și just conflictele de interese, incompatibilitățile și acumularea averilor trebuie să ne debarasăm de vechile piedici birocratice adesea invocate de unele partide politice pentru a-și masca și proteja eventualele nereguli”, a declarat senatorul USR George Dircă.
Uniunea Salvați România a propus-o ca membru în CNI pe doamna Luminița Tuleașcă, doctor în Drept, cadru didactic universitar și avocat, specializată în Drept comercial, Drept civil, Dreptul comerțului internațional, Drept european și Drept internațional privat. Detalii de CV pot fi găsite accesând link-ul.