Dominic Fritz, primarul USR al Timișoarei, a primit recent rezultatele controlului pe care l-a solicitat Casei Județene de Asigurări de Sănătate privind concediile medicale susceptibile de nereguli. În perioada ianuarie-august 2021, au existat 750 de concedii medicale în primărie, cu 225 mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut, de care au beneficiat 594 de angajați, mulți dintre ei șefi de direcții afectate de procesul de reorganizare început în primărie. În urma verificării, au fost descoperite încălcări ale legilor și normelor în vigoare, fiind aplicate 6 avertismente scrise și sancțiuni.
Aceasta este doar una dintre acțiunile lui Dominic Fritz pentru restabilirea domniei legii, respectarea regulilor în instituție și buna gestionare a banilor timișorenilor.
Ținta acestor acțiuni este destructurarea vechilor rețele de influență din Primăria Timișoara, concentrate în jurul unor interese personale sau de partid, care au generat corupție, proastă administrare, precum și o acumulare continuă de datorii, blocând astfel dezvoltarea orașului.
În luna iunie a acestui an, a fost depusă la DNA o plângere penală cu 11 capete de acuzare privind compania de termoficare Colterm, în care sunt denunțate mai multe nereguli comise în trecut, descoperite de un raport al Curții de Conturi. Printre acestea se numără:
- Nereguli privind gestiunea contabilă, inventarierea și evaluarea patrimoniului Colterm;
- Nereguli în desfășurarea procedurilor de achiziții, fiind denunțat un contract pentru achiziționarea la suprapreț a unui tocător de lemn care nu a fost folosit niciodată, furnizorul fiind unul dintre sponsorii campaniei electorale a PNL;
- Contractarea de către Consiliul de Administrație al Colterm, cu acordul fostului primar, Nicolae Robu, a unui credit bancar cu o dobândă peste cea din piață și printr-un intermediar contractat în mod direct, fără licitație;
- Deficiențe referitoare la modul de gestionare și utilizare a fondurilor pentru investiții, a subvențiilor sau a altor forme de sprijin financiar din partea statului sau a municipalității;
- Proasta gestionare a resurselor financiare ale societății, în administrarea patrimoniului public și privat al acesteia și în diferite asocieri cu persoane fizice și juridice. De exemplu, în perioada 2017-2019, societatea a înregistrat pierderi cumulate în valoare de aproximativ 86 de milioane de lei, dar în același timp s-au aprobat prime, cheltuieli social culturale și cadouri de 6,5 milioane de lei;
- Scăderea din gestiune a unor materiale de construcție fără îndeplinirea procedurii de evaluare și valorificare, respectiv fără aprobarea Consiliului de Administrație;
- Lipsa sau calcularea incorectă a penalităților de întârziere aferente datoriilor unor clienți.
În septembrie, Dominic Fritz a depus la DNA o plângere penală împotriva unei rețele de fraudare a concursurilor pentru ocuparea unor funcții în Primăria Timișoara, rețea din care făceau parte și foști angajați ai serviciului de resurse umane. Dovezile arată că un număr de cel puțin șapte funcționari ar fi fraudat concursurile în 2018 și 2019, lucrările de concurs ale acestora nefiind scrise de ei, ci de un angajat al serviciului de resurse umane. Acesta ar fi înlocuit lucrările scrise în timpul examenului, cu altele noi, cu răspunsurile corecte, înainte ca lucrările să fie corectate și notate. Totul a ieșit la suprafață când s-a descoperit că există o caligrafie identică în lucrările mai multor candidați.
Primăria Timișoara a refuzat la plată mai multe facturi pentru lucrări neefectuate în cadrul contractelor de salubritate sau întreținere de spații verzi, fiind de asemenea denunțate unele contracte pentru lucrări care nu au fost niciodată executate. De asemenea, au fost îndepărtate de pe spațiul public mai multe construcții care nu aveau autorizație.
Pentru a destructura rețelele de influență construite de-a lungul timpului în Primăria Timișoara și a stopa practicile care păgubesc bugetul local, Dominic Fritz a demarat un proces de reorganizare, pe baza unei noi organigrame. El a încercat astfel să modernizeze primăria, prin schimbarea procedurilor existente, introducerea mai multor controale interne, recrutarea de profesioniști și formarea unui corp de funcționari onești și competenți, responsabili față de comunitate. Noua organigramă a fost însă contestată de foștii șefi de direcții din primărie, fiind în prezent blocată în instanță.