USR inițiază depolitizarea sistemul de învățământ preuniversitar

USR inițiază depolitizarea sistemul de învățământ preuniversitar

Uniunea Salvați România a depus, luni, în Parlament o inițiativă legislativă ce vizează depolitizarea sistemului de învățământ preuniversitar.

Potrivit inițiativei, ce modifică Legea Educației 1/2011, funcțiile de conducere din sistemul preuniversitar vor deveni incompatibile cu deținerea unei funcții de conducere alese sau numite în cadrul unui partid politic.

În  momentul actual, sistemul educațional se confruntă cu o puternică politizare, atât în ceea ce privește funcțiile de conducere din cadrul Inspectoratelor Școlare Județene și al Caselor Corpului Didactic, cât și al unităților de învățământ din întreaga țară. În ciuda desfășurării concursurilor pentru ocuparea obiectivă a acestor funcții în continuare există o presiune din partea puterii politice în școală resimțită atât de dascăli, cât și de elevi și părinți.

Anul acesta, cu doar două săptămâni înainte de începerea anului școlar, ministrul Educației Liviu Pop a demis 13 inspectori școlari generali printr-un fax, trimis vineri seară, fără un preaviz prealabil. Această decizie intempestivă a ministrului Liviu Pop arată strategia PSD-ALDE de politizarea a sistemului prin numirea apropiaților de partid la conducerea inspectoratelor școlare.

”S-a încercat de nenumărate ori construirea unui sistem clientelar între administrația publică și unitățile de învățământ, întâlnind foarte des unități școlare care beneficiază de fonduri suplimentare, în timp ce alte școli râmând neglijate. Această discriminare generalizată funcționează pe baza unui mecanism politic ce deservește  doar instituțiile de învățământ care au directori cu aceeași culoare politică ca primarii, promovând astfel servilismul, lipsa transparenței, lipsa integrității și a profesionalismului”, a declarat deputata USR Cristina Iurișniți.

Uniunea Salvați România consideră că depolitizarea funcțiilor de conducere, de îndrumare și de control din cadrul unităților de învățământ și inspectoratelor va genera o serie de beneficii în ceea ce privește transparența decizională,  descentralizarea, dar și  creșterea gradului de profesionalizare a managementului didactic.