Ce s-a întâmplat, de fapt, la Blue Air?

Ce s-a întâmplat, de fapt, la Blue Air?

Blue Air a anulat toate zborurile care plecau de pe Aeroportul Otopeni, până pe 12 septembrie. Zeci de curse anulate, sute de români blocați în aeroporturi, prin toate colțurile lumii. De ce am ajuns aici? Pentru că PSD și PNL au îngropat 300 de milioane de lei în compania falimentară Blue Air.

Totul a începutul în octombrie 2020, mai exact 15 octombrie 2020. Lucian Bode, pe atunci ministru al Transporturilor, emite un OUG prin care statul, prin intermediul EximBank, împrumută Blue Air cu 300 de milioane de lei. Florin Cîțu, pe atunci ministru al Finanțelor, își ia concediu în acea zi și nu semnează hotărârea de Guvern privind garanțiile Blue Air pentru acest împrumut.

Garanțiile? 6 aeronave vechi, care costă toate la un loc 10 milioane de lei, și un teren neconstruibil în Pădurea Băneasa. Era clar că statul nu va mai primi niciodată înapoi cele 300 de milioane de lei. În locul lui Florin Cîțu semnează Sebastian Burduja, atunci secretar de stat, acum ministru al Digitalizării.

În mai 2022, Sorin Grindeanu se pune la adăpost de consecințele acestui tun de 300 de milioane de lei printr-un amendament introdus de parlamentarii PSD în legea de aprobare a OUG-ului. Amendamentul: statul nu mai e acționar majoritar la Blue Air în momentul executării garanțiilor pentru împrumut. Sorin Grindeanu mută responsabilitatea, prin colegii PSD-iști, la AAAS, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, instituția care gestionează toate epavele tranziției post-comuniste.

 Pe 6 septembrie 2022, conturile Blue Air sunt blocate de Administrația pentru Fondul de Mediu, pentru că Blue Air datorează peste 28 de milioane de lei la bugetul AFM.

Blue Air anulează toate zborurile din România, până luni, 12 septembrie. Sute de zboruri anulate, mii de români sunt blocați în aeroporturi. Haos, nesiguranță, bani pierduți. Totul din cauza PSD și PNL.