USR: CCR a dat undă verde unui precedent extrem de periculos de legiferare în afara votului Parlamentului

USR: CCR a dat undă verde unui precedent extrem de periculos de legiferare în afara votului Parlamentului

Decizia Curții Constituționale de a respinge sesizarea privind numirile făcute în conducerea ANCOM nu înseamnă doar undă verde pentru ca o instituție cheie a statului să fie condusă de politruci fără nicio competență în domeniu, ci și validarea unui mecanism deosebit de periculos: legiferarea prin rectificări direct în Monitorul Oficial, fără votul Parlamentului.

Prin decizia de ieri, CCR a confirmat că decizia parlamentarilor privind numirile la ANCOM poate fi schimbată doar prin publicarea în Monitorul Oficial a unei rectificări de fond, fără ca Parlamentul să o mai voteze. De ce toată această forfotă pentru un abuz? Pentru ca troica habarniștilor de la ANCOM sa fie completă: «specialistul în telecomunicații» Zgonea, absolvent la seral de căi ferate, să fie secondat de un anume Bontea de la PSD, șef de agenți de pază, și de un alt paralel cu domeniul, Pavel Popescu de la PNL, care a eșuat într-o facultate obscură, fără legatură cu domeniul telecomunicațiilor”, declară deputatul USR Radu Miruță.

În sesizarea depusă de USR și Forța Dreptei cu privire la Hotărârea Parlamentului nr. 33/2023, prin care au fost numiți doi vicepreședinți la ANCOM, unul dintre argumentele de neconstituționalitate se referea la încălcarea prevederilor OUG 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații. Concret, fie Parlamentul făcea numirile în termen de 30 de zile de la vacantarea posturilor, fie preciza expres în hotărârea adoptată că mandatele noilor vicepreședinți încep la expirarea mandatelor celor în funcție, pentru ca mandatele să nu se suprapună.

După depunerea sesizării la Curtea Constituțională, în Monitorul Oficial a fost publicată o rectificare astfel încât în textul Hotărârii Parlamentului să apară termenul de la care își încep mandatul noii vicepreședinți. Cu alte cuvinte, după depunerea sesizării, a fost modificată Hotărârea Parlamentului 33/2023 astfel încât să fie eliminat exact unul dintre motivele de neconstituționalitate invocate. Iar Curtea Constituțională a validat practic, prin decizia de marți, acest mecanism de legiferare în afara votului Parlamentului.

Impostura noilor veniți în conducerea ANCOM este cu atât mai evidentă cu cât în cazul acestei autorități, spre deosebire de alte agenții cu salarii enorme, vicepreședinții ANCOM au atribuții tehnice.

Un vicepreședinte are atribuții pe zona de reglementare telecom, iar cel de-al doilea, pe zona de autorizare. Ei vor reprezenta România la întâlniri tehnice, generând în sală nu respect, ci doar hohote de râs. Ei se vor ocupa de reglementarea comunicațiilor din România, domeniu tot mai important în viața românilor în lumina comunicațiilor multimedia în creștere exponențială și a inteligenței artificiale tot mai prezente”, adaugă deputatul USR Radu Miruță.