USR cere demisiile lui Tudorel Toader și Florin Iordache

USR cere demisiile lui Tudorel Toader și Florin Iordache

Uniunea Salvați România susține că motivarea deciziei CCR cu privire la modificările Codului de procedură penală impune demisia ministrului justiției Tudorel Toader și a președintelui Comsiei speciale Florin Iordache care au promovat zeci de articole neconstituționale în legislația penală.

Motivarea de astăzi arată, încă o dată, faptul că majoritatea PSD-ALDE a urmărit, în primul rând, blocarea anchetelor penale, și nicidecum apărarea drepturilor și libertăților fundamentale, cum au afirmat, în nenumărate rânduri, liderii celor două partide.

”Este foarte grav că în ziua în care CCR a publicat motivarea cu privire la modificările Codului de procedură penală, Florin Iordache a convocat Comisia specială pentru 4 decembrie. PSD are o grabă incredibilă să modifice legislația penală ca să îl scape pe Liviu Dragnea de închisoare. În loc să abandoneze aceste modificări periculoase ale legislației penale, ei accelerează foarte tare. Suntem cu ochii pe ei și vom reacționa dur dacă vor merge mai departe cu aceste legi, mai ales că Uniunea Europeană a cerut în mod expres în raportul MCV să reluăm procesul de dezbatere pe aceste legi și să implicăm, în mod real, magistrații în această reformă”, a declarat deputatul USR Stelian Ion, membru în Comisia specială.

Din cele peste 60 de dispoziții declarate neconstituționale, 14 dispoziții încalcă dreptul la un proces echitabil, prevăzut de art. 21 alin. (3) din Constituție și de art. 6 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului, bineînțeles, mai ales din perspectiva încălcării drepturilor persoanelor vătămate. Dintre acestea, aminitim:

  • instituirea obligației de a începe urmărirea penală cu privire la persoană (in personam) în termen de 1 an de la începerea urmăririi penale cu privire la faptă (in rem), cu privire la care Curtea a reținut că încalcă în mod evident garanțiile instituite de legea penală pentru protejarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului (viața, integritatea corporală și sănătatea, libertatea persoanei, inviolabilitatea domiciliului, a patrimoniului etc.) și, implicit, toate aceste drepturi, pe de o parte, și obligația autorităților statului de a realiza o anchetă efectivă pentru identificarea și pedepsirea persoanelor vinovate, pe de altă parte”;
  • introducerea dreptului suspectului/inculpatului de a participa la audierile martorilor și a persoanelor vătămate, față de care Curtea a apreciat că „poate avea un caracter intimidant, de natură a-i face pe aceștia să fie reținuți în declarațiile lor și să nu declare tot ceea ce știu în legătură cu fapta cercetată, destabilizând caracterul echitabil al procesului penal.”;
  • creșterea standardului de probă necesar pentru pronunțarea unei hotărâri de condamnare, în privința căruia Curtea a apreciat că înlocuirea sintagmei „dincolo de orice îndoială rezonabilă”cu sintagma „dincolo de orice îndoială „nu numai că nu este justificată de legiuitor, dar are ca efect blocarea actului de justiție, întrucât probele administrate trebuie să înlăture din convingerea judecătorului, pe lângă îndoiala rațională, și orice îndoială nerațională, situație care excedează logicii juridice”. ș.a.

 

De asemenea, Curtea a stabilit că o serie de prevederi împiedică aflarea adevărului în cauzele penale, fiind contrare principiului constitutional al legalității [art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală] precum:

  • cerința ca obiectele căutate la percheziția domiciliară să fie „precis identificate” de procuror în cererea de emitere a mandatului de percheziție, în caz contrar percheziția fiind nelegală;
  • introducerea dreptului martorului de a refuza să depună mărturie;
  • imposibilitatea utilizării datelor, informațiilor și rezultatelor mandatelor de supraveghere tehnică obținute în baza Legii nr. 51/1991 privind securitatea națională a României în alte cauze și pentru cercetarea altor infracțiuni decât cele ce afectează siguranța națională;
  • imposibilitatea folosirii datelor obținute în urma percheziției informatice pentru probarea altor fapte decât cele pentru care s-a emis mandatul; ș.a.

 

Așadar, motivarea Deciziei Curții Constituționale este încă o dovadă în plus că PSD-ALDE au legiferat în interes propriu, pentru blocarea anchetelor penale care îi vizează pe liderii celor două partide, chiar cu prețul suprimării garanțiilor legale pentru protejarea drepturilor și fudamentale ale omului.

Vă invităm să citiți motivarea – https://www.ccr.ro/files/products/decizia_633_si_opiniile_pt_site.pdf

 

USR a reușit, prin sesizarea Curții Constituționale, să blocheze atacurile PSD-ALDE îndreptate împotriva justiției și a cetățenilor de bună-credință.