Senatoarea USR Silvia Dinică a depus azi o inițiativă legislativă care vizează îmbunătățirea transparenței în universitățile din România, atât în ceea ce privește activitatea academică a conducătorilor de doctorate, cât și în privința proceselor administrative, financiare și executive ale universităților.
Prin acest proiect de lege, toți conducătorii de doctorate își vor face public profilul academic pe pagina web, acreditată, a universității
Dacă un student dorește să urmeze un doctorat la o universitate de renume din afara țării, poate găsi cu ușurință informații privind cadrele didactice, cariera lor academică, publicațiile acestora sau temele de cercetare.
Pe multe dintre website-urile universităților românești, însă, nu există nicio informație publică despre profilul academic al conducătorilor de doctorate, de multe ori, nici măcar lista completă a acestora sau datele de contact. Acest lucru afectează major credibilitatea școlilor doctorale și face ca admiterea studenților la studiile doctorale să fie mai degrabă o înțelegere personală între profesor și student și mai puțin o alegere informată bazată pe interesele academice ale studentului. Astfel, propunerea legislativă vizează publicarea CV-urilor și a profilurilor academice ale tuturor conducătorilor de doctorate din România.
”Este necesar să înlăturăm cortina groasă care ascunde în acest moment informațiile despre coordonatorii de doctorate și lucrările doctoranzilor. În caz contrar, școala doctorală românească va continua să își piardă din credibilitate. Nu este normal să aflăm despre coordonatorii de doctorate și lucrările diverșilor doctoranzi doar în momentul în care apar controverse publice sau articole de investigație în presă.”, a subliniat Silvia Dinică.
Proiectul vizează transparentizarea deciziilor structurilor de conducere din universități.
De cele mai multe ori, pentru aflarea informațiilor privind deciziile structurilor universitare, și nu numai, este nevoie de o adevărată muncă de investigație din partea cetățenilor și de solicitări oficiale, prin legea 544/2001, pentru care răspunsurile pot întârzia. Inițiativa legislativă vine să clarifice faptul că toate regulamentele, deciziile, hotărârile, componența și datele de contact, rapoarte de activitate și alte informații se vor publica, în format electronic accesibil pentru căutare, salvare, distribuire și imprimare, pe site-urile oficiale ale instituțiilor de învățământ superior, în termen de 30 de zile de la redactarea, încheierea, adoptarea sau actualizarea lor.
”Transparentizarea nu ar trebui să fie văzută ca o sperietoare pentru învățământul superior, ci ca un aspect firesc în desfășurarea activității universitare, care duce la creșterea încrederii populației în universitățile românești!”, a concluzionat Silvia Dinică.