Proiect USR pentru creșterea siguranței transportului școlar

Proiect USR pentru creșterea siguranței transportului școlar

Parlamentarii USR Denisa Neagu, Silvia Dinică și Pollyanna Hangan au depus un proiect de lege prin care se introduc mai multe reglementări de siguranță pentru autovehiculele destinate transportului școlar.

Am inițiat acest proiect pentru că îmi doresc ca elevii să călătorească în condiții de siguranță sporită atunci când folosesc autobuzele și microbuzele școlare. În ultimii ani, au avut loc zeci de accidente rutiere în care au fost implicate autovehicule școlare, accidente care s-au soldat cu răniți și cu decese în rândul elevilor. Într-un raport al Curții de Conturi, apare o recomandare clară de a crea un cadru pentru creşterea vizibilităţii deplasării elevilor, pentru a preveni accidentele în care sunt implicate autovehiculele cu rol de transport public de elevi. Este nevoie de o mai mare atenție pentru transportul elevilor și asta înseamnă adoptarea unor soluții moderne și care sunt ușor de implementat, atât din punct de vedere tehnic, cât și din punct de vedere financiar. De exemplu, instalarea unui limitator de viteză a vehiculului pentru a preveni depășirea vitezei legale este una dintre soluțiile cuprinse în această lege. Multe dintre accidente au loc din cauza neadaptării vitezei la condițiile de drum”, declară deputata USR Denisa Neagu.

Pentru o mai mare vizibilitate în trafic propunem și vopsirea autovehiculelor cu rol de transport public de elevi cu o culoare ușor de remarcat în trafic (galben/portocaliu). Aceasta este o măsură prin care îi facem mai atenți pe ceilalți participanți la trafic ale căror acțiuni ar putea provoca un accident, dar ar duce și la sporirea vizibilității mașinilor în condiții meteo nefavorabile (ploaie, ceață etc.). De asemenea, considerăm importantă instalarea unui sistem de monitorizare GPS în timp real a rutelor, precum și a unei camere de supraveghere care să filmeze în interiorul și în exteriorul autovehiculului. Toate acestea sporesc siguranța la bordul mașinilor care transportă elevi”, consideră Silvia Dinică, senator USR.

România avea, în decembrie 2019, aproape 4.300 de microbuze și autobuze școlare. Modificarea acestora, respectând reglementările propunerii noastre legislative, ar însemna o cheltuială de la bugetele locale ale primăriilor de aproape 9,2 milioane de lei. Impactul bugetar este, iată, nu unul atât de mare și nu trebuie să uităm că viața are prioritate”, explică deputata USR Pollyanna Hangan.

De peste 10 ani încoace, România ocupă, aproape anual, primul loc în Uniunea Europeană în privința accidentelor rutiere. De altfel, în România s-a înregistrat cel mai ridicat procent în privința deceselor, 85 de decese la 1 milion de locuitori pentru anul 2019. Conform datelor și informațiilor furnizate de către Inspectoratul General al Poliției Române, în perioada 2016-2020 s-au produs 64 de accidente rutiere în care au fost implicate autovehicule cu rol de transport public de elevi, soldate atât cu răniți, cât și cu decese.

Aceste date relevă că trebuie adoptate măsuri pentru o siguranță sporită pentru microbuzele și autobuzele școlare, precum și pentru asigurarea unor condiții de transport propice, astfel încât să fie încurajat transportul public al elevilor, ceea ce se va traduce și prin reducerea consistentă a poluării.

Inițiativa USR vine înainte ca România să achiziționeze 3.200 de microbuze școlare verzi prin fondurile europene nerambursabile incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Considerăm că ar fi de utilitate maximă ca inițiativa legislativă a USR să fie adoptată înainte de realizarea acestei achiziții, pentru ca noile autobuze și microbuze școlare să aibă deja aceste dotări.

Proiectul de lege și expunerea de motive, AICI.