Anca Dragu: Un nou USL încearcă să acapareze cu o rapacitate demnă de invidiat toate instituțiile statului. Revocarea președintelui Senatului va fi contestată la CCR

Anca Dragu: Un nou USL încearcă să acapareze cu o rapacitate demnă de invidiat toate instituțiile statului. Revocarea președintelui Senatului va fi contestată la CCR

„Ceea ce se întâmplă astăzi, aici, nu este decât un abuz de putere și o tentativă de a acapara complet și total orice instituție a statului Român”, a declarat Anca Dragu, președinta Senatului, în cadrul discursului său susținut în Parlament înainte de a fi revocată din funcție abuziv de noua alianță toxică PSD-PNL-UDMR.

Prin acest abuz de putere, PSD-PNL-UDMR încalcă atât deciziile CCR, cât și Constituția României, a arătat Anca Dragu.

„Prin deciziile politice recente, România a revenit la situația în care se afla acum nouă ani.

O nouă majoritate toxică, un nou USL care încearcă să acapareze cu o rapacitate demnă de invidiat toate instituțiile statului.

Astăzi, este rândul celei de-a doua instituții în stat, instituție care, într-o țară a interimatelor, a rămas un pol de stabilitate în toată această criză politică fără precedent ca durată.

Ceea ce se întâmplă astăzi, aici, nu este decât un abuz de putere și o tentativă de a acapara complet și total orice insituție a statului Român.

Asistăm, în aceste momente, la un fenomen numit ”tiranie a majorității”, una din slăbiciunile democrației, care în statele cu o experiență democratică mai consistentă este mult mai puțin întâlnit.

Prin ceea ce se întâmplă astăzi, clasa politică demonstrează că nu a progresat și nu a evoluat câtuși de puțin în acești nouă ani”, a declarat Anca Dragu.

Potrivit Ancăi Dragu, „Constituția României prevede în mod expres stabilitatea funcției de președinte al Senatului și al Camerei Deputaților pentru a evita un abuz de putere”, în acest sens citând articolul 64 din Constituție, care prevede clar că „preşedintele Camerei Deputaţilor şi preşedintele Senatului se aleg pe durata mandatului Camerelor”, respectiv 2020-2024. 

„Tot în acest sens, Curtea Constituțională statuează într-una din deciziile sale  că ”orice reglementare care ar face posibilă revocarea preşedintelui Senatului ori de câte ori s-ar realiza majoritatea de voturi suficientă adoptării unei asemenea măsuri, ar fi de natură să creeze o instabilitate instituţională perpetuă, contrară voinţei electoratului care a definit configuraţia politică a Camerelor Parlamentului pentru întregul ciclu electoral şi interesele cetăţenilor pe care Parlamentul îi reprezintă.”

Tocmai de aceea, în practica democratică a României au fost mai multe cazurile în care opoziția a menținut președinția Senatului, spre exemplu perioada 2004-2008 sau 2009-2011 și chiar anul trecut, în 2020, noua majoritate guvernamentală nu a atentat la această funcție.

Așadar Constituția, decizii ale Curții Constituționale și chiar practica democratică arată în mod clar că acest demers de înlăturare a președintelui Senatului din funcție este nejustificat, a adăugat Anca Dragu. 

Totodată, Anca Dragu evidențiază care este miza revocării sale din funcție:

„Președintele Senatului are un rol special în arhitectura instituțională, fiind al doilea om în stat. Nu are puterea de a forma sau de a da jos guverne, nici de a transforma de unul singur simple propuneri în legi.

Toate acestea sunt realizate de majoritatea parlamentară.

Are însă, un rol important în a semnala derapajele activității din parlament și în a garanta dezbaterile democratice din plen.

Și, cel mai important, poate sesiza Curtea Constituțională a României (CCR) asupra legilor sau hotărârilor cu privire la care există suspiciuni de neconstituționalitate.

Orice democrație are nevoie de un echilibru al puterilor, iar obiectivul USR, al partidului din care fac parte este să se asigure, firesc pentru un partid de opoziție, ca actuala coaliție PSD, PNL, UDMR nu va comite abuzuri, iar opoziția va avea pârghiile necesare să limiteze și să cenzureze aceste potențiale abuzuri”.

În finalul discursului său, Ancai Dragu a anunțat că „revocarea Președintelui Senatului va constitui subiectul unei sesizări la Curtea Constituțională”.