USR: Noile legi ale Educației, concepute pentru a spori politizarea și a hrăni mai bine clientela politică

USR: Noile legi ale Educației, concepute pentru a spori politizarea și a hrăni mai bine clientela politică

USR atrage atenția că, prin noua lege a învățământului preuniversitar marca Sorin Cîmpeanu, se înființează tot felul de noi instituții, ceea ce conturează ideea că nu se dorește o reformă instituțională reală, ci mai degrabă se vrea o mascare a sinecurilor.

Noua lege privind învățământul preuniversitar schimbă arhitectura de sistem pentru a hrăni mai bine clientela politică și a crește implicarea politicului în educație. Iată cum:

1. Inspectoratele școlare județene se desființează, iar atribuțiile lor sunt preluate de alte două instituții: Direcţia Judeţeană de Învăţământ Preuniversitar, care devine cea mai importantă structură din teritoriu, și Autoritatea Naţională pentru Inspecție Școlară si Asigurarea Calității (ANISAC).

De cine vor fi conduse aceste structuri noi? Dacă tot de oameni numiți politic, brațe ale caracatiței grupurilor de interese din care fac parte, atunci educația va deveni, mai abitir ca acum, o rețea de control politic. În modul de ocupare a funcțiilor poate sta atât succesul, cât și eșecul acestor demersuri de reorganizare. Faptul că modul în care se vor ocupa posturile de directori și inspectori nu este precizat încă din lege este o garanție de instabilitate legislativă. Orice nou ministru ar avea puterea discreționară de a stabili din hotărâre de guvern sau ordin de ministru gradul de profesionalizare sau politizare a acestor instituții.

Aceeași problemă răzbate în nenumărate alte locuri în lege unde se lasă aspecte esențiale la cheremul politic al celor ce se vor perinda pe scaunul de ministru al Educației.

2. Se desființează Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), deci acreditările vor veni de la agenția nouă, ANISAC, mai sus menționată.

Vrea un „prieten” din grupul de interese să înființeze o grădiniță? O acredităm! Nu e din grupul de interese? Nu o acredităm. Sfârșit.

3. Se desființează Centrele Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) și se mută specialiștii la unitățile școlare, unde oricum nu există logistică și finanțare adecvată, astfel că procesul de consiliere și de asistență psihopedagogică va avea de suferit din cauza reorganizării, cu efecte în teritoriu și cu impact maxim în zonele deja dezavantajate.

4. Se desființează Casa Corpului Didactic, dar apare o altă instituție: Centrul Național pentru Formare și Dezoltare în Cariera Didactică. Structurile județene ale noii instituții vor prelua atribuțiile Casei Corpului Didactic. Cu alte cuvinte, de fapt, același lucru.

5. Se înființează o sumedenie de noi instituții – centre, direcții, institute și autorități.

Lista ar include: Centrul Național pentru Formare și Dezoltare în Cariera Didactică, Autoritatea Naţională pentru Inspecție Școlară si Asigurarea Calității, Unitatea Executivă pentru Suport, Mentenanță și Asistență Tehnică pentru Digitalizare, Direcțiile Județene de Învățământ Preuniversitar/a Municipiului Bucureşti, Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație, Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, Institutul pentru Științele Educației, Centrul Naţional pentru Învățământ Profesional și Profesional Dual, Centrul Național pentru Educație Incluzivă, Corpul managerilor educaționali. Tot atâtea motive, așadar, de plasat oamenii din grupul de interese la conducerea lor.

Toate aceste desființări și înființări par, mai degrabă, niște permutări și modificări de formă, pentru a simula reforma, păstrând și înmulțind de fapt instrumentele de control politic pentru a satisface mai bine interesele grupurilor. Acest lucru adaugă și mai multă instabilitate în sistem, ratând cu bună știință prevederi concrete care să contribuie în mod evident la eficientizarea și transparentizarea de care este atâta nevoie în instituțiile statului.