Iulian Bulai: Sper să nu pună tuia şi trandafiri japonezi la bojdeuca lui Creangă

Iulian Bulai: Sper să nu pună tuia şi trandafiri japonezi la bojdeuca lui Creangă

Deputatul USR Iulian Bulai, președintele Comisiei pentru cultură din Camera Deputaților, solicită Ministerului Culturii să prezinte rapoartele Corpului de Control și Institutului Național al Patrimoniului pe tema restaurării controversate a bojdeucii lui Creangă.

Conducerea Direcției pentru Cultură Iași a fost audiată astăzi de către membrii Comisiei pentru cultură, la solicitarea USR, prilej pentru ca directorul Bobi Apăvăloaei să ofere răspunsuri cu privire la intervențiile realizate asupra monumentului istoric „Bojdeuca scriitorului Ion Creangă”.

Am vrut să aflu de la conducerea Direcției pentru Cultură Iași de ce au ales această cale şi de ce nu au ales să meargă pe o restaurare în forma iniţială a bojdeucii, fără să păstreze elemente parazitare care au fost adăugate ansamblului în anii ’80. La primăvară, când vor completa vegetația, sper să nu pună tuia și trandafiri japonezi”, declară deputatul USR Iulian Bulai.

Conducerea Direcției pentru Cultură Iași a susținut că bojdeuca nu putea fi adusă la forma din epoca lui Creangă decât prin demolare, pentru că în anii ‘80 au fost derulate acțiuni ireversibile, drept pentru care singura soluție găsită a fost revenirea la „modelul 1985”.

Peste 40 de ani, când vor renova din nou, când vor consolida, vor ţine cont de ultimele modificări, din 2022 – 2023. Şi atunci te întrebi, dacă mai avem o proiecţie de încă 50 de ani, cât se va mai asemăna bojdeuca cu ce a fost când a fost Creangă şi nu cu 2023. Eu sper să ne oprim aici, să se înveţe din lecţia asta, să nu purcedem mai departe la a restaura elemente care au fost puse intruziv şi parazitar în anii ’80, ’70, ’60 de către comunişti”, precizează Iulian Bulai.

În Comisia pentru cultură, au fost discutate și diversele principii de restaurare și felul în care legislația în forma actuală este restrictivă sau permisivă în anumite situații, cât și modul în care direcțiile pentru cultură trebuie să se adapteze la un volum exponențial de proiecte în contextul lipsei de personal.