Parlamentarii din grupul USR PLUS pentru Educație au organizat o dezbatere, în Parlament, cu reprezentanții mediului de afaceri pe marginea pachetului legilor Educației prezentat de ministrul Sorin Cîmpeanu. Scopul consultărilor a fost aflarea așteptărilor pe care antreprenorii din România le au de la educația românească și, implicit, identificarea modificărilor ce ar trebui operate în aceste proiecte de lege caracterizate prin lipsă de viziune, dorință de accentuare a politizării, inechități și favorizarea plagiatorilor.
„Legile educației prezentate de Sorin Cîmpeanu sunt un eșec, iar proiectul România educată, din care ele trebuiau derivate, este unul falimentar. Să ne uităm la consecințele pe care le-ar avea trecerea acestui pachet de legi: politizarea școlilor, impostura academică, preocupare mică pentru reducerea inechităților și a numărului celor care nu au acces la învățământ, plus o uriașă minciună legată de creșterea bugetului alocat. Trebuie să ne întrebăm ce fel de școală este asta, ce fel de etică a muncii oferim copiilor noștri, viitori angajați ai mediului privat. Iar așa-zisele dezbateri publice sunt doar o perdea de fum pentru a acoperi eșecul. Pentru USR educația este foarte importantă. De aceea, USR a cerut retregarea acestor proiecte și a prezentat propria viziune despre ce trebuie făcut. Ne vom lupta în Parlament, când vor ajunge proiectele, pentru îndreptarea lor. E un moment crucial, sunt în joc generațiile care urmează, și cred că toate forțele din societate ar trebui să se unească pentru a opri acest rău pe care îl reprezintă pachetul legilor Educației”, a declarat Cătălin Drulă, președintele USR.
„După întâlnirea de astăzi sunt optimistă, parcă niciodată nu au fost atâtea idei bune venite din partea atâtor oameni. Ne revine, fiecăruia dintre noi, marea responsabilitate de a găsi modelele care să determine schimbarea, pentru că o lege într-un raft, oricât de perfectă ar fi ea, nu va produce niciodată efectele pe care le așteptăm. Da, ne confruntăm cu foarte multe probleme în sistemul de învățământ, care s-au acutizat în timp, au devenit dureroase în timpul pandemiei și ele trebuie rezolvate”, a afirmat Silvia Dinică, senator USR, președinte al Comisiei pentru știință, inovare și tehnologie și membru în Comisia pentru învățământ din Senat.
„Printre prioritățile USR, și pentru asta luptăm de ani buni prin proiectele depuse în Parlament, se numără depolitizarea sistemului de învățământ. Atâta vreme cât sistemul este controlat de partide politice până la nivel de unitate școlară – director, profesor, femeie de serviciu -, este clar că undeva e o greșeală fantastică și că lucrurile nu mai pot continua așa. Pot înțelege la partidele vechi presiunea baronilor locali care pun mâna pe telefon și îl roagă pe ministru să facă lucrurile într-un anumit fel, dar consider că asta este ceea ce lipsește, în primul rând, pachetului de legi: depolitizarea instituțiilor din subordinea Ministerului Educației”, a precizat Ștefan Pălărie, senator USR, membru în Comisia pentru învățământ din Senat.
Printre participanții la dezbaterea organizată de USR: Dragoș Anastasiu – One Voice, Măriuca Talpeș – Coaliția pentru Dezvoltarea României, Gabriela Folcuț – Asociația Română a Băncilor, Bianca Oprea – Consiliul Investitorilor Străini, Manuel Cazac – Amcham România, Alexandru Dincovici – Asociația Oamenilor de Afaceri din România, Robert Bogdanffy – Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii, Fabiola Hosu – Questfield.
Încă din primele momente de după prezentarea noilor legi ale Educației, USR a evidențiat prevederile nocive din proiecte, a arătat că este o prioritate corectarea acestora și a discutat cu toți actorii din sistem ignorați de ministrul Cîmpeanu.
O primă serie de consultări a fost dedicată reprezentanților elevilor și studenților, profesorilor, părinților, specialiștilor din educație. Pe parcursul întâlnirilor dedicate învățământului preuniversitar, au fost abordate teme precum management și finanțare, echitate și incluziune, carieră didactică, infrastructură și digitalizare, învățământ profesional-dual.
Au urmat o consultare publică cu mediul universitar și, cea de astăzi, cu mediul de afaceri. Vor mai urma încă două consultări publice, tot la Parlament, concentrate pe preuniversitar și pe învățământul superior.